اعلام جنگ شهر داری به رسانه‌هاي منتقد

علی فراهانی مدیر مسئول سایت معماری‌نیوز که به نقد مدیریت شهری به ویژه در حوزه میراث فرهنگی می‌پردازد، در این دادگاه مجرم شناخته نشد و خطاب به شهرداری تهران گفت: «آینه چون نقش تو بنمود راست…» روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۴ دادگاه مطبوعات به ریاست سیامک مدیر خراسانی برگزار شد و در این جلسه …

علی فراهانی
مدیر مسئول سایت معماری‌نیوز که به نقد مدیریت شهری به ویژه در حوزه میراث فرهنگی می‌پردازد، در این دادگاه مجرم شناخته نشد و خطاب به شهرداری تهران گفت: «آینه چون نقش تو بنمود راست…»
روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۴ دادگاه مطبوعات به ریاست سیامک مدیر خراسانی برگزار شد و در این جلسه به پرونده‌ مدیر مسئول اسبق روزنامه‌ ایران و مدیران مسئول سایت‌های خبری انصاف نیوز و معماری‌ نیوز در شعبه نهم  دادگاه‌های کیفری استان تهران با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات رسيدگي شد.
روزنامه ایران با شکایت شهرداری تهران و اتاق بازرگانی ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر و پرونده سایت معماری‌نیوز هم با شکایت شهرداری تهران و به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، بوده است. ضمن اینکه مدیر مسئول انصاف‌ نیوز هم با شکایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اتهام نشر اکاذیب از طریق درج مطالب کذب از موارد اتهامی این رسانه ها بوده است.
علی‌اکبر کسائیان، دبیر هیات منصفه دادگاه مطبوعات از مجرم شناخته نشدن سایت معماری نیوز خبر داد و گفت: در این جلسه به پرونده مدیر مسئول سایت معماری‌نیوز با شکایت شهرداری تهران و به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی رسیدگی شد که با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.
او با بیان اینکه مدیر مسئول وقت روزنامه ایران با شکایت شهرداری تهران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی که با اکثریت آرا مجرم شناخته شده اما هیات منصفه او را مستحق تخفیف دانسته است، گفت: به پرونده مدیرمسئول سایت انصاف‌نیوز با شکایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اتهام نشر اکاذیب از طریق درج مطالب کذب رسیدگی شد که با رضایت شاکی پرونده مختومه اعلام شد.
سوالات منتقدان شهرداری را منتشر کردیم
مدیر مسئول سایت معماری نیوز در خصوص اتهامات و دادگاهی که برای این رسانه تشکیل شده بود در گفت‌وگو با روزنامه قانون گفت: در گذشته تجمعی مبنی بر جنبش عدالتخواهی مقابل شورای شهر تشکیل شده بود. این تجمع‌کنندگان به برخی از سیاست های مدیریتی شهرداری تهران اعتراض داشتند. ضمن اینکه این اعتراضات تنها برای شهرداری فعلی تهران نبود و نسبت به عملکرد شهرداران سابق تهران اعتراضاتی داشتند.
یاشار سلطانی در ادامه افزود: بعد از برگزاری این تجمع بیانیه‌ای صادر شد که داخل این بیانیه ۲۶ سوال در خصوص شیوه مدیریت شهری و شهرداری تهران  مطرح شده بود و در این رابطه خبرنگاری از سایت معماری نیوز برای پوشش این اخبار حضور داشت و ما این بیانیه را منتشر کردیم. برای همین شهرداری تهران نسبت به اقدام خبرگزاری مبنی بر نشر اکاذیب طرح شکایت کرد و روز یکشنبه هم رسیدگی طرح شکایت شهرداری تهران از سایت معماری‌نیوز در دادگاه مطبوعات با ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی انجام شد.
به گفته سلطانی، همه آن چه معماری‌نیوز در این باره انجام داده فقط این بوده که بیانیه را منتشر کرده و حرف خلاف واقع و دروغی نسبت به شهرداری تهران نسبت نداده است. این فعال رسانه‌ای رفتار و عملکرد دادگاه نسبت به رسیدگی این پرونده را بسیار مناسب دانست و گفت: رفتار دادگاه بسیار خوب و مناسب بوده است و من از هیأت منصفه همچنین ریاست محترم دادگاه تشکر می‌کنم. همچنین وکیل مدافع سایت معماری نیوز نسبت به عملکرد، روند و رفتار دادگاه که به ریاست قاضی خراسانی برگزار شد رضایت کامل دارد.
به چه حقی در باغات، مجوز ساخت برج داده می‌شود؟
مدیر مسئول سایت معماری نیوز یادآور شد: روز یکشنبه روزنامه ایران و انصاف نیوز هم در کنار سایت معماری نیوز به اتهامات‌شان رسیدگی شد و شهرداری تهران شاکی این رسانه‌ها  بود. طبق اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد و تفصیل آن را قانون معین می‌کند. بنابراین ما خلاف این اصل عمل نکرده‌ایم و فقط به عملکرد شهرداری تهران نقد داشتیم نه چیز دیگر.
سلطانی تاکید کرد: به قول شاعر آینه گر نقش تو بنمود راست، خود شکن آیینه شکستن خطاست. رسانه‌ها آیینه  مسئولان هستند و این اشخاص باید سعه صدر و تحمل نقد داشته باشند.
او در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تخریب باغات اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که منابع طبیعی و باغات تخریب نشوند؛ ما هم بر اساس این اصل به شهرداری انتقاد کردیم که به چه حقی در باغات، مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری، مسکونی و برج داده می‌شود؟
سلطانی با بیان اینکه این مشکل را تنها سایت معماری نیوز ندارد بلکه عموما رسانه‌های مستقل با آن درگیر هستند، گفت: امیدوارم مسئولان به خصوص مدیران شهرداری تهران تحمل نقد داشته باشند و باز هم تاکید می‌کنم تمام این مواردی که در سایت معماری نیوز منتشر شده مبنی بر نقد عملکرد مسئولان شهری بوده است و بارها این موضوعات توسط اعضای محترم شورای شهر در خصوص شهرداری بیان شده بود.
سلطانی به اصول و اخلاقیات رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: سایت معماری نیوز بر اساس رسالت رسانه‌ای این تجمعات اعتراضی را که نسبت به شهرداری تهران برگزار شده بود پوشش داد و نباید فراموش کرد که این تجمعات غیرقانونی نبود. خیلی جالب است سایت معماری نیوز فقط این تجمعات را منعکس کرده و  فقط شعارهای تجمعات را پوشش داده و برای همین اقدام از ما شکایت شد.
با رویکردی که شهرداری تهران در پیش گرفته است باید دید نقد عملکرد این نهاد مدیریت شهری در تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی شهروندان چه هزینه‌هایی را برای رسانه‌ها به دنبال خواهد داشت. روشن است که شکایت‌های نافرجام شهرداری تهران علیه رسانه‌ها علاوه بر هزینه‌هایی که به مدیران رسانه‌ها تحمیل می‌کند، هزینه‌هایی چندمیلیونی هم برای خود این نهاد در بر دارد که عملا از بودجه عمومی و از جیب شهروندان پرداخت می‌شود؛ بودجه‌ای که شاید می‌توانست دردی از دردهای متعدد شهر تهران و یا دست کم گوشه‌ای از آن را دوا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا