پرسپوليس نيازي به روانشناس ندارد

امير مباركي وقتی رفت اما تازه فهمیدیم پروفسور یعنی چه و آن همه دفتر و دستکی که هر روز با خودش به این سو و آن سو می‌برد، چه حکایتی در خود داشته است. قدر برانکو را وقتی دانستیم که جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را با حسرت به تماشا نشستیم. پرسپولیسی‌ها هم حتما می‌خواستند …

امير مباركي
وقتی رفت اما تازه فهمیدیم پروفسور یعنی چه و آن همه دفتر و دستکی که هر روز با خودش به این سو و آن سو می‌برد، چه حکایتی در خود داشته است. قدر برانکو را وقتی دانستیم که جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را با حسرت به تماشا نشستیم. پرسپولیسی‌ها هم حتما می‌خواستند از بابت نتایج‌شان آسوده خاطر باشند که رفتند سراغ او. بار اول‌شان نبود البته. پیش از آن هم بارها برایش پیغام و پسغام فرستاده بودند اما بدهی مالیاتی مرد کروات، پاهایش را بسته بود. مالیاتی که پرسپولیسی‌ها آن را هم به جان خریدند. انتقادات از مرد كروات بعد دو شكست و يك تساوي به اوج رسيد، جماعتي كه قبول داشتند پرسپوليس خوب بازي مي‌كند، اما طاقت قعرنشيني را نداشتند، طاقت اينكه يك روزنامه هواداري، جدول را برعكس كند و جايگاه آن‌ها را در انتهاي جدول به سخره بگيرد؛ «پرسپوليس در صدر جدول ولي از آخر».
جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، صحنه خداحافظی برانکو از تیم‌ملی ایران – بعد از ۶ سال – بود و بعد از آن، او دوباره به لیگ برتر کرواسی برگشت. این بار، مقصدش نیمکت دینامو زاگرب بود. تیمی که با هدایت برانکو تنها یک بار شکست خورد و در پایان فصل با ۹۲ امتیاز و تفاضل گل کم‌نظیر ۶۲ قهرمان شد. پروفسور آن سال یک نتیجه خوب دیگر هم به نام خودش ثبت کرد و آن، قهرمانی در جام‌حذفی کرواسی بود. دینامو را برانکو با سلیقه خود بست و به لیگ ۹ -۲۰۰۸ فرستاد. خوب هم نتیجه گرفت. نه به خوبی فصل پیش اما از ۱۹ بازی، ۱۶ تا را برد و قهرمانی‌اش را تکرار کرد. اگر چه درگیری‌ها با مدیرعامل در بازی ستاره‌های هایدوک اشپیلت و دیناموزاگرب در یک بازی نمایشی فوتسال باعث شد برانکو پیش از لمس دوباره جام قهرمانی دینامو را ترک کند و در هفته‌های پایانی دیگر روی نیمکت این تیم نمی‌نشست. با پایان فصل اما کدورت‌ها هم به فراموشی سپرده شد تا برانکو ایوانکوویچ برگردد و برای سومین فصل متوالی روی نیمکت دیناموزاگرب بنشیند. اگر چه این بار هم با مدیرعامل درگیر شد و با وجود ۱۰ پیروزی در ۱۶ بازی، به آخر فصل نرسیده، رفت. برانکو نه دینامو، که این بار کرواسی را ترک کرد و به چین رفت اما تیمش بدون او هم قهرمان شد؛ سومین قهرمانی پیاپی.
در سال ۲۰۱۰ برانکو بار دیگر به آسیا برگشت. اولین تجربه آسیایی او در فوتبال ایران رقم خورده بود و پروفسور این بار از پیشنهاد چشمگیر چینی‌ها نتوانست بگذرد. مردی که امروز به خاطر ناکامی‌های پرسپولیس انتقادهایمان را بر سرش آوار کرده‌ایم، به پشتوانه قهرمانی‌هایش با دینامو سرمربی شاندونگ شد و در همان اولین فصل حضورش، این تیم را قهرمان کرد. حاصل عملکرد تیم برانکو در ۳۰ بازی، ۱۸ پیروزی، ۹ تساوی و سه شکست بود و این‌گونه، شاندونگ با ۶۳ امتیاز قهرمان شد. حال آنکه نایب قهرمان لیگ برتر چین یعنی تیانجین‌تدا ۵۰ امتیاز به دست آورده بود. فصل ۲۰۱۱ -۲۰۱۰ را هم برانکو با شاندونگ استارت زد اما در همان ۵ بازی اول سه بار باخت تا موقعیتش متزلزل شود. آنچه اما کار او را تمام کرد، شکست‌های شاندونگ در لیگ قهرمانان بود. پیروزی دو گله مقابل سرزواوزاکای ژاپن و تساوی یک – یک با آرمای اندونزی در دور رفت مرحله گروهی. اگر چه شکست برابر چونبوک موتورز کره‌جنوبی را تا حدی از یادها برده و شانس صعود شاندونگ را زنده نگه داشته بود اما تیم برانکو در بازی برگشـــت هم به چونبوک باخت، این بار در خانه تا مدیران باشگاه حکم اخراج سرمربی کروات را صادر کنند.
بعد از اخراج از چین، برانکو ایوانکوویچ به نیمه غربی آسیا رو کرد و سرمربی الاتفاق شد. تیمی که به واسطه سومی‌اش در فصل ۱۱ – ۲۰۱۰ لیگ برتر عربستان مجوز حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان را به دست آورده بود اما آن پلی‌آف را پروفسور به استقلال باخت و الاتفاق حذف شد. آنچه در عربستان برانکو را زمینگیر کرد، جوانگرایی‌اش بود. ۱۳ پیروزی و ۸ تساوی و ۵ شکست در ۲۶ بازی البته آنقدرها نمی‌تواند نتیجه بدی باشد، همین‌طور رتبه چهارمی الاتفاق در لیگ برتر. مهم اما رضایت مدیران باشگاه بود که حاصل نشد. به ویژه که الاتفاق فینال جام حذفی همان فصل را هم به الهلال باخت تا مدیرانش هیچ دلیل محکمی برای نگه داشتن پروفسور کروات نداشته باشند.
اخراج از الاتفاق هم نتوانست برانکو را از فوتبال آسیا دور کند. او بعد از ترک عربستان به اولین پیشنهادش بله گفت و فصل ۱۳- ۲۰۱۲ را با تیم الوحده امارات آغاز کرد. شاید کم‌توقعی اماراتی‌ها را در ذهنش تصویر کرده بود و اینکه آنجا می‌تواند راحت‌تر از روزهای حضورش در فوتبال عربستان مربیگری کند. دخالت‌های علنی سران باشگاه و سفارش‌‌های تکراری‌شان برای جذب فلان بازیکن و حذف بهمان بازیکن برای پروفسور تمرکز نگذاشت. او البته فصل را با الوحده به پایان رساند اما از ۲۶ بازی، ۱۲ تا را برده و ۱۱ تا را باخته و سه بازی را هم با نتیجه تساوی از سر گذرانده بود و در پایان فصل، تیمش هفتم شد. برانکو البته این بار رسما اخراج نشد اما مدیران الوحده گفتند که دیگر به او اعتماد نخواهند کرد و عذرش را خواستند که خود برانکو هم گفت به خاطر دخالت‌های مکرر مدیران باشگاه و شیخ‌های اماراتی اصلا قصد ماندن در الوحده را نداشته است.
برانکو دوباره دیناموزاگرب را ترک کرد؛ دوباره به قصد فوتبال آسیا و این بار، پرسپولیس. قرارداد یک‌‌سال و نیمه او روز۵ آوریل ۲۰۱۵ امضا شد اما دیگر از تجربه خوش شاندونگ خبری نبود. برانکو آمده بود به ناکامی‌های پرسپولیس پایان بدهد اما خودش هم در این ناکامی‌ها غرق شد. تعداد پیروزی‌های لیگ برتری‌اش البته بیشتر بود و غیر از گسترش فولاد و پیکان، توانست دربی را هم ببرد اما از دست دادن دو امتیاز در بازی با استقلال خوزستان و شکست برابر سپاهان و سایپا را که نمی‌شود از کارنامه او پاک کرد. همین‌طور حذف از لیگ قهرمانان را. برانکو در چهار بازی آسیایی سرمربی پرسپولیس بود که از این تعداد بازی، دو باخت ۳ گله برابر لخویا و الهلال را در کارنامه دارد و دو پیروزی برابر بنیادکار (۲ – یک) و الهلال (یک – صفر) را. او را اما با سلام و صلوات نیاورده بودند که به این زودی برود و البته پولی هم نداشتند که بعد از اخراج، حساب‌های مالی‌اش را تسویه کنند. برانکو در پرسپولیس ماند و فصل پانزدهم لیگ برتر را با تیمی آغاز کرد که می‌گویند خودش بسته. این تیم اما حالا شده بلای جان پروفسور و از سه بازی، تنها یک امتیاز برایش به ارمغان آورده است. پرسپولیس با برانکو اولین بازی خانگی‌اش برابر پدیده را ۲ – ۲ تمام کرد، به استقلال خوزستان ۲ – یک و به سپاهان ۴ – ۲ باخت و حالا ما مانده‌ایم که به کدام‌ برانکو دل ببندیم؛ مربی‌‌اي که دینامو و شاندونگ را قهرمان کرده بود یا آن مربی که پیش از پرسپولیس، از همه تیم‌های آسیایی‌اش – تیم‌های باشگاهی – و حتی از دینامو اخراج شـــده بود؟
پرسپوليس در سه هفته نخست مسابقات ليگ برتر، دو شكست و يك تساوي كسب كرده و در قعر جدول رده‌بندي جاي گرفته است. نتايج اين روزهاي پرسپوليس انتقادات زيادي را در پي داشته و بسياري از پيشكسوتان اين تيم از آخرين فرصت‌هاي مربي كروات سرخپوشان براي نشستن روي نيمكت پرسپوليس خبر داده‌اند. برانكو ايوانكويچ سرمربي قرمزپوشان پايتخت بعد از سه هفته ناكامي از آينده روشن تيم خود به هوادارن خبر می‌دهد. صحبت هاي سرمربی پرسپولیس با خبرنگار «قانون» را در ادامه می‌خوانید.
مشكلات پرسپوليس مقابل سپاهان چه بود كه باعث شد چهار گل دريافت کنید؟
ما بازي را كامل آناليز كرديم و دیدیم در اصفهان يك بازي بسيار شناور را ارائه داديم و در نيمه اول بسيار عالي بازي كرديم، ولي متاسفانه باز هم با اشتباهات فردي بازيكنان‌مان گل خورديم. در نيمه دوم حيدريه مصدوم شد و ما به اجبار او را تعويض كرديم و يك بازيكن خوب و دونده‌مان را از دست داديم.
از عملكرد حيدريه در اين بازي راضي بوديد؟
بله،  او يك بازيكن جوان است و نياز به حمايت دارد. حيدريه دير به تيم اضافه شد و هنوز به آمادگي كامل نرسيده ولي آينده درخشاني در انتظار اين بازيكن است .
۵ گل از ۸ گل دریافتی پرسپولیس با اشتباهات فردي بازيكنان‌ به ثبت رسیده. براي بهتر شدن شرایط روحی بازيكنان‌تان قصد استخدام روانشناس ندارید؟
ببينيد بازيكنان ما خيلي دير به تيم اضافه شدند؛ ما با ۶بازيكن شروع كردیم و اين اصلا خوشايند نبود. به خاطر همين، بازيكنان هنوز به آمادگي كامل نرسيدند. نيازي به روانشناس هم نداريم چون با تمرين و ممارست بازيكنان را به آمادگي كامل خواهيم رساند.
پرسپوليس پس از باخت به سپاهان قعرنشین شد و اين موضوع برای هوادارانش خوشايند نيست !
بله همين‌طور است. من هم از این وضع خوشحال نيستم ولي به تيمي كه در اختيارم است، ايمان دارم. از آغاز دوران مربيگري‌ام تا كنون هیچ کدام از تيم‌هایم در انتهاي جدول نبوده‌اند ولي اين رويه ادامه نخواهد داشت و ما هواداران‌مان را خوشحال خواهيم كرد.
نكته مثبت تيم شما، بازي روي زمين و همچنين گل‌هاي زده شماست که نشان می‌دهد شما از لحاظ آمار، دومين خط حمله ليگ را در اختيار داريد.
خب همان‌طور كه خودتان گفتيد ما سعي بر اين داريم تا بازي را روی زمين نگه داريم و خدا را شكر بازيكنان هم در اين زمينه بسيار خوب عمل كرده اند. در فاز هجومي بازيكنان ما مثل فرشاد احمدزاده و عاليشاه و هادي نوروزي بسيار عالي كار كرده اند و طارمي هم كه يك مهاجم كامل است.
به نظر می‌رسد کمبود یک هافبک خلاق در تيم شما حس می‌شود. وضعیت مسلمان به چه صورت است؟
ببينيد محسن مسلمان بازيكني است كه فوتبال را خيلي خوب مي‌فهمد و مشكل اين بازيكن اين است كه دير به تيم اضافه شد و هنوز كامل آماده نيست. ما هم در اين پست به صورت چرخشي از فرشاد احمد زاده و هادي نوروزي و حتي عاليشاه استفاده كرديم كه همه از مسلمان آماده تر هستند؛ حتي كمنداني و نورالهي هم از ابتدا در تمرينات حضور داشته اند و بهتر از محسن مسلمان هستند. مسلمان هم با تمرين‎هاي بيشتر قطعا به اين درجه از آمادگي خواهد رسيد.
شنیده شده شما در این پست به دنبال يك بازيكن آسيايي هستید.
تا كنون چيزي در این رابطه مطرح نشده است.
بازي با ذوب آهن را چطور مي‎بينيد ؟ آيا مي‌توانيد نوار ناكامي هایتان را مقابل شاگرد سابق‌تان قطع كنيد؟
بازي خيلي سختي مقابل ذوب‌آهن خواهیم داشت. من بازي هاي ذوب آهن را به دقت نگاه كردم. آن‌ها مقابل سپاهان هم مستحق باخت نبودند ولي من به تيم خودم ايمان دارم و براي سه امتياز به ميدان خواهيم رفت.
شما به دستیار سابق خود باختيد و هم اكنون مقابل يحيي گل محمدي شاگردتان قرار خواهيد گرفت. نظرتان چيست ؟
يحيي گل محمدي زمان بازيگري هم بسيار بازيكن باهوش و متعهدي بود. هم اكنون هم در عرصه مربيگري درخشش چشمگيري داشته است ولي تيم ما در بازي با ذوب آهن براي برد خواهد جنگيد.
در بازي با ذوب آهن به تركيب تیم دست خواهيد زد؟
بله، چند تغيیر در تركيب خواهيم داشت.
در بازي با سپاهان، انصاري هم در دفاع چپ به ميدان رفت. نظر شما در مورد اين بازيكن چيست ؟
اولين بازي اين بازيكن بود كه بسيار هم بازي سختي بود ولي او عملكرد قابل قبولي داشت و همان‌طور كه دیديد يك گل هم براي تيم ما خريد. اين بازيكن از دسته يك به تيم ما ملحق شده است و جا براي پيشرفت دارد.
سوشا مكاني بالاخره به تركيب اصلي خواهد رسيد؟
بله همين‌طور خواهد بود. واقعا در اين چند بازي جاي خالي سوشا احساس مي‌شد.
قول بهتر شدن تيم در هفته های آینده را به هواداران خواهيد داد؟
صد در صد هر هفته بهتر خواهيم شد. ما به اين تيم اميدواريم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا