زمین‌خواری «گردنه حیران» در پیچ بهارستان

آمنه شیرافکن:  «کمال پیرمؤذن» و «صفر نعیمی‌رز» یکدیگر را به دست‌داشتن در پرونده زمین‌خواری «گردنه حیران» متهم می‌کنند و فریادشان در تمام صحن می‌پیچد. یکی نماینده استان اردبیل است و دیگری نماینده شهرستان آستارا که بخش‌هایی از گردنه حیران در آن واقع شده و حالا حاشیه‌های فراوان یک زمین‌خواری بزرگ نام برخی نمایندگان حاضر و …

آمنه شیرافکن:  «کمال پیرمؤذن» و «صفر نعیمی‌رز» یکدیگر را به دست‌داشتن در پرونده زمین‌خواری «گردنه حیران» متهم می‌کنند و فریادشان در تمام صحن می‌پیچد. یکی نماینده استان اردبیل است و دیگری نماینده شهرستان آستارا که بخش‌هایی از گردنه حیران در آن واقع شده و حالا حاشیه‌های فراوان یک زمین‌خواری بزرگ نام برخی نمایندگان حاضر و پیشین و مسئولان دولت گذشته را به‌میان کشیده است. اینجا صحن علنی بهارستان است و نمایندگان مشغول کارند. عابد فتاحی، نماینده ارومیه، درباره تخلف در گردنه حیران چیزی نمی‌داند؛ اما به دیوارهای سنگی راهروی بهارستان تکیه داده و می‌گوید: «خیلی زشت است که مردم پیچ رادیو را باز کنند و خروجی آن تهمت‌زدن نمایندگان به یکدیگر باشد. نفوذ نماینده برای انجام کار خیر و پیشبرد توسعه استان است، نه کار خطا. متأسفانه بارها شنیده‌ایم که در برخی مسائل پای نماینده‌ها گیر بوده: از ادعای سعید مرتضوی گرفته تا محمدرضا رحیمی و حتی ماجرای بورسیه‌ها. اینکه تخلف و درگیری لفظی بر سر آن به صحن علنی مجلس می‌رسد، یعنی اوضاع ما خیلی خراب است».
مردم بیچاره چه گناهی کرده‌اند
فتاحی از مقام‌های مسئول می‌خواهد تا «هر‌چه سریع‌تر به جزئیات و مستندات درباره مسئولان متخلف – اعم از نماینده پیشین و سابق و دیگر مدیران و مسئولان- بپردازند و نتایج آن را با افکار عمومی در میان بگذارند. مردم بیچاره چه گناهی کرده‌اند. از فساد سه‌هزار میلیاردی و بابک زنجانی به‌یکباره به تخلف مدیران ارشد دولت گذشته رسیده‌اند و حالا هم فروش اراضی و منابع طبیعی با اعمال نفوذ. اگر اینها مشخص نشود مردم با چه امیدی بیایند و دوباره رأی بدهند».
تو دزدی، نه تو دزدی!
صفر نعیمی‌رز، عضو کمیسیون امنیت ملی، و به زبان‌های انگلیسی و روسی مسلط است. در سوابق کاری‌اش در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که سردار سپاه است و پاسدار انقلاب. فوق‌لیسانس قضائی دارد و دکترای علوم استراتژیک. کمال پیرمؤذن نیز تجربه شهرداری و فرمانداری اردبیل را در کارنامه کاری خود دارد و حالا صدایش در صحن، بلندتر از همیشه است و فریادها تمامی ندارد.
نعیمی‌رز چند شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری مدعی شده بود که خواهر، برادر و مسئول دفتر کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، در زمین‌خواری گردنه حیران نقش داشته‌اند. حالا پیرمؤذن بر سر او فریاد می‌زند و نعیمی‌رز را به دزدی متهم می‌کند. نعیمی‌رز نیز با دردست‌داشتن برگه‌هایی، اعلام می‌کند که سند زمین‌خواری بستگان پیرمؤذن را در اختیار دارد. موبایل‌ها هم یا خاموش است یا در دسترس نیست.
متخلفان سود کلانی به جیب زده‌اند
در‌حالی‌که نعیمی‌رز به اسم خواهر و برادر و حسابدار کمال پیرمؤذن اشاره داشته؛ اما پیرمؤذن گفته در عمرم هیچ‌وقت حسابداری به این نام نداشته‌ام و حالا هم از طریق قوه قضائیه و هیأت رسیدگی به تخلف نمایندگان شکوائیه خودم و برادرم را تقدیم کرده‌ام.
نعیمی‌رز پیش‌تر در برنامه تلویزیونی گفته بود: «این تخلف‌ها به دلیل تغییر عده‏ای از مسئولان استان مجاور و چشم‏پوشی و همراهی مسئولان وقت شهرستان آستارا صورت گرفته و متخلفان نیز سود کلانی به جیب زده‌اند. مدارک را به امضای مقام‌های مسئول محلی نیز رساندند، ولی در دولت فعلی گیر کردند و زمانی که آمدند امضای فرماندار را بگیرند، فرماندار به قضیه مشکوک شد و جلوی این صد هکتار را گرفت».
نعیمی از  زمین‌خواری طفره می‌رود
پیرمؤذن نعیمی‌رز را به فرافکنی و طفره‌رفتن از زمین‌خواری متهم کرده و به تابناک گفته است: «نماینده آستارا با فرافکنی، قصد طفره‌رفتن از زمین‌خواری را دارد. دوشنبه گذشته، نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد؛ نشستی که در آن پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران مورد بحث قرار گرفت و تیمی برای بررسی وضعیت پرونده «گردنه حیران» به این منطقه رفتند تا این گزارش به ستاد ارائه شود».
صفر نعیمی‌رز، نماینده آستارا، تأکید دارد که «عمده این زمین‌خواری‌ها از زمان یکی از نمایندگان مجلس آغاز و پس از آن، پای مدیران دولتی سابق (نهم و دهم) توسط این نماینده به گردنه حیران باز شده است؛ در واقع او عامل ورود مقامات دولتی سابق به بحث زمین‌خواری در این ناحیه بوده است».
داد و بیداد و تهمت‌زدن در شأن صحن نبود
منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل، نیز درباره رفتار صورت‌گرفته در صحن علنی از سوی نعیمی و پیرمؤذن به «شرق» می‌گوید: «مجلس شأنی دارد و این نوع رفتارها در شأن مجلس نیست».او درباره اینکه چطور پیش‌از‌این درباره تخلف صورت‌گرفته در حیران ورودی نداشته و ماجرا مسکوت مانده نیز تأکید دارد: «تخلف عمده در سمت اردبیل صورت نگرفته و تخلف در استان مجاور بوده است». حقیقت‌پور شایعه‌هایی درباره دست‌داشتن نماینده مجلس در تخلف گردنه حیران شنیده؛ اما تأکید دارد که نمی‌خواهد به موضوع وارد شود و قضاوتی داشته باشد.
۱٦۰ هکتار از زمین‌های بکر «حیران» ویلا شد
از چندی پیش با افشای زمین‌خواری و ویلاسازی در ١٦٠ هکتار از اراضی زیبای گردنه حیران، مابین شهرستان‌های آستارا و اردبیل، این موضوع در کمیته ویژه در دست بررسی است.  گردنه حیران، راه ارتباطی آستارا به اردبیل، با افشای زمین‌خواری و ویلاسازی به صدر اخبار آمد. به دنبال تشدید تخلف‌ها در گردنه حیران، استاندار گیلان از تشکیل کمیته ویژه برای مقابله با زمین‌خواری در این منطقه خبر داد. حالا نماینده‌ها یکدیگر را متهم می‌کنند و گویا به جز نماینده‌های حاضر، ردپای برخی نماینده‌های پیشین و مسئولان دولت گذشته نیز در میان است. گردنه حیران از مناظر بکر طبیعی ایران نیز در هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد از تصرف زمین‌خواران در امان نماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا