موضوع بورسیه‌ها سیاسی است و ربطی به موارد تخصصی و علمی ندارد

در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: مدت‌ها از طرح قضیه بورسیه‌ها توسط رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گذرد. در این مدت طولانی اتهاماتی که متوجه بورسیه‌ها به عنوان یک جمعیت مظلوم بی‌دفاع بوده است، نحوه گزینش آنها طبق قوانین وقت، اطلاع و یا عدم اطلاع وزیر وقت از مصوبات، فرمول معدل در شورای مرکزی بورس …

در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: مدت‌ها از طرح قضیه بورسیه‌ها توسط رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گذرد. در این مدت طولانی اتهاماتی که متوجه بورسیه‌ها به عنوان یک جمعیت مظلوم بی‌دفاع بوده است، نحوه گزینش آنها طبق قوانین وقت، اطلاع و یا عدم اطلاع وزیر وقت از مصوبات، فرمول معدل در شورای مرکزی بورس و مواردی از این دست بوده است و هرگز مباحث تخصصی در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی در این پرونده طرح نشده و در سخنان هیچ یک از مدعیان نگنجیده است. بنابراین در صورتی که بر فرض محال، اصل موضوع را یک تسویه حساب سیاسی و جناحی به شمار نیاوریم، قطعا نمی‌توانیم آنرا یک اختلاف در حوزه آموزشی و پژوهشی بدانیم که به موجب آن، وزارت علوم و کمیته های برخاسته از آن را دارای وجاهت داوری و قضاوت معرفی نماییم.

این بیانیه‌ می‌افزاید: دو اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت علوم در سال گذشته و امسال که موجب بلاتکلیفی و سرگردانی گسترده دانشجویان بورسیه، قطع مقرری و حقوق آنها و اعمال مجازات‌های خودساخته و بی‌مبنا علیه آنها بود نیز هرگز وارد مباحث علمی و آموزشی نشد و صرفا احراز بورسیه بر خلاف قوانین مورد ادعا (عدم جایابی، سن و…) را عامل این مجازات‌ها دانسته بود. بنابراین طرفین درگیر در قضایا، هیچ یک مدعی بررسی صلاحیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان بورسیه به صورت تخصصی و اختصاصی نبوده و نیستند. این چالش عمدتا در تاویل و تفسیر آیین نامه‌ها، قوانین و جهت‌گیری‌های سیاسی عده‌ای خلاصه می‌شود که خواهان حذف جریان مخالف و ایجاد تک صدایی در دانشگاه‌ها هستند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اظهارات روز گذشته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آمده است: سخنان ایشان در رابطه با بورسیه ها نشان می‌دهد که ماهیت صحیح این مسئله، برای ایشان تبیین نشده است و حقوق هزاران خانواده مظلوم و دانشجویان بی‌دفاع بورسیه که گناه و تخلفی جز شرکت در یک فراخوان ملی و رسمی نداشته‌اند، در نظر ایشان جلوه‌ای ندارد. از سویی ایشان هنوز کلید واژه تخلف دانشجویان بورسیه را تشریح درنکرده اند. دانشجویی که تنها در یک فراخوان قانونی شرکت کرده و سپس به مصاحبه دعوت شده است و در مراحل اعطای بورسیه، دخالت و محوریتی نداشته است، قدرت انجام چه تخلفی را داشته است؟ موضوع بورسیه‌ها ماهیتا یک موضوع کاملا سیاسی وظاهرا یک دعوای حقوقی و استخدامی است و هیچ ربطی به موارد تخصصی و علمی نداشته و ندارد. از قضا وزارت علوم هیچ گونه صلاحیتی برای پرداختن به این ظلم بی مانند اعجاب آور ندارد و رسیدگی به این مساله شرعا و قانونا بر عهده قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری است.

بیانیه ‌مذکور می‌افزاید: کسانی که به هر طریق سعی در ارتباط دادن این مساله به موضوعات علمی و پژوهشی دارند باید مستحضر باشند که برخی فارغ التحصیلان بورسیه که چندین ماه است در راهروهای سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم سرگردانند و برای رسیدن به اولیه ترین حقوق خود و رهایی از این بازی کاملا سیاسی دست و پا می‌زنند، جز دانشمندان رشته و تخصص خود به شمار می‌روند.

در پایان بیانیه تصریح شده است: دانشجویان مظلوم بورسیه و چند هزار خانواده مظلوم که تحت یک ظلم عظیم حیرت آور بی‌نظیر تاریخی قرار گرفته‌اند، هیچ فریادرسی ندارند انتظار می‌رفت مسئولین شورای انقلاب فرهنگی و دبیر محترم شورا، پس از بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله ) در باب ظلم به دانشجویان بورسیه، برای این گروه مظلوم حقوق شهروندی قائل شود و راه شکایت و تظلم خواهی این مظلومان گرفتار را فراهم آورند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا