نوسازی بافت‌های فرسوده قفل شد

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای استفاده از وام نوسازی بافت فرسوده سامانه‌ای طراحی شده که متقاضیان در آن ثبت‌نام کرده و بر اساس اولویت‌بندی وام پرداخت می‌شود. وی با یادآوری این‌که سود این تسهیلات ۱۴ درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که بانک‌ها قراردادهای این تسهیلات را به‌گونه‌ای تنظیم …

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای استفاده از وام نوسازی بافت فرسوده سامانه‌ای طراحی شده که متقاضیان در آن ثبت‌نام کرده و بر اساس اولویت‌بندی وام پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این‌که سود این تسهیلات ۱۴ درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که بانک‌ها قراردادهای این تسهیلات را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که سود بانکی آن ۲۴ درصد است.

وی ادامه داد: بانک‌ها اعمال سود ۱۴درصدی را به پرداخت ۱۰ درصد سوبسید از سوی دولت موکول و اعلام می‌کنند که در این صورت تسهیلات نوسازی با سود ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که این رویه بانک‌ها باعث نگرانی انبوه‌سازان شده است، افزود: به‌دلیل این‌که بانک‌ها قرارداد را با سود ۲۴ درصد در دفترخانه‌ها تنظیم می‌کنند، انبوه‌سازان تمایل و رغبتی برای حضور در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که نوسازی بافت‌های فرسوده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، یادآور شد: در نوسازی این بافت‌ها مسائل فرهنگی، اجتماعی و… باید مورد توجه قرار گیرد و ورود بخش خصوصی به این عرضه نیازمند مکانیسم‌های تشویقی از جمله پرداخت وام با سود پایین‌ است.

پورحاجت با بیان این‌که قراردادهای دریافت تسهیلات باید شفاف شده و با قید سود ۱۴ درصد تنظیم شود، گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این قضیه است و از نحوه تنظیم قرارداد توسط بانک‌ها اطلاع دارد، اما با این حال هنوز اقدام عملی و کاری در این زمینه انجام نشده است.

اواخر خردادماه امسال محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که پیش از این ۹ درصد از یارانه سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت پرداخت می‌شد، گفته بود:‌ به‌تازگی با مصوبه دولت یک درصد به این رقم افزوده شد و ۱۰ درصد یارانه سود تسهیلات از سوی دولت پرداخت می‌شود، حتی بحث پرداخت ۱۲ درصد یارانه سود تسهیلات در صورت رعایت مبحث ۱۹ یعنی بهینه‌سازی در ساخت و سازها مطرح است.

وی با بیان این‌که در بودجه سال ۹۴ پیش‌بینی تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت یارانه سود انجام شده، بیان کرد: هم اکنون وام‌های ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومانی نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین ودیعه مسکن ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیونی در این بافت‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا