قيمت را آگاهانه كاهش داده‌ايم

اگرچه هنوز نمي‌شود تحليل درستي داشت مبني بر اينكه بايد از اين كاهش قيمت خوشحال بود يا نه؟ چرا كه همين چند روز پيش پيامكي در فضاي مجازي رد و بدل شده است با اين مضمون « خودروي داخلي نخريد. » بخشي از مردم تصميم گرفته‌اند خودروي داخلي را نخرند تا ارزان شود. همين اتفاق …

اگرچه هنوز نمي‌شود تحليل درستي داشت مبني بر اينكه بايد از اين كاهش قيمت خوشحال بود يا نه؟ چرا كه همين چند روز پيش پيامكي در فضاي مجازي رد و بدل شده است با اين مضمون « خودروي داخلي نخريد. » بخشي از مردم تصميم گرفته‌اند خودروي داخلي را نخرند تا ارزان شود. همين اتفاق هم افتاد و از چند روز گذشته تا كنون قيمت خودروهاي داخلي ميانگين تا ۲ ميليون تومان كاهش يافته است. خودرو سازان زير بار اين حرف نمي‌روند كه مثلا ممكن است محصولات‌شان روي دست‌شان مانده باشد و مي‌گويند:« اجازه داديم كه قيمت خودرو را حاشيه بازار تعيين كند.» احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان به «قانون» مي‌گويد: « خودتان بياييد مشاهده كنيد كه چگونه  انواع خودرو توليد شده و به فروش مي‌رسد، تنها اتفاقي كه افتاده آن است كه فعلا دست شوراي رقابت از قيمت‌گذاري خودرو كوتاه شده و به همين علت هم قيمت برخي خودروها آگاهانه كاهش يافته است.» نعمت‌بخش ادامه مي‌دهد:« در شرايط تحريم خودروسازان بيش از ۵۰ درصد افت توليد را تجربه كرده‌اند و بايد بتوانند اين ضرر و زيان را جبران كنند.» به گفته اين دست اندركار صنعت خودرو اين كه گفته مي‌شود در اين شرايط پسا تحريم «غول‌هاي خودروسازي» به ايران مي‌آيند و قرار دادهاي مختلف براي توليد خودرو بسته مي‌شود درست است اما حداقل به ۲ تا ۳ سال زمان نياز است. اين در حالي‌است كه با رصد اخبار به خوبي مي‌توان دريافت كه شوراي رقابت همچنان مصمم براي كنترل قيمت خودرو در بازار است. اگرچه رضا شيوا رئيس شوراي رقابت پاسخي به پرسش « قانون » نداد و معتقد بود فعلا زمان مناسبي براي مصاحبه نيست، اما در ان ميان بازهم خريداران بيشترين ضرر را مي‌بينند. آنها يا بايد قيد خريد خودرو را بزنند يا با توجه به اينكه بخش اعظمي از مردم ايران در شرايط اقتصادي متوسط و رو به پايين هستند به خريد همان خودروهاي بي كيفيت داخلي اكتفا كنند. بيم آن مي‌رود كه همين تعداد از خريداران كه نقدينگي خريد خودروي گران را نداشتند، حالا كه ارزان شده است به بازار هجوم آورده و تغييراتي در بازار عرضه و تقاضا به وجود آورند.
یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضای خودرو کاهش سطح درآمد و یا قدرت خرید مردم است البته تردید مردم نسبت به خرید خودرو یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضاست چراکه مردم گمان می‌کنند به زودی در بازار خودرو اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ خواهد داد و ارزانی سرازیر خواهد شد این در حالی است که کارشناسان خودرویی معتقدند در صورتی هم که خودروهای اروپایی وارد کشور شود بعید به نظر می رسد در قیمت خودروهای داخلی تغییر چندانی ایجاد شود .از طرفي هنوز تكليف خودروهاي وارداتي  نيز مشخص نيست، هر كه پول داشت وارد كرد. خيلي‌ها هم كه با ارز دولتي خودروي لوكس به كشور وارد كردند و با قيمت آزاد هم به فروش رساندند.
مجوز واردات خودروهای لوکس توسط ایثارگران لغو شد
آخرين خبر از خودروهاي وارداتي همان است كه وزارت صنعت اعلام كرده است. مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت با بیان اینکه واردات خودروهای لوکس از سوی ایثارگران ممنوع است، گفت: جانبازان می‌توانند خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را با رعایت ضوابط وارد کنند.  سیدعباس حسینی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه شرایط و ضوابط واردات خودروهای لوکس تغییری نسبت به گذشته نداشته است، گفت: اجازه واردات خودروهای لوکس از سوی ایثارگران و جانبازان لغو شده است و این افراد می‌توانند با رعایت شرایط و ضوابط واردات خودرو از سوی ایثارگران، اقدام به واردات خودرو کنند. مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس مصوبه دولت ورود خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور مجاز است و بر همین اساس، ایثارگران و جانبازان هم می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات، خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی را وارد کشور کنند و اجازه واردات خودروهای لوکس به آنها داده نمی‌شود. وی تصریح کرد: هنوز دولت تغییری در فهرست کالاهای لوکس ایجاد نکرده و فهرست قبلی کالاهای لوکس همچنان پابرجاست، این در حالی است که دولت اجازه واردات برخی  از این کالاها را با پرداخت دو برابر تعرفه و با ارز متقاضی، آزاد اعلام کرده است و بنابراین شرایط و ضوابط باید از سوی واردکنندگان رعایت شود اما برخی از این کالاهای لوکس، واردات‌شان به کشور کاملا ممنوع است و بر این اساس، واردات خودروهای لوکس هم همچنان ممنوع است. به گزارش مهر، در ۴ ماهه ابتدای امسال ۱۴ هزار و ۱۸۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش بیش از ۳۳۷ میلیون و ۹۷۴ هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که تعداد خودروهای وارداتی در مدت مشابه سال گذشته ۳۱ هزار و ۴۷۱ دستگاه به ارزش بیش از ۶۴۲ میلیون و ۸۱۷ هزار دلار بوده است.
آخرین بهای خودروهای تولید داخل در بازار
پراید سایپا ۱۳۲ به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ، سایپا ۱۳۱ اس ای به قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان، سایپا اس ایکس ۲۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان ، تیبا ۲ به قیمت ۲۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ، کیا سراتو گیربکس اتوماتیک ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، سمند ال ایکس گاز سوز ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سمند ال ایکس بنزینی ۲۹ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان است. همچنین قیمت سورن ای ال ایکس سال بنزینی ۳۰ میلیون‌تومان ، سورن ای ال ایکس جدید ۳۷میلیون‌و ۱۰۰ هزار تومان ، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بنزینی ۲۸میلیون و ۵۷۵ هزار تومان ،  پژو‌۴۰۵ دوگانه‌سوز ۲۸میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۳۲ میلیون و ۵۰۰هزارتومان ، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۳۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، دنا ۴۲میلیون تومان، رانا ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان ، سوزوکی گرند ویتارا ۱۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان و سوزوکی ویتارا اتومات ۱۳۸ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا