ممنوعیت ورود بازرسان آمریکایی به ایران

ایسنا: معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی از طراحی و ساخت دو نوع سانتریفیوژ برای مصارف پزشکی و درمانی در کشور خبر داد. اصغر زارعان در نشستی در سازمان انرژی اتمی با بیان این که یکی از سیاست‌های سازمان موضوع تجاری‌سازی فعالیت‌ها و دستاوردهای‌مان است گفت: سال گذشته در ایام دهه فجر اولین نسل …

ایسنا: معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی از طراحی و ساخت دو نوع سانتریفیوژ برای مصارف پزشکی و درمانی در کشور خبر داد.

اصغر زارعان در نشستی در سازمان انرژی اتمی با بیان این که یکی از سیاست‌های سازمان موضوع تجاری‌سازی فعالیت‌ها و دستاوردهای‌مان است گفت: سال گذشته در ایام دهه فجر اولین نسل ماشین‌های سانتریفیوژ توبولار تحویل انیستیتو پاستور شد و قول دادیم در سال ۹۴ دو سانتریفیوژ دیگر با نام‌های زولان و اولترا سانتریفیوژ را طراحی، تولید و تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دهیم که در ساخت دارو بسیار موثر هستند. ما اخیرا سفارشی گرفته‌ایم که می‌توانیم بر اساس ماشین‌هایی که قبلا نمی‌توانستیم آن‌ها را خریداری کنیم امروز می‌توانیم داروهایی را در کشور ساخته و به صنایع مختلف تحویل دهیم و این‌ها همه در چارچوب تحقیق و توسعه است.

او ادامه داد: کار طراحی ماشین‌های سانتریفیوژ اولترا تمام شده و نیمه دوم سال ۹۴ آن را تحویل انستیتو پاستور می‌دهیم.

معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی در رابطه با تمهیدات ایران برای ورود به عرصه صادرات مواد هسته‌ای گفت: در حال حاضر ۵ شرکت دانش بنیان در کشور ثبت کرده‌ایم که در حوزه داخلی و بین‌المللی مثل فروش مازاد آب سنگین فعالیت‌ خواهند کرد. ما در عرصه بین‌المللی گام‌های بلندی برخواهیم داشت و با کشورهایی که خواستار تولیدات ما باشند وارد تعامل می‌شویم. در حال حاضر بحث فروش مازاد آب سنگین است که در حال فراهم کردن زمینه‌های این کار هستیم. هم‌چنین برای آب دوتره مشتری پیدا شده است. به دلایل اقتصادی و سیاسی اگر بتوانیم صادرات خود را عملی کنیم حضورمان را در باشگاه دارندگان این مواد استراتژیک ثبت می‌کنیم. ما هم‌چنین در زمینه فروش مواد هسته‌ای ۳.۵ تا ۵ درصد می‌توانیم فعالیت کنیم.

زارعان در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که بازرسان آژانس توسط آمریکا دوره می‌بینند گفت: حضور اتباع آمریکایی و کانادایی در فرایند بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران ممنوع است. تعدادی از بازرسان منتخب برای ورود به ایران در نیومکزیکو آمریکا مشغول به آموزش در حوزه پادمانی و امنیتی و حفاظتی هستند که اسامی آن‌ها را می‌دانیم و حتی به رویکردهای‌شان آشنا هستیم.

وی گفت: ما دستورالعمل‌هایی از قبل برای تعیین بازرسان داشته‌ایم و غیرممکن است اطلاعاتی طبقه‌بندی شده توسط آن‌ها از ایران خارج شود. آن‌ها کاملا تحت نظر هستند و آنلاین نظارت می‌شوند و ما نیز به کار خود مثل گذشته ادامه می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا