فشاربه نمايندگان برای لغو برجام

نسترن د‌قيقي این در حالی است که پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات در ایران همه ساز پذیرش جهانی حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای را کوک کرده بودند اما اکنون که چنین خواسته‌ای محقق شده است و قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است گروه‌های مخالف و آنهایی که پیش از به نتیجه رسیدن …

نسترن د‌قيقي
این در حالی است که پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات در ایران همه ساز پذیرش جهانی حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای را کوک کرده بودند اما اکنون که چنین خواسته‌ای محقق شده است و قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است گروه‌های مخالف و آنهایی که پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات سکوت کرده بودند، فریاد خیانت به فعالیت هسته‌ای را سر داده‌اند. ساکتین مذاکره این روز‌ها در تجمع‌های غیرقانونی دولت و مجلس را تحت فشار قرار می‌دهند تا شاید بتوانند مانعی در رسیدن به توافقی که توسط شخص مقام معظم رهبری هدایت شد خلل وارد کنند.
روز جهانی صلح ایران و مخالفت داخلی
در شرایطی که روز گذشته تعدادی از دانشجویان معترض در تجمعی غیر قانونی در مقابل مجلس مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کردند، طرفداران صلح و حمایت کنندگان توافق هسته‌ای ایران، مراسمی با عنوان روز جهانی صلح برای ایران برگزار کردند. گردهمایی موافقان توافق هسته‌ای در اروپا و آمریکاصد‌ها هزار نفر از طرفداران توافق هسته‌ای بین ایران و ۶ قدرت جهانی، عصر شنبه در شهرهای مختلف جهان از جمله واشنگتن، نیویورک، برلین، پاریس و لندن انجام شد و از گروه‌های جنگ طلب آمریکا و صهیونیست‌ها خواستند که به تحرکات خود برای شکست توافق پایان دهند. در حالی که کنگره آمریکا قصد بررسی رد توافق هسته‌ای را دارد، طرفداران صلح در شهرهای بزرگ آمریکا موافقت خود را با برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردند تا کار را برای رد توافق در کنگره سخت‌تر کنند. اما از سوی دیگر در شرایطی که مسئولان داخلی کشور تاکید دارند در زمینه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت در ‌‌نهایت یک صدای واحد به جهان مخابره خواهد شود عده‌ای با تحت فشار قرار دادن نمایندگان خواهان رد آن شدند، این جمعیت اقلیت رفتاری دقیقا مخالف آنچه جهانیان با توفق هسته‌ای داشتند، از خود نشان دادند. هر چند آن‌ها اقلیت هستند اما انعکاس آن در جهان چهره ایران خواهان صلح را متفاوت جلوه خواهد داد، این نکته‌ای است که هرگز مخالفان به آن فکر نکردند و همواره منافع شخصی، ‌گروهی و جناحی خود را بر منافع ملی و اهداف نظام ارجح دانستند.
فریاد ۴ درصدی مخالفان
همزمان با برپایی جلسه علنی در هرم بهارستان، مقابل درب شماره یک مجلس که اخیرا مکان آن در ساختمان قوه مقننه تغییر کرده‌است چند تجمع اعتراضی مختلفی شکل گرفته بود. چنین تجمعاتی در مقابل مجلس امری طبیعی است اما این بار این تجمع متفاوت بود چرا که مخالفان هسته‌ای گرد هم جمع شده بودند. تعداد قلیل آن‌ها صحبت‌های اخیر جهانگیری در خصوص جمعیت ۴ درصدی مخالفان مذاکرات را اثبات کرد اما شعار‌ها و بنرهایی که در دست داشتند، میزان تندروی آن‌ها را به خوبی به جهانیان مخابره کرده است. حدود ۵۰ نفر که خود را عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی کردند خواستار بررسی متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مجلس شدند. شرکت کنندگان دراین تجمع توافق هسته‌ای را با قرارداد ۱۹۱۹ یکسان دانستند و از نمایندگان مجلس خواستند مشابه آیت ا… مدرس نسبت به لغو توافق اقدام کنند.
قرار داد ۱۹۱۹ چیست؟
شاید کار درستی نباشد که توافق هسته‌ای را با قرار داد ۱۹۱۹ مقایسه کرد، آن هم توافقی که با نظر رهبری به نتیجه رسید و ۶ قدرت جهانی به توانایی ایران در زمینه مذاکره اعتراف کردند و باعث شد طرح ایران هراسی رژیم صهیونیستی در جهان با شکست مواجه شود. چرا که در جریان مخالفت مدرس با این قرار داد، سقوط کابینه نخست‌وزیر وقت ایران دنبال می‌شد و مقایسه کردن نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدرس در این زمینه به معنی خواستار سقوط کابینه روحانی به شمار می‌رود. ماجرا از این قرار است که آیت ا… مدرس با قراردادی که انگلستان با وثوق الدوله می‌بندد، به مخالفت برمی‌خیزد؛ چون این قرارداد استقلال ایران را زیر سؤال می‌برد و زمینه دخالت انگلستان را در ارتش و پول ملی فراهم می‌ساخت. انگلستان با وقوع انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه، درصدد آن برآمد تا در موقعیت پیش آمده، بنیان نفوذ خود را در ایران مستحکم‌تر کرده و آن را به صورت منطقه‌ای نیمه مستعمره درآورد، از این جهت سرپرسی کاکس (وزیر مختار انگلیس) قرارداد نهم اوت ۱۹۱۹ م (مطابق با ۱۲ ذیقعده ۱۳۳۷ هـ. ق) را با وثوق‌الدوله (نخست‌وزیر وقت ایران) منعقد کرد. قرارداد در هفت ماده و ضمیمه تنظیم شد و ملحقات دیگری داشت که کاملاً‌ محرمانه و به زبان فرانسه بود. شهید مدرس که به دقت مراقب اوضاع بود این قرارداد را به منزله تحکیم مواضع ابرقدرت‌ها و مضاعف گشتن رنج امت ایران تلقی کرد. از نظر او در هیچکدام از مسائل سیاسی که بین ایران و کشور‌ها به وجود می‌آید، نباید کشور ایران تابع و محکوم و مطیع آنان باشد. از این جهت به محض انتشار خبر انعقاد قرارداد پای در میدان ستیز با استعمار نهاد و تحرکی در مردم ایجاد کرد که سقوط کابینه وثوق الدوله را به دنبال داشت. در خصوص خطرات این قرارداد مدرس اظهار داشت: «قرارداد، بیگانه را در دو چیز ما شرکت می‌داد، در پول ما و در قوه نظامی، هر کس که دقت می‌کرد منظور حقیقی عاقدان آن را می‌فهمید… روح این قرارداد استقلال مالی و نظامی ما را از بین می‌برد…» بدین نحو بزرگ‌ترین قدرت استعماری زمان یعنی انگلستان با مبارزه روحانیت شیعه و در رأس آن مدرس به زانو درآمد.
تلاش برای مدرس شدن
با این گذشته، زهره طیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سعی کرد نقش شهید مدرس را بازی کند و در جمع تجمع کنندگان حاضر شد و گفت: خط به خط برجام نشان از شکستن خطوط قرمزی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند. وی افزود: در پاورقی متن برجام قید شده که ایران در هشت سال بعد محدودیت‌ها را می‌پذیرد. نحوه غنی سازی در تمام این مدت باید تحت نظارت آمریکا انجام شود. این چه تصویری از توسعه و پیشرفت در کشور است. این نماینده در ادامه به نقشه راه اشاره شده در متن برجام اشاره کرد و گفت: توافق دوم انجام شده به صورت محرمانه و نانوشته است. در نقشه راه با آژانس بین المللی انرژِی اتمی نیز به توافقاتی رسیده‌اند که مفاد آن برای مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازگو نشده است. در شرایطی طیب‌زاده از شکستن خطوط قرمز مدنظر رهبری سخن می‌گوید که ایشان بار‌ها از مذاکره کنندگان حمایت کرده و بار‌ها در جمع کارگزاران نظام تاکید داشتند ایشان حرف پنهانی ندارد بنابراین نباید کسی به نقل‌ازرهبری سخنی غیر واقع بگوید.
همزمانی ناموزون بیانیه با تجمع اعتراضی
همزمان با تجمع قلیلی از مخالفان توافق هسته‌ای، ۲۰۱ نفر از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای در خصوص الزام ارائه لایحه از سوی دولت در خصوص توافق امضا کردند. این همزمانی به نفع مجلس نخواهد بود چرا که این ذهنیت به وجود می‌آید که وکلای مردم که تا دیروز ادعا می‌کردند حمایت آن‌ها از تیم مذاکره‌کننده باعث به نتیجه رسیدن مذاکرات شد، امروز به عنوان مخالف توافق شناخته می‌شوند. می‌توان حدس زد که بسیاری از نمایندگانی که زیر این بیانیه را امضا کردند یا در تعارف با همکاران خود تن به این کار دادند یا تعدادی از آن‌ها بدون آنکه بیانیه را قرائت کنند و فقط برای اینکه نشان دهند در موضوعات روز حضور دارند موافقت خود را با متن بیانیه اعلام کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا