خط و نشان برای قاچاقچیان مکالمه

به گزارش خبرنگار ایسنا، تلفن اینترنتی یا آنچه با نام مخفف VOIP شناخته می‌شود به معنای انتقال صوت برروی پروتکل اینترنت است و آنچه با عنوان قاچاق مکالمه شناخته می‌شود در واقع اقدامی است که از سوی برخی افراد و شرکت‌ها در جهت برقراری مکالمات تلفنی مردم با خارج از کشور و برعکس صورت می‌گیرد، …

به گزارش خبرنگار ایسنا، تلفن اینترنتی یا آنچه با نام مخفف VOIP شناخته می‌شود به معنای انتقال صوت برروی پروتکل اینترنت است و آنچه با عنوان قاچاق مکالمه شناخته می‌شود در واقع اقدامی است که از سوی برخی افراد و شرکت‌ها در جهت برقراری مکالمات تلفنی مردم با خارج از کشور و برعکس صورت می‌گیرد، این امر اگرچه هزینه مکالمات با خارج از کشور را کاهش می‌دهد اما درست مانند مساله قاچاق کالا زیان‌هایی را به ویژه در بحث امنیتی به وجود می‌آورد.

سهمی از درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به برقراری این مکالمات بین‌المللی مربوط می‌شود که قاچاق مکالمات اینترنتی سالانه زیان بزرگی را به این شرکت وارد می‌کند تا آنجا که طبق آخرین آمار این زیان در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان و حدود ۵ درصد درآمد صوت شرکت ارتباطات زیرساخت بود. همین امر باعث شده‌ که وزارت ارتباطات در کنار شرکت زیرساخت برای مقابله با این نوع ترافیک غیرقانونی وارد عمل شوند.

راهکارهای رگولاتور برای برخورد با قاچاق ترافیک

حال به تازگی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از تشکیل کمیته‌ای با هدف نظارت مطلوب بر فرایند انتقال ترافیک و رصد ترافیک غیرمجاز داخلی و بین‌الملل در حوزه صوت و دیتا خبر داده است.

علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه ترافیک دیتا و صوت که از مسیر قانونی دروازه‌های بین‌المللی زیرساخت عبور نمی‌کند، مصداق ترافیک غیرمجاز است، در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این کمیته به ریاست رگولاتوری و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار فنی و حقوقی تمامی اپراتورهای ثابت و سیار، شرکت ارتباطات زیرساخت و نهادهای مرتبط تشکیل شده است.

وی افزود: رصد تعرفه‌های انتقال ترافیک داخل کشور و بین‌الملل، متعادل‌کردن تعرفه‌های بین‌الملل براساس شرایط و وضعیت انتقال ترافیک در کشورهای مقصد و ترافیک داخل کشور، ساماندهی فروش سیم‌کارت‌های شبکه سیار و تشکیل پایگاه داده مشترکین اپراتورها، ساماندهی خطوط دور شوال (یکطرفه و دوطرفه)، تولید CDRهای متمرکز استانی و کشوری، بررسی و ایجاد سامانه‌های لازم به منظور تشخیص ترافیک غیرمجاز و مقابله با آن، ساماندهی اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات تلفن اینترنتی (VOIP) از اهداف دیگر تشکیل کمیته رصد انتقال ترافیک داخلی و بین‌الملل در رگولاتوری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فلسفه پروانه‌های صادر شده در این حوزه برای ارائه خدمت به مردم است، درباره نحوه برخورد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و اپراتورهائی که اقدام به انتقال ترافیک غیرمجاز می‌کنند، گفت: انتقال ترافیک غیرمجاز باعث تضییع حقوق مردم و بیت‌المال می‌شود به همین دلیل از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای برخورد موثر و بازدارنده با این موضوع استفاده می‌شود.

عمیدیان در عین حال متذکر شد: در حال حاضر براساس مصوبه ۱۹۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای برخورد با اشخاص حقیقی یا حقوقی متخلف در حوزه انتقال ترافیک غیرمجاز، دریافت جریمه و معرفی به مراجع قضائی و در مورد اپراتورهای متخلف، دریافت جریمه، تعلیق و لغو پروانه پیش‌بینی شده است.

وی، ساماندهی پایگاه داده اطلاعات هویتی مشترکین شبکه ثابت و سیار اپراتورها، شناسائی و قطع سیم‌کارتی که مبادرت به انجام ترافیک غیرمجاز از مبادی غیررسمی می‌کنند، نظارت بر عملکرد دفاتر فروش سیم‌کارت مانند دفاتر پیشخوان، کنترل و مانیتورینگ مسیرهای ترافیکی اپراتورهای VOIP و توقف فعالیتهای غیرمجاز، راه‌اندازی سامانه‌های شناسائی تقلب در حوزه ثابت و سیار و راه‌اندازی سیستم ثبت اطلاعات تماس کاربران برای مکالمات داخلی، بین استانی و بین‌الملل ثابت از جمله نتایج فعالیت کمیته رصد انتقال ترافیک داخلی و بین‌الملل عنوان کرد.

از پیگیری قضایی تا تشکیل کمیته

اما این کمیته که به نظر می رسد با تشکیل آن قرار است به شکل متمرکزتری بر روی این امر کار شود در شرایطی تشکیل شده که پیش از این نیز شرکت ارتباطات زیرساخت بارها قاچاقچیان مکالمه را به پیگرد قانونی و دستگیری از طریق قوانین و قوه قضاییه تهدید کرده‌ بود.

محمود خسروی – مدیر عامل این شرکت – در سالهای قبل در این‌باره بارها شرکت‌های متخلف را مورد خطاب قرار و اخطار داده بود که بحث قاچاق VoIP از سوی قوی قضاییه دنبال می‌شود و تاکنون هم عده‌ای بسیاری به این جرم به زندان افتاده‌اند و مدیران شرکت‌هایی که ضرر و زیان سنگینی به ما وارد کرده‌اند دستگیر شده‌ و یا تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

کمیسیون تنظیم مقررات نیز در گذشته در این حوزه اقداماتی را در دستور کار قرار داده و به عنوان مثال مصوبه‌ای در این زمینه منتشر کرده بود.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دارندگان مجوز بین الملل VOIP باید ترافیک خود را به صورت مستقیم به دروازه‌های بین الملل مشخص شده از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت (سوییچ‌های مبتنی بر فناوری‌های از قبیل TDM و IP) تحویل دهند و در مقابل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موظف است امکانات لازم برای اتصال مستقیم دارندگان مجوز بین الملل VOIP به دروازه‌های بین الملل خود را فراهم سازد.

وزیر ارتباطات نیز چندی پیش به اعلام موضع قطعی وزارت ارتباطات در مورد قاچاق مکالمات پرداخته و به شرکت‌هایی که تا به حال به گفته وی به جای خدمت‌رسانی به مردم به قاچاق ترافیک مشغول بودند اخطار نهایی را داده بود.

محمود واعظی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های اینترنتی پوششی برای قاچاق ترافیک و یا همان مکالمه اینترنتی هستند، گفته بود: اگرچه وزارت ارتباطات ترجیح می‌دهد امور این شرکت‌ها از طریق صنف پیگیری شود اما اگر این شرکت‌ها به کار قاچاق مکالمه ادامه دهند، وزارت ارتباطات با آن‌ها برخورد کرده و مجوزشان را باطل خواهد کرد.

به گفته وی، تا چندی پیش میزان تماسهای قاچاق نسبت به کل تماسهای بین الملل درصدی معادل ۵۰-۵۰ داشت که اکنون با پیگیریها این رقم به ۶۵-۳۵ رسیده است و در واقع حجم ترافیک رسمی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا