عرقیاتی که شما را در تابستان خنک می‌کنند!

در گرماي تابستان همه ما به دنبال انواع نوشيدني‌ هستيم تا كمي سرحال بياييم و خنك شويم؛ شربت‌هاي توت فرنگي، پرتقال، آلبالو و… انتخاب‌هاي خوبي هستند اما گاهي اوقات به دليل شيريني زياد شما را باز هم تشنه‌تر مي‌كنند. بنابراين همين‌جا به شما توصيه مي‌كنيم كه به جاي خريد شربت‌هاي رنگارنگ سراغ عرقيات گياهي برويد. …

در گرماي تابستان همه ما به دنبال انواع نوشيدني‌ هستيم تا كمي سرحال بياييم و خنك شويم؛ شربت‌هاي توت فرنگي، پرتقال، آلبالو و… انتخاب‌هاي خوبي هستند اما گاهي اوقات به دليل شيريني زياد شما را باز هم تشنه‌تر مي‌كنند. بنابراين همين‌جا به شما توصيه مي‌كنيم كه به جاي خريد شربت‌هاي رنگارنگ سراغ عرقيات گياهي برويد. آنها را با آب تركيب كنيد و شربت‌هاي مقوي و سالم‌تري بخوريد. ضمن اينكه بعضي از اين نوشيدني‌ها به تعادل دماي بدن شما كمك مي‌كنند و با كمك آنها راحت تر مي‌توانيد فصل گرما را سپري كنيد. البته از خواص دارويي آنها هم غافل نشويد.

زيره

برخلاف ادويه زيره كه خوش عطر و بوست، عرق زيره كمي تلخ و تند است، اما براي افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند اين طعم ناخوشايند اصلا مهم نيست. به هر حال بايد بدانيد كه عرق زيره دشمن چاقي است  و ناراحتي‌هاي روده را برطرف مي‌كند؛ چون طبيعت گرم و خشكي دارد. براي درمان نفخ شكم و هضم بهتر غذا عرق زيره را فراموش نكنيد و بعد از غذا چشم‌هايتان را ببنديد، بيني‌تان را بگيريد و يك نصف استكان از آن را به معده‌تان بفرستيد. قيمت يك ليتر عرق زيره سياه حدود ۴۸۰۰ تومان است.

راهنمای خرید انواع عرقیات که شما را در فصل گرما خنک می‌کنند

گلاب

همه ما براي تهيه دسر‌هاي سنتي ايراني حتما يك شيشه گلاب در خانه داريم. شايد هنگام خريد گلاب از عطاري‌ها با اصطلاح «دو آتشه» روبه‌رو شويد. اين اصطلاح در مورد ساير عرقيات هم به كار مي‌رود و به اين معناست كه گياه هنگام عصاره گيري دو بار جوشانده شده، آب كمتر و غلظت بيشتر دارد. بطور كلي گلاب وساير عرقيات دو آتشه قيمت بيشتري دارند. در مورد خواص گلاب بايد بگوييم كه براي قلب و اعصاب مفيد است و به كاهش درد چشم كمك مي‌كند. ضمن اينكه براي تميز كردن پوستتان هم مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.  گلاب از گل محمدي به دست مي‌آيد و برخي از افراد به عنوان خوشبو كننده هم از آن استفاده مي‌كنند. قيمت يك ليتر گلاب معمولي حدود ۳۵۰۰ تومان و انواع دو آتشه مرغوب‌ترش حدود ۶ تا ۱۲۵۰۰ هزار تومان است.

كاسني

اين عضو خانواده عرقيات خواص مختلفي دارد. مهم‌ترين مزيتش كه به روزهاي گرم سال مربوط مي‌شود اين است كه حرارت بدن را تسكين مي‌دهد. علاوه بر اين، خواص ديگري هم به آن نسبت مي‌دهند. كاسني تب‌بر است، كلسترول خون را پايين مي‌آورد و به تقويت پوست كمك مي‌كند. بعضي از عطاري‌ها به شما توصيه مي‌كنند تا براي رفع گرمازدگي عرق كاسني و شاتره را با هم تركيب كنيد و قبل از غذا يك استكان بخوريد. قيمت يك ليتر عرق كاسني حدود ۴۰۰۰ تومان است.

شاتره

اگر خيلي گرمايي هستيد و مجبوريد ساعت‌هاي زيادي از روز در زير آفتاب كار كنيد مصرف عرق شاتره را حتما در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد. شاتره خاصيت ضد گرمازدگي دارد، حرارت بدن شما را تعديل كرده و به رفع نارسايي‌هاي كبدي كمك مي‌كند. براي تصفيه شدن خون هم مي‌توانيد از اين داروي گياهي كمك بگيريد. قيمت يك ليتر عرق شاتره حدود ۳۵۰۰ تومان است.

خارشتر

شايد در نگاه اول اين اسم به نظرتان خنده‌دار باشد؛ اما خارشتر هم  بين عرقيات گياهي ديده مي‌شود. واقعيت اين است كه اصلا مزه خوبي ندارد و به شدت بد بو است. افرادي كه مي‌خواهند با كمك عرق خارشتر با سنگ كليه و مثانه مبارزه كنند بايد طعم و مزه ناخوشايند آن را تحمل كنند. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفيه خون و كبد كمك مي‌كند. گاهي براي رفع تب و لرز هم استفاده مي‌شود. قيمت يك ليتر عرق خار شتر حدود ۴۵۰۰ تومان است.

بيدمشك

اگر اين روزها دچار نگراني و مشكلات عصبي شده‌ايد، ناراحت هستيد و با قرص آرامبخش به خواب مي‌رويد، براي آرامش بيشتر عرق بيدمشك را امتحان كنيد چون آرامش بخش و خونساز است و به تقويت قلب و معده كمك مي‌كند. در كنار اينها در برطرف شدن دردهاي عضلاني هم موثر است. قيمت يك ليتر عرق بيدمشك حدود ۵۵۰۰ تومان است.

آويشن

آويشن گياه خوش بويي است كه عرق آن طبيعت گرمي دارد. اگر بعد از هر غذا يك استكان از آن را بنوشيد از دردهاي مفصلي در امان مي‌مانيد. عرق آويشن اشتها‌آور بوده و ضد نفخ است و سبب ضدعفوني مجاري تنفسي مي‌شود.  اين را هم بدانيد كه كمي تلخ و گس است. قيمت يك ليتر عرق آويشن.حدود ۴۵۰۰ تومان است.

رازيانه

رازيانه گياه پرخاصيتي است كه عرق آن هم شما را ازخواص خوبش بي‌نصيب نمي‌گذارد. بعد از هر وعده غذايي يك استكان عرق رازيانه بخوريد تا اشتهاي شما در وعده غذاي بعدي بيشتر شود. عرق رازيانه طبيعت گرم و خشكي دارد، قاعده آور و ادرار آور است و به نابودي سنگ‌هاي مثانه و كليه كمك مي‌كند. قيمت يك ليتر عرق رازیانه حدود ۴۵۰۰ تومان است.

راهنمای خرید انواع عرقیات که شما را در فصل گرما خنک می‌کنند

گاو زبان

يكي از گياهان پر طرفدار در عطاري‌ها گل گاو زبان است. عرق گياه گاو زبان هم خواص زيادي دارد كه بد نيست با آنها هم آشنا شويد. عرق‌ گاو‌زبان دستگاه گوارش شما را ضد عفوني مي‌كند، نشاط آور است و اگر نصف استكان از آن را قبل از خواب ميل كنيد، رنگ چهره و پوستتان بهتر مي‌شود. قيمت يك ليتر عرق گاو زبان حدود ۶۵۰۰ تومان است.

نعناع

عرق نعناع يكي از مشهورترين عرقيات گياهي است كه شايد مهم‌ترين خاصيت آن رفع دل پيچه و دل‌درد است. عرق نعناع طعم ملايمي هم دارد و به همين دليل مصرف آن بيش از سايرين رايج است. علاوه بر اين عرق نعناع اشتها آور است و با داشتن طبيعت گرم و خشك، شما را از نفخ شكم نجات مي‌دهد. قيمت يك ليتر عرق نعناع حدود ۵۰۰۰ تومان است.

بهار نارنج

اين هم جزو عرقياتخوش خوراك است و با نبات هم خوشمزه مي‌شود. عرق بهار نارنج به تقويت اعصاب شما كمك مي‌كند تا در زندگي آرامش بيشتري داشته باشيد. اگر شب‌ها فكر و خيال به سراغتان مي‌آيد و خواب راحتي نداريد عرق بهار نارنج را امتحان كنيد. چون در درمان بي‌خوابي نقش موثري دارد. قيمت يك ليتر عرق بهار‌نارنج حدود ۳۰۰۰ تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا