حمایت جهانی از توافق برای صلح

مهدي دل روشن این دعوت ایرانیان خارج از کشور از مردم سراسر دنیا بود که طرفداران  حمایت از توافق هسته‌ای را از برلین و پاریس گرفته تا واشنگتن، کنار هم جمع کرد تا شور و هیجان خود را نسبت به توافق قرن به نمایش بگذارند. این دورهمی جهانی که با ایده برخی از فعالان اجتماعی …

مهدي دل روشن
این دعوت ایرانیان خارج از کشور از مردم سراسر دنیا بود که طرفداران  حمایت از توافق هسته‌ای را از برلین و پاریس گرفته تا واشنگتن، کنار هم جمع کرد تا شور و هیجان خود را نسبت به توافق قرن به نمایش بگذارند. این دورهمی جهانی که با ایده برخی از فعالان اجتماعی و طرفداران صلح و توافقنامه تاریخی ایران  برنامه ریزی شد، با تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تارنمای این جنبش، روز به روز گسترش یافت و شهرهای بیشتری از سراسر دنیا، دست های خود را به نشانه آمادگی برای هم افزایی در این حرکت بی نظیر  اعلام کردند.
اول از اروپا شروع کنیم و البته از برلین. تعداد قابل توجهی از مردم برلین از توافق هسته ای حمایت کردند. شرکت کنندگان در برلین، اعلام کردند که  این توافقنامه باعث ترویج صلح جهانی می شود.
طرفداران توافقنامه صلح ایران که در منطقه برندبرگ گیت برلین تجمع کرده بودند، دست نوشته هایی با مضمون شجاع باشید و صلح را انتخاب کنید، به دوربین های تلویزیونی نشان می دادند.
حالا سری به پاریس بزنیم؛ به مهد آزادی و دموکراسی. در پاریس نیز ایرانیان مقیم به همراه فرانسوی های طرفدار صلح، حمایت قاطع خود را از توافق هسته ای به نمایش گذاشتند. آنها به رسانه ها گفتند که جهان بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارد و توافقنامه هسته ای با ایران می تواند یکی از پایه های اصلی صلح جهانی باشد.
حالا برویم به شهر ساعت بیگ بن، لندن. ایرانی های مقیم انگلیس به همراه بریتانیایی های طرفدار صلح، در پایتخت انگلیس، دور هم جمع شدند تا بگویند که توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای، بهترین گزینه ممکن بوده است. این دورهمی که با چاشنی صلح همراه بود، در میدان «ترافالگار» در قلب لندن صورت گرفت.
در دیگر شهرهای اروپا مثل مادرید، لیسبون، آمستردام، ژنو، رم و چندین شهر دیگر هم تجمع های حمایتی و خودجوش از برنامه هسته ای ایران برگزار شد که خارج از تصور رسانه ها و افکار جهانی بود.
اما حالا سری بزنیم به ینگه دنیا و مملکت اوتازونی. در ایالات متحده آمریکا و به‌خصوص در مقابل کاخ سفید در شهر واشنگتن نیز تجمع حمایتی ایرانیان مقیم و آمریکایی های طرفدار صلح با ایران برگزار شد.
حدود ۳۰۰ نفر از مردم واشنگتن با در دست داشتن تصاویری نمادین از صلح مقابل کاخ سفید تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از صلح و مخالفت با جنگ سر دادند.  نکته جالب اینجا بود که  تیر یهودیان حامی رژیم صهیونیستی برای اخلال در این تجمع خودجوش و مردمی به سنگ خورد و نتوانستند کاری از پیش ببرند.
همچنین در شهرهایی مثل  نیویورک و بوستون هم حامیان توافق هسته ای  با کشورمان راهپیمایی صلح برگزار کردند.
در نیویورک، کشیش آل شارپتون از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا از همه کلیساهای سیاهپوستان در سراسر آمریکا خواست که روز یکشنبه در مراسم مذهبی خود از توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی کنند.
بنا به گزارش‌ها، این اقدام آقای شارپتون گامی در جهت تقویت موضع باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال توافق اتمی با ایران محسوب می‌شود.
آقای شارپتون در دفاع از توافق اتمی با ایران و اهمیت این موضوع برای آمریکاییان آفریقایی تبار گفته است: ما در حمایت از این توافق، منفعت زیادی داریم. زیرا اگر جنگی روی دهد جامعه ما همواره بخش مهمی از نیروهای مسلح کشور را تشکیل می‌دهد و این روزها بخش اعظم بحث درباره این توافق با کسانی است که اعضای خانواده‌شان در معرض خطر وقوع جنگ نیستند. رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا هدف از فراخوان خود برای حمایت سیاهپوستان از توافق اتمی با ایران را لزوم حفظ توازن توصیف کرده است: لابی‌گران مخالف توافق از طرف ایپک یا دیگران به شکل واضح فعالیت می‌کنند و لازم است که تلاشی سازمان یافته از سوی دیگر به وجود آید.
کمیته روابط عمومی رژیم صهیونیستی و آمریکا (ایپک) از طریق لابی‌گری، حافظ منافع اسرائیل در قوای مقننه و مجریه آمریکاست و یکی از اصلی‌ترین مخالفان توافق هسته ای محسوب می‌شود.
به هر حال روز شنبه و یکشنبه، مردم جهان در حرکتی که با همدلی همراه بود به رهبران سیاسی دنیا و به‌خصوص صهیونیست‌ها و جمهوریخواهان،  پیغام دادند که دست از لج و لجبازی بردارند و بگذارند تا دنیا در مسیر صلح حرکت کند.
هر چند خبر می رسد که کنگره‌چی‌ها تلاش می کنند تا با رأی منفی به توافق هسته ای، دل صهیونیست ها را به‌دست آورند اما خودشان خیلی خوب می دانند که با وتوی رئیس جمهور اوباما، عملاً سکه یک پول می شوند و آنگاه باید در مقابل افکار عمومی در سراسر جهان، کِنف شوند. همان طور که دیروز هم در این صفحه خواندید، تمام به آب و آتش زدن‌های صهیونیست ها و رفقای گرمابه و گلستان آنها در حزب جمهوریخواه آمریکا در شبکه های تلویزیونی و اینترنت برای منفی نشان دادن توافق هسته ای، تا الان به ثمر نرسیده و حرکت های خودجوش مردمی در سراسر دنیا نیز نشان داد که دیگر دوره گول زدن شهروندان عصر اطلاعات به سر رسیده است.
آنچه مشخص است ، با حرکت خودجوش جهانی برای صلح با ایران، دلواپسان در سراسر دنیا ، حساب کار دست‌شان آمد که همیشه تبلیغات منفی از تریبون های رسانه ای جواب نمی‌دهد و بیشتر مردم دنیا ، صلح را انتخاب می کنند نه هوچی گری آنها را.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا