مرتضوی؛ محکوم به حبس – مشایی؛ اتهام ثابت نشده

حجت‌الاسلام‌ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت:‌ حکم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست من نرسیده است. وی افزود: آقای مرتضوی در مورد برخی از اتهامات تبرئه و نسبت به برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است که …

حجت‌الاسلام‌ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت:‌ حکم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست من نرسیده است. وی افزود: آقای مرتضوی در مورد برخی از اتهامات تبرئه و نسبت به برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است که بنده تا زمان قطعیت حکم از بیان جزئیات معذورم. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که حکم صادره مربوط به کدام پرونده‌ مرتضوی است؟ گفت: حکم صادره در مورد پرونده‌هایی است که به دادگاه رفته بود.
هشت وکیل مشغول مطالعه پرونده نفتی هستند
محسنی‌اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: پرونده نفتی – بابک زنجانی و دو نفر از متهمان آن – توسط ۸ وکیل دادگستری مورد مطالعه قرار گرفته است که چهار نفر از وکلا از طرف شرکت نفت، یک نفر از طرف بابک زنجانی، یکی از متهمان دو وکیل دارد و دیگری یک وکیل مشغول مطالعه پرونده هستند. وی یادآور شد:‌ پرونده مذکور، پرونده سنگینی است و اوراق زیادی دارد. حدود ۲۰۹ جلد پرونده با ملزومات است که هر یک از جلدها کمتر از ۲۰۰ صفحه ندارد. معاون اول قوه قضاییه با اشاره به برگزاری دادگاه بابک زنجانی در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری افزود: ان‌شاءالله بتوانیم اولین جلسه دادگاه را برگزار کنیم. وی در ادامه با اشاره به پرونده فرد دیگری که در خصوص مسائل ارزی مدت‌ها پیش دستگیر شده است، گفت: از ۱۲ مرداد ماه اولین جلسه دادگاه وی شروع شد و فقط چهار جلسه طول کشید تا کیفرخواست خوانده شود، این پرونده سنگین است و همچنان دادگاهش ادامه دارد.
بررسی قصد و انگیزه نمایندگان برای ملاقات با زنجانی
به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا نامه نمایندگان برای ملاقات با بابک زنجانی به رئیس قوه قضاییه رسیده است و آیا وساطت علی لاریجانی در این زمینه صحت دارد؟ گفت: من در جلسه پیش گفتم که اگر نمایندگان خواسته قانونی داشته باشند با آن موافقت می‌شود. الان هم این نامه رسیده و قرار گذاشته شده که نمایندگان بیایند و صحبت کنیم تا ببینیم نظر و خواسته آن‌ها در مورد ملاقات چیست. وی با بیان اینکه اگر خواسته نمایندگان قانونی باشد با آن موافقت می‌کنیم، افزود: الان می‌خواهیم ببینیم قصد و انگیزه نمایندگان از این ملاقات چیست؟ محسنی اژه‌ای اضافه کرد:‌ در مورد رایزنی هم اطلاعی ندارم ضمن اینکه نیازی به رایزنی وجود ندارد. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره وابستگی یکی از موسسه‌های مالی به پرونده بابک زنجانی و انجام ۲۰ هزار میلیارد تومان نقل و انتقال بانکی گفت:‌ قطعا موضوع این مبلغ نه مطرح است و نه صحیح. اما در مورد یک ضمانت نامه هشت هزار میلیارد تومانی بین موسسه مورد اشاره و آقای بابک زنجانی موضوع مطرح بود لکن انجام نشده است و اینکه به کجا رسید یا می‌رسد اطلاعی ندارم. در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در پرونده بابک زنجانی کیفرخواست جدیدی صادر شده است، اظهار کرد:‌ غیر از سه نفری که پرونده آن‌ها به دادگاه ارسال شده،‌ پرونده بقیه افراد هنوز به کیفرخواست نرسیده است. خبرنگاری با اشاره به صدور مجوز برای بابک زنجانی از سوی مسئولان دولت قبل پرسید آیا اسم مسئولان ارشد دولت دهم نیز در پرونده نفتی مطرح است ؟‌ که محسنی اژه‌ای یادآور شد:‌ فعلا چیزی که به کیفرخواست رسیده، خیر. در این‌ها نیست. اما پرونده هنوز بسته نشده و افرادی به عنوان مطلع یا متهم احضار شده و از آن‌ها تحقیق به عمل آمده است. وی ادامه داد: ممکن است بعدا چیزی ثابت شود اما چیزی که تا الان به دادگاه آمده، خیر. یعنی مسائلی که اشاره کردید در این‌ها نیست اما پرونده هنوز بسته نشده و در حال رسیدگی است.
توضیح اژه‌ای درباره اعمال نفوذ مشایی در پرونده سه هزار میلیاردی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره مصاحبه وزیر دادگستری با یکی از رسانه‌ها و اشاره به نقش رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در پرونده سه هزار میلیاردی گفت:‌ در پرونده سه هزار میلیاردی تا آنجا که من حضور داشتم همیشه مطرح بود که ایشان اعمال نفوذ کرده ولی چیزی در این خصوص تا آن زمان به اثبات نرسید. خبرنگاری از صحت و سقم واگذاری باشگاه داماش گیلان به نزدیکان مه‌آفرید امیرخسروی سئوال پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: اینکه واگذار شده یا نه اطلاعی ندارم، اما باید گفت که کل اموال مه‌آفرید مصادره نشده بود. او از لحاظ مالی به رد مال و جزای نقدی محکوم شده بود و طبیعی است وقتی که رد مال و پرداخت جزای نقدی صورت می‌گیرد بقیه اموال متعلق به خودشان یا بستگان‌شان است. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای دولت دهم از وزیر دادگستری شکایت کرده‌اند و شکایت مشایی از پورمحمدی به کجا رسید؟ اظهار کرد: من اطلاع ندارم که شکایت حقوقی مطرح کرده باشند. بعضی وقت ها مطالبی را در سایت ها مطرح می‌کنند، اما اینکه دولت یا ریاست جمهوری شکایت حقوقی از آقای پورمحمدی کرده باشد اطلاعی ندارم. محسنی اژه‌ای افزود: طبیعی است که هر کسی که شکایت می‌کند باید مستندات خود را ارائه کند. اگر بر اساس برداشت اولیه، اتهام متوجه طرف باشد، او خواسته می‌شود و از توضیح می‌خواهند و اگر هم آن فرد روحانی باشد پرونده به دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت ارجاع می‌شود.
رحیمی هنوز در زندان است
خبرنگار دیگری از محسنی اژه‌ای در مورد این موضوع که گویا آقای محمدرضا رحیمی مرخصی گرفته‌ و قرار بوده خود را در وقت مقرر به زندان معرفی کنند، اما به زندان نرفته‌اند،‌ سئوال کرد که محسنی‌اژه‌ای گفت: خیر، ایشان همچنان در زندان هستند و مرخصی نیامده‌اند، البته من در برخی از سایت‌ها و اس ام اس‌ها این موضوع را دیدم ولی صحت ندارد.
پرونده آقای «ز»
خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که پرونده آقای «ز» کسی که از رانت استفاده کرده رسیدگی شد ولی در مورد پرونده ۱۲ هزار میلیاردی که وی در آن نقش داشت،‌ شما اعلام کردید که متهم بازداشت ولی با قید وثیقه آزاد شد. آخرین وضعیت این پرونده به چه صورت است؟ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: در مورد پرونده زنوزی که شما به آن اشاره کرده‌اید (بنده اسم وی را می‌آورم به خاطر این‌که بخشی از حکم‌شان قطعی است) باید بگویم که وی دو پرونده داشت. یکی از پرونده‌هایش مربوط به مبلغی بود که به بانک‌ها بدهکار بود و زمانی که بازداشت شد بعضی از اموال را تحویل داد و قبل از دادگاه با بانک‌ها تسویه کرد. در پرونده دیگر وی به حبس و جریمه نقدی محکوم شد که هر دو مجازات‌ها نیز انجام شد. وی ادامه داد: اما پرونده دیگری هم دارد که در حدود ۱۲ هزار میلیارد است ولی ثابت نشده اما مبلغ قابل توجهی بود. پرونده مفتوح دیگری هم وی غیر از پرونده ۱۲ هزار میلیاردی دارد که به نتیجه نرسیده و بنده نشنیده‌ام که وی بازداشت باشد.
پرونده موسوم به دکل گمشده به دادگاه ارسال نشده
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره وضعیت پرونده موسوم به دکل گمشده گفت: بازرسی کل کشور در دو سه مرحله نسبت به این موضوع گزارش تهیه کرد و پرونده را به دادسرا ارجاع داد. دادسرا افرادی را احضار کرده و پرونده در حال رسیدگی است، اما هنوز به دادگاه ارسال نشده است. محسنی‌اژه‌ای در مورد این موضوع که آیا معاون اول دولت قبل در پرونده فردی به نام روزچنگ نقش داشته است، گفت: نه، چنین موضوعی در کیفرخواست نیامده است.

ابتکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا