رد صلاحيت‌هاي پيش از نامزدي

خاتمه‌ سال‌همدلي و همزباني، با برگزاري دو انتخابات مهم در عرصه سياسي‌كشور همراه است.سالي‌كه مي‌توان گفت رهبر‌معظم انقلاب آن را با هدف كاستن كينه‌ها و اختلافات ميان اركان نظام و مردم به اين‌نام‌برگزيدند. اما از ابتداي اين سال‌نه‌تنها برخي اعتنايي به اين نامگذاري‌نكردند،بلكه به آتش‌ اختلافات‌دامن زدند تا جايي كه در مسئله‌هسته‌اي‌اگر تذکر مقام معظم …

خاتمه‌ سال‌همدلي و همزباني، با برگزاري دو انتخابات مهم در عرصه سياسي‌كشور همراه است.سالي‌كه مي‌توان گفت رهبر‌معظم انقلاب آن را با هدف كاستن كينه‌ها و اختلافات ميان اركان نظام و مردم به اين‌نام‌برگزيدند. اما از ابتداي اين سال‌نه‌تنها برخي اعتنايي به اين نامگذاري‌نكردند،بلكه به آتش‌ اختلافات‌دامن زدند تا جايي كه در مسئله‌هسته‌اي‌اگر تذکر مقام معظم رهبری نبود بعید بود تندروهااز کینه ورزی و تهمت زنی به دولت و تیم مذاکرات‌دست می‌کشیدند.در دوران بعد از توافق، ایران در کانون توجه جهانیان قرارگرفته است.دو انتخابات مهم مجلس و خبرگان در اسفندماه امسال فصلی تعیین کننده برای آینده کشور است و همه گروه‌ها نسبت به سلامت آن امیدها بسته اند.به همین دلیل سخنان روز جمعه دبیر شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدها واکنش های متفاوتی برانگيخت.
مرداد پر حاشيه
مرداد ماه امسال آبستن اتفاقاتي بس مهم در عرصه سياسي و اجتماعي ايران بود. از اعلام كانديداتوري‌هاشمي رفسنجاني براي خبرگان گرفته تا به زندان رفتن فرزند رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام!
اين رويداد‌ها در جامعه چندان هم بي‌حاشيه نبود و سبب شد تا اظهارات متفاوتي عليه آيت‌ا…‌هاشمي رفسنجاني صورت بگيرد.بعد از اينكه مهدي‌هاشمي‌به اتهامات مختلف وارد اوين شد،خانواده هاشمي رفسنجاني اقدام به انتشار فيلمي‌كردند كه رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام،قوه‌قضاييه را به رعايت نكردن برخي موارد متهم كرد و در ادامه دستگاه قضایی نیز به این‌اقدام واکنش نشان داد.بگومگوهاي سياسي ادامه داشت و موافقان و مخالفان آيت‌ا…‌هاشمي رفسنجاني يكديگر را به دوئل دعوت‌ و بازخواست‌مي‌كردند.
ادامه ماجرادرنمازجمعه
اما ماجراها ادامه داشت تا نماز جمعه اين هفته تهران كه احمد‌جنتي به عنوان خطيب‌پشت‌تريبون رفت.فردي كه در گذشته نيز اظهاراتي را از اين تريبون بيان كرد و برخي از اين سخنان سبب ايجاد اختلاف در ميان ايران با كشور هاي همسايه‌شده بود.جنتي با كنايه به هاشمي‌رفسنجاني از تريبون‌نماز گفت: بنده از آیت‌ا… لاریجانی و دوستانی که در قضیه بازداشت‌فرزند‌هاشمي‌رفسنجاني کار کردند وزحمت کشیدندویک پرونده بیش از ۲۰ هزار صفحه‌ای را خاتمه دادندوعلی‌رغم همه فشارهایی که بر افراد و اشخاص و مقامات بود، کار خودشان را انجام داده و تسلیم فشارها نشدند، تقدیر می‌کنم. این برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود.جنتي بدون اشاره به نام‌هاشمي ادامه داد: اینها دل‌شان نمی‌خواست که این کار بشود. گزارش‌ها به ما نشان می‌دهد که عده‌ای در آینده می‌خواهند با نشر حرف‌های راست و دروغ قوه قضاییه را تضعیف کنند و قدرتش را بگیرندتا دیگر جرأت نکند با آنها برخورد کرده و این قاطعیت‌ها را نداشته باشد.اين در حالي بود كه هاشمي‌و خانواده او از حكم‌مهدي‌رفسنجاني ناراضي‌بودند و انتقاداتي به روند رسيدگي به پرونده داشتند.
تهديد از تريبون عبادي‌وسياسي
اما اينجا پايان ماجرا نبود و جنتي با اتكا به مسائل سال‌هاي‌گذشته شروع به انتقاد از هاشمي‌كرد و به نوعي‌قدم اول رابراي رد صلاحيت يكي‌از اركان نظام برداشت.جنتي‌اعلام كرد:  همین‌ها می‌خواهند با شورای نگهبان برخورد کنند تا دیگر قرص نایستد و بگوید که این صلاحیت نداردوآن نباید تأیید شود. آنها با قاطعیت‌ها مخالفند. بنده نمی‌دانم اما خدا به تو پناه می‌برم که اینها چه جور فکر می‌کنند. دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: همین‌ها در جایی که به نفع‌شان تمام شده به جای اینکه تقدیر و تشکر کنند و همان طور که خودشان هم می‌گفتند که این دموکراسی‌ترین انتخابات است، می‌گویند که شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی می‌خواستند سلامت انتخابات را مخدوش کنند اما نتوانستند و از مردم ترسیدند. خدایا انصاف و حق‌گویی کجاست.
رطب‌خورده‌منع‌رطب‌مي‌كند
جنتی خود هاشمي‌رفسنجاني را كه منتصب رهبرمعظم انقلاب است بارها در لفافه به اتهام‌هاي مختلف متهم كرده است،با طرح این سوال که چه کسانی را به این تقلب متهم می‌کنید، گفت: «دستگاهی را متهم می‌کنید که مسئولان ائمه جماعاتی در آن هستند که صدها هزار نفر پشت آنها اقامه می‌کنند. در این دستگاه حقوقدان‌های مورد قبول مجلس و قوه‌قضاییه و افراد و اشخاص مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری در آن هستند، اگر اینها وضع‌شان این باشد که شما می‌گویید باید فاتحه همه چیز را خواند؟!»اين سوال از دبيرشوراي‌نگهبان جايز است كه اگر اين استدلال شما براي انتقاد نكردن به شما و اطرافيان‌تان به دليل اينكه مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری هستند،مگر هاشمي‌توسط آيت‌ا…‌خامنه اي برگزيده نشده است پس به چه دليل گاه‌وبي‌گاه براي تخريب‌جايگاه او دست به‌هر اقدامي‌مي‌زنيد!؟
خط و نشان‌هاي انتخاباتي
روند‌تخريب‌ها پاياني‌نداشت و جنتي سپس به سراغ‌انتخابات سال‌جاری رفت و براي كانديداها خط و نشان كشيد.وي با استعانت ازفتنه‌۸۸ بار ديگر بحث‌رد صلاحيت‌ها را به ميان‌كشيد وتاکید کرد کسانی که در این مورد موضع‌گیری نکرده‌اند نمی‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و به مجلس خبرگان راهی نخواهند داشت.سوال ديگري‌كه‌از جنتي‌مي‌توان پرسيد اين است كه‌آيا در قانون‌جرمي به نام ساكتين‌فتنه‌ثبت‌شده است!؟آيا دادگاهي‌افرادی را كه شما مدعي‌هستيد‌ساكت فتنه‌هستند معرفي كرده يا تحت تعقيب قضايي‌قرار داده است!؟يا اينكه شما قصد داريد با اين كليد واژه تمام كساني را كه در حيطه‌افكار و عقايد شما واقع‌نمي‌شوند را از دور انتخابات خارج‌كنيد!؟
هاشمي وبرزخ جنتي
جنتي‌در سخنان خود مدعي‌مي‌شود، بنده به اینها می‌گویم که خبرگان هیچ رنگ سیاسی نباید داشته باشد. مجتهدین و درس‌خوانده‌های حوزه می‌خواهند به این مجلس بروند، اینها افرادی هستند که واردند و همه چیز از جمله رهبر را قبول دارند که باید وظیفه مخصوصی که قانون اساسی برعهده آنها گذاشته است را قبول کنند البته تا الان نیز خداوند حفظ کرده و مجلس خبرگان رنگ سیاسی نداشته اما از این به بعد این نگرانی هست که عده‌ای در تلاشند که به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و بعد وقتی به آنجا رفتند هر چه دل‌شان می‌خواهد بگویند، بنده نمی‌خواهم بگویم که چه کارهایی می‌خواهند بکنند. به نظر‌مي‌رسد آيت‌ا…‌جنتي قصد دارد براي اينكه‌افرادي‌كه مانند او فكر نمي كنند را قصاص‌قبل از جنايت کند و مانند احمدي‌نژاد دست به بگم‌بگم بزند.وی در ادامه ضمن اینکه از شورای نگهبان خواست که بیش از همه مراقب باشد و افراد سالم و ناسالم را شناسایی و آنها را از هم جدا کند، افزود: البته این کار بسیار سنگینی است. البته انتخابات مجلس را نیز در پیش داریم که آن هم وظایف و شرایط خودش را دارد.در تمام شرايطي‌كه‌جنتي براي افراد واجد شرايط‌خبرگان و فاسداني كه او نام‌‌مي‌برد و اعلام‌مي‌كند كه نبايد در خبرگان حضور داشته باشند، يك فصل‌اشتراك دارد و آن هم آيت‌ا…‌هاشمي‌رفسنجاني است.رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام هم تحصيلكرده حوزه‌است و هم در برابر حوادث سال‌۸۸ به گفته هم طيفان احمد‌جنتي سكوت‌كرد هم منتصب امام و رهبري‌است و هم منتقد اقدامات جنتي و قوه قضاييه ولي مشخص نيست‌كه او و همفكران هاشمي‌مي‌توانند در اين كارزار سياسي كه شوراي‌نگهبان مسئول تایيد صلاحيت‌‌آنهاست، به سلامت عبور کنندیاخیر!؟
پیشینه اختلاف جنتي با هاشمی
البته اين اولين باري نيست كه جنتي براي مقابله با هاشمي اظهاراتي در سايه را ولي به گونه‌اي‌كه همگان متوجه شوند عليه رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت است،بيان مي‌كند.جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان كرد و گفت:«کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.
رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد، این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد».
تهديد براي ترساندن
اين‌اظهارات و برخورد‌هاي موجود در ماه‌هاي منتهي به انتخابات سبب‌مي‌شود كه نامزد‌هاي مختلف خبرگان و مجلس شوراي اسلامي كه با بهانه‌هاي واهي مانندساكت بودن در برابر حوادث سال ۸۸ كه هيچ معياري براي آن وجود ندارد، پا پس كشيده و از نامزد‌شدن براي اين‌انتخابات بترسند و افرادي كه مورد تایيد برخي هستند به راحتي و بدون اينكه رقيبي در ميدان داشته باشند وارد خبرگان و مجلس شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا