دادستان سابق درسربالايي اوين

  جزييات حکم پرونده «مرتضوی» سخنگوی قوه‌قضاییه گفت که سعید مرتضوی در خصوص برخی اتهامات تبرئه و در مورد برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است.حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت:‌ حکم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست …

  جزييات حکم پرونده «مرتضوی»
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت که سعید مرتضوی در خصوص برخی اتهامات تبرئه و در مورد برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است.حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت:‌ حکم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست من نرسیده است.وی افزود: آقای مرتضوی در مورد برخی از اتهامات تبرئه و نسبت به برخی دیگر محکوم به حبس و رد مال شده است که بنده تا زمان قطعیت حکم از بیان جزيیات معذورم.سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که حکم صادره مربوط به کدام پرونده‌ مرتضوی است، گفت: حکم صادره در مورد پرونده‌هایی است که به دادگاه رفته بود.
۸ وکیل مشغول مطالعه پرونده نفتی هستند
محسنی‌اژه‌ای با بیان این مطلب كه پرونده نفتی سنگین است و اوراق زیادی دارد، اظهار کرد: پرونده نفتی – بابک زنجانی و دو نفر از متهمان آن – توسط ۸ وکیل دادگستری مورد مطالعه قرار گرفته است که چهار نفر از وکلا از طرف شرکت نفت، یک نفر از طرف بابک زنجانی، یکی از متهمان دو وکیل دارد و دیگری یک وکیل مشغول مطالعه پرونده هستند.وی یادآور شد:‌ پرونده مذکور، پرونده سنگینی است و اوراق زیادی دارد. حدود ۲۰۹ جلد پرونده با ملزومات است که هر یک از جلدها کمتر از ۲۰۰ صفحه ندارد.معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به برگزاری دادگاه بابک زنجانی در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری گفت: ان شاءا… بتوانیم اولین جلسه دادگاه را برگزار کنیم.
اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر وابستگی پرونده بابک زنجانی به یک موسسه مالی به نام «ت» و اینکه این موسسه نقل و انتقالات بابک زنجانی را با رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان انجام داده و توصیه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های بانک تاجیکستان را به مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان صادر کرده است، گفت: قطعا موضوع ۲۰ هزار میلیارد تومان نه مطرح و نه صحیح است. بنابراین قسمت اول صحیح نیست اما قسمت دوم فی‌الجمله یک ضمانتنامه ۸ هزار میلیارد تومانی بین موسسه‌ای که اشاره شد و بابک زنجانی وجود دارد که البته به نهایت نرسیده و اقدامات لازم برای صدور این ضمانتنامه انجام نشده است.
وی درباره پرونده بابک زنجانی مبنی بر وجود برخی از مسئولان دولت دهم در این پرونده نیز گفت: فعلا به کیفرخواست رسیدگی شده است اما افرادی از مسئولان دولت دهم در آن نیستند و هنوز پرونده بسته نشده است و برای ۳ نفر قرار مجرمیت صادر شده است.
بررسي قصد و نيت نمايندگان براي ملاقات با بابك زنجاني
اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تایید می‌کنید تعدادی از نمایندگان مجلس نامه‌ای برای ملاقات با بابک زنجانی به قوه‌قضاییه داده‌اند و اینکه برای این کار با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رایزنی کرده‌اند، گفت: این نامه به قوه‌قضاییه رسیده است و تا آنجا که می‌دانم اعلام کردیم که اگر نمایندگان مجلس خواسته‌ای مطابق قانون داشته باشند موافقت می‌شود که در همین راستا با این نمایندگان قراری گذاشته شده است که قصد آنها را در رابطه با این ملاقات بدانیم تا اگر مطابق قانون باشد همراهی کنیم. همچنین در خصوص رایزنی با رئیس مجلس نیز اطلاعی ندارم.
رسيدگي به اتهامات متهم ارزي
وی در ادامه با اشاره به پرونده فرد دیگری که در خصوص مسائل ارزی مدت‌ها پیش دستگیر شده است، گفت: از ۱۲ مرداد ماه اولین جلسه دادگاه وی شروع شد و فقط چهار جلسه طول کشید تا کیفرخواست خوانده شود، این پرونده سنگین است و همچنان دادگاهش ادامه دارد.
اعمال نفوذ مشایی در پرونده سه هزار میلیاردی
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت که اعمال نفوذ رئیس دفتر رئیس جمهور سابق در پرونده فساد سه هزار میلیاردی همیشه مطرح بوده، اما چیزی در این زمینه به اثبات نرسیده است. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه وزیر دادگستری با یکی از رسانه‌ها و اشاره به نقش رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در پرونده سه هزار میلیاردی گفت:‌ در پرونده سه هزار میلیاردی تا آنجا که من حضور داشتم همیشه مطرح بود که ایشان اعمال‌نفوذ کرده ولی چیزی در این خصوص تا آن زمان به اثبات نرسید.
شکایت حقوقی از پورمحمدی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای دولت دهم از وزیر دادگستری شکایت کرده‌اند و شکایت مشایی از پورمحمدی به کجا رسید، گفت: من اطلاع ندارم که شکایت حقوقی مطرح کرده باشند. بعضی وقت‌ها مطالبی را در سایت‌ها مطرح می‌کنند، اما اینکه دولت یا ریاست جمهوری شکایت حقوقی از آقای پورمحمدی کرده باشد اطلاعی ندارم.محسنی اژه‌ای افزود: طبیعی است که هر کسی که شکایت می‌کند باید مستندات خود را ارائه کند. اگر براساس برداشت اولیه، اتهام متوجه طرف باشد، او خواسته می‌شود و از او توضیح می‌خواهند و اگر هم آن فرد روحانی باشد پرونده به دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت ارجاع می‌شود.
دادگاه مهدي هاشمي به تشخيص قاضي غيرعلني بود
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اعتراض مهدی هاشمی به حکم دادگاه و ناعادلانه خواندن آن و همچنین درخواست وی برای پخش کامل و بدون حاشیه جلسات دادگاهش گفت: در اینکه یک مجرم و محکوم نسبت به حکمش سخنی داشته باشد، خیلی غیرمنتظره و غیرطبیعی نیست و اگر این سخنان در چارچوب قوانین و موازین باشد ایرادی ندارد و در غیر این صورت برای خود آن فرد مشکل‌ساز می‌شود.وی اضافه کرد: در خصوص بخش دوم نیز دادگاه‌ها بنا به نظر قاضی پرونده به صورت علنی یا غیرعلنی برگزار می‌شوند. در خصوص این پرونده نیز دادگاه تشخیص داد که دادگاه به صورت غیرعلنی باشد و به این ترتیب نیز عمل شد.
داماش‌گيلان‌در‌دست ورثه‌مه‌آفريد
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انحلال تیم داماش گیلان و واگذاری آن به افرادی به اسم مه‌آفرید نیز که در بین آنها وجود دارد، تصریح کرد: بنده در مورد واگذاری یا عدم واگذاری خبری ندارم اما در مورد سوال دوم باید بگویم که مه‌آفرید امیرخسروی به احکام مالی محکوم شد که همه اموال وی توقیف نشد چرا که رد مال صورت گرفته و بقیه اموالش برای ورثه‌شان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
محكوميت رسول بداغي تمام نشده
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دیروز در پیامک کانون صنفی معلمان مطرح شد که ۱۳ مرداد پایان مدت محکومیت رسول بداغی است چرا وی هنوز در زندان است، تصریح کرد: این موضوع که ۱۳ مرداد پایان مدت محکومیت وی است صحت ندارد و اگر کسی محکومیتش تمام شود آزاد می‌شود.سخنگوی قوه‌قضاییه خاطر نشان کرد: گاهی اوقات کسی محکومیتی دارد که در یک پرونده تمام می‌شود اما در پرونده دیگری قرار برایش صادر شده است که نمی‌تواند از زندان آزاد شود که در این زمینه مردم شاید اطلاعی نداشته باشند.
جزييات پرونده بزرگ ۱۲ هزار میلیاردی
اژه‌ای در خصوص پرونده بزرگ ۱۲ هزار میلیاردی که گفته شده بود متهم بازداشت نشده است، نیز تصریح کرد: در زمینه پرونده آقای زنوزی ۲ پرونده وجود داشت در پرونده اول وی مبلغی به بانک‌ها بدهکار بود که در دوران بازداشت برخی از اموال را تسویه کرد و نسبت به بقیه موارد هم جریمه نقدی و حبس شد. وی اضافه کرد: مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان ثابت نشد اما مبلغ قابل توجه بود و وی تسویه کرد. اما پرونده مفتوحی  غیر از این مبلغ وجود دارد که هنوز رسیدگی به آن ادامه دارد.
رحیمی در زندان  است
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مرخصی رفتن محمدرضا رحیمی و بازنگشتن وی از مرخصی گفت: متاسفانه مواقعی مسائلی مطرح می‌شود که ذهن جامعه را به هم می‌ریزد. آقای رحیمی در زندان هستند و مرخصی نیستند.  اصل مطلب صحت ندارد و وی به مرخصی رفته و بازگشته است.
زمین‌خواری در منطقه گردنه حیران
اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمین‌خواری در منطقه گردنه حیران و اینکه گفته می‌شود برخی مقامات دولت سابق و تعدادی از نمایندگان مجلس در این زمین‌خواری دست داشتند گفت: آن‌طور که نقل می‌کنند زمین‌های این منطقه بیش از ۲ هزار هکتار است که هزار هکتار آن منابع طبیعی و حدود هزار هکتار نیز جزو مستثنیات است. در این منطقه یک طرح هادی پیاده کردند و براساس آن به برخی  افراد که صاحب مستثنیات بودند، از سوی دهیاری و شورای شهر جواز ساخت و ساز داده شده است. یک بخشی نیز از قسمت‌های زراعی مجوز گرفتند و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر نیز کسانی هستند که از هیچ نهادی مجوز نگرفتند و ساخت و ساز کردند. البته ساخت و سازهای صورت گرفته در منابع طبیعی بسیار اندک بوده است اما سوال اینجاست آیا در بخش‌هایی که جزو مستثنیات است حق ویلاسازی وجود دارد یا خیر. اژه‌ای گفت: نهادهای ذی‌ربط باید درباره این مسئله تصمیم بگیرند. در شهر تهران هر کسی که ملکی داشت نمی‌تواند به دلخواه خود ساختمان بسازد.
وی یادآور شد: این منطقه در مرز استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد و هم‌اکنون نیز دستگاه قضایی در استانداری دو استان مشغول بررسی موضوع هستند و تلاش دارند کسانی که در بخش مستثنیات مجوز گرفته و ساختمان ساختند را تفکیک کنند. متاسفانه یکی از مشکلات این است که مراکز متعدد جوازدهی در کشور وجود دارد. اکنون نیز مسئولان استان‌های اردبیل و گیلان مشغول بررسی این موضوع هستند که چه تعداد ساخت و ساز دربخش مستثنیات و چه تعداد ساخت‌وساز در منابع طبیعی صورت گرفته است. سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: اینکه این زمین‌ها مربوط به چه کسانی است و ساخت و سازها توسط چه افرادی صورت گرفته است، اطلاعی ندارم البته فرقی هم نمی‌کند چرا که اگر غیرمجاز باشد به طور قطع برخورد می‌شود.
نصب دوربین در کلانتری‌ها
اژه‌ای همچنین در خصوص نصب دوربین در کلانتری‌ها نیز گفت: این مسئله نیز در حد سفارش است و برای اینکه عملی الزام شود باید قانون وجود داشته باشد.
تشکیل پرونده برای یکی از متهمان وقايع۸۸
اژه‌ای همچنین به تشکیل پرونده برای یکی از متواریان وقايع سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: یکی از متهمین فتنه سال ۸۸ که به خارج از کشور رفته بود و به ایران بازگشت با گزارش وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده این متهم در حال رسیدگی است.
اعلام حكم جيسون رضائيان، به زودي
وي در پاسخ به سوالی در زمینه پرونده جیسون رضائیان به رسانه‌های آمریکایی كه ادعا می‌کنند  وی به کار حقوقی خبرنگاری در ایران مشغول بوده است، گفت: این موضوع صحت ندارد و وی فقط مشغول خبرنگاری نبوده است چرا که خبرنگاران زیادی در ایران حضور دارند و به کار خبرنگاری مشغول هستند اما در مورد بیان جزيیات پرونده وی از لحاظ قانونی معذوریم. اژه‌ای اضافه کرد: آخرین جلسه دادگاه رضائیان که چند روز پیش انجام و قرارشد وکیل وی لایحه کتبی بدهد لذا به همین زودی و تا آخر این هفته یا نهایتا هفته آینده حکم وی اعلام می‌شود.
پرونده دكل نفتي در دادگاه
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص پرونده دکل‌های گم‌شده که آیا قوه‌قضاییه در این زمینه وارد شده یا خیر، خاطر نشان کرد: بازرسی کل کشور در این زمینه وارد شده است و گزارش آن به دادسرا ارجاع شده است. دادسرا افرادی را احضار کرده و هنوز پرونده به دادگاه نرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا