۷۰درصد دختران فراری با انجام خدمات مددکاری به خانواده برمی‌گردند

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص اقداماتی که در خصوص دختران فراری انجام می‌شود، اظهار کرد: دختران فراری در بحث آسیب‌های اجتماعی برای ما موضوع بااهمیتی است. وی ادامه داد: ما در سراسر کشور در ۳۱ استان، خانه سلامت داریم که سالانه ۵۰۰ نفر پذیرش دارند؛ پذیرش این دختران از طریق خودمعرف، نیروی …

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص اقداماتی که در خصوص دختران فراری انجام می‌شود، اظهار کرد: دختران فراری در بحث آسیب‌های اجتماعی برای ما موضوع بااهمیتی است.

وی ادامه داد: ما در سراسر کشور در ۳۱ استان، خانه سلامت داریم که سالانه ۵۰۰ نفر پذیرش دارند؛ پذیرش این دختران از طریق خودمعرف، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، شهرداری یا همکاران اورژانس اجتماعی است که به‌طور مثال این موارد را بر اثر تجربه در پایانه‌های مسافربری تشخیص می‌دهند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین گفت: این افراد با حکم قضایی در خانه‌های سلامت پذیرش می‌شوند و خروج آنها نیز به همین منوال است اما با خدمات مددکاری و بررسی شرایط خانوادگی ۷۰درصد آنها به خانواده برمی‌گردند، این دختران به‌دلایل متعددی از جمله خشونت خانوادگی، اعتیاد والدین، مسائل عاطفی، عدم عزت نفس، مسائل اقتصادی و عموماً به‌امید زندگی بهتر از خانه خود خارج می‌شوند.

وی افزود: حدود ۸۵ درصد از این دختران تحمل استرس یا فشار روانی را ندارند و به دو دلیل «فرار از» یا «فرار به» شرایط فعلی خود در خانواده را ترک می‌کنند.

مسعودی‌فرید تصریح کرد: رویکرد ما در این موارد پیشگیرانه است که تا حد ممکن از بروز چنین پدیده‌ای جلوگیری کنیم اما اگر به هر دلیلی یک دختر از خانه خارج شد باید در ۶ ساعت پس از خروج حتماً از طریق مراکز بهزیستی جذب شوند تا درگیر آسیب‌ها نشوند لذا اطلاع‌رسانی در مورد خدمات اورژانس اجتماعی یا خط ۱۲۳ یکی از اقداماتی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم که این دختران را به خانواده برگردانیم، اما اگر به هر دلیل صلاحیت این مورد وجود نداشت، اگر دختران زیر ۱۸ سال باشند در مراکز شبه‌خانواده و اگر بالای ۱۸ سال باشند در مراکز حرفه‌آموزی نگهداری می‌شوند تا در نهایت در تعامل با مراجع قضایی تعیین تکلیف شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا