ذوب‌آهن چطور استقلال را برد

در لیگ برتر ایران و با ورود نسل جدیدی از مربیان وطنی، این «فعل» در دستور کار قرار گرفته و حالا باز یکی، دو مربی به همراه تیم‌هایشان تا حدودی به خواسته اولیه‌شان رسیده‌اند: اینکه با یک بازی زیبا بتوانند سه امتیاز را هم کسب کنند. ذوب‌آهن به همراه مربی جوانش؛ یحیی گل‌محمدی یکی از …

در لیگ برتر ایران و با ورود نسل جدیدی از مربیان وطنی، این «فعل» در دستور کار قرار گرفته و حالا باز یکی، دو مربی به همراه تیم‌هایشان تا حدودی به خواسته اولیه‌شان رسیده‌اند: اینکه با یک بازی زیبا بتوانند سه امتیاز را هم کسب کنند. ذوب‌آهن به همراه مربی جوانش؛ یحیی گل‌محمدی یکی از آن معدود تیم‌های لیگ برتری است که در دو فصل اخیر تلاش کرده فوتبال را روی زمین‌های نه‌چندان هموار شهرهای ایران بیاورد. گل‌محمدی پس از اینکه در دو بازی اول به همراه ذوب‌آهن به پیروزی نرسید به ناگاه تیمش را در یک ٤٥ دقیقه از بازی سوم متحول کرد و با ارائه فوتبالی «مدرن» – برای لیگ برتر ایران- تیمش را به پیروزی رساند؛ آن هم در ورزشگاه آزادی و مقابل تیمی به نام استقلال.
البته گل‌محمدی برای رسیدن به آن، دو برنامه فوق‌العاده مهم را در دستور کار قرار داده بود و شاگردانش با پیاده‌کردن آن برنامه‌ها مزد برتری‌شان مقابل استقلال در نیمه دوم بازی را هم گرفتند. اما سؤال اینجاست که گل‌محمدی چطور پرویز مظلومی را کیش‌ومات کرد؟
حمله‌های انفجاری
ذوب‌آهن برخلاف نیمه اول که اجازه داده بود استقلال و هافبک‌های آبی میدان‌داری کنند، تغییر رویه داد و رو به حملات سریع آورد؛ استراتژی اول ذوبی‌ها در نیمه دوم، رسیدن به دروازه استقلال آن هم با چند پاس در کمتر از ٢٠ ثانیه بود. این موضوع اگرچه نمونه‌اش در فوتبال ایران بعضا دیده شده ولی تکرار آن در چند نوبت توسط ذوبی‌ها نشان داد گل‌محمدی تمرینات ویژه‌ای برای بازیکنانش در این فاز داشته است. در صحنه گل اول ذوب‌آهن، بازیکنان این تیم در حالی که استقلالی‌ها در زمین خودی بودند و موقعیت ضدحمله‌ای برای ذوب‌آهن وجود نداشت، در ١١ ثانیه و با سه‌ضرب توانستند دروازه رقیب را باز کنند:«واقعیت این است که ارائه چنین نمایشی نیاز به تمرین فوق‌العاده زیادی دارد». اصغر مازیار، کارشناس و مدرس فوتبال با بیان این جمله به کار تمرین‌شده ذوب‌آهنی‌ها اشاره کرد و گفت:«در تیم‌های بزرگ دنیا حملات سریع و زیر هشت ثانیه‌ای، تمرینات بسیار ویژه‌ای دارد و هر تیمی نمی‌تواند در این زمینه موفق عمل کند. در این جور حملات، بازیکنی که توپ اول را می‌گیرد اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون انتخاب ادامه مسیر قطعا به دید او بستگی دارد». ذوبی‌ها اتفاقا گل دوم خود را هم با همین استراتژی زدند، با این تفاوت که در صحنه گل دوم توانستند در ضدحمله به گل برسند. آنها در ١٥ ثانیه و با هفت ضربه دروازه استقلال را باز کردند تا مشخص شود استراتژی اول یحیی گل‌محمدی خلق حملات انفجاری بر اساس پاس‌های سریع و رو‌به‌جلو است. اصغر مازیار با تأیید این موضوع می‌گوید:« این شیوه از بازی تا به‌حال در لیگ ما رایج نبوده و ذوبی‌ها تقریبا اولین تیمی هستند که این اواخر توانسته‌اند با این شیوه بازی کنند. این سبک از بازی بدون تردید نیاز به تمرین‌های فشرده و سخت دارد و ذوب‌آهن نشان داده که برای رسیدن به اهدافش تمرینات سخت و جدی را پشت‌سرگذاشته است».
٣٣ پاس متوالی!
دیگر برنامه‌ای که یحیی و شاگردانش در ارائه آن بسیار موفق بودند، حفظ توپ بالای بازیکنان این تیم بود. در واقع یحیی نه فقط راه رسیدن به دروازه استقلال را پیدا کرده بود بلکه راه حفظ برتری‌اش را هم به بهترین شیوه به بازیکنانش گوشزد کرده بود. شاهکار شاگردان یحیی گل‌محمدی در حفظ توپ و ارسال پاس ترکیبی مقابل استقلال در دقیقه ٧٢ بازی مقابل این تیم بود؛ جایی که آنها در زمین خودی توپ را از استقلالی‌ها گرفتند، با چند پاس در عرض، به‌سمت راست خط دفاعی استقلال رفتند و استقلالی‌ها در گرفتن توپ از ذوبی‌ها ناکام بودند. رسیدن ذوب‌آهن به خط دفاعی استقلال پایان کار نبود. آنها که با یک گل از آبی‌پوشان تهرانی پیش بودند و نیاز به کنترل استقلالی‌ها داشتند از سمت راست دفاع استقلال، توپ را با پاس‌های متوالی به دروازه‌بان خود رساندند و منطقه بازی را عوض کردند تا در نهایت در جناح چپ استقلالی‌ها بعد از ٣٣ پاس متوالی توپ را از دست بدهند. ذوبی‌ها در کارهای ترکیبی هم همانند حفظ توپ با پاس‌های کوتاه استقلالی‌ها را کلافه کرده بودند. یکی ديگر از صحنه‌های دیدنی بازی در دقیقه ٨٠ مسابقه رقم خورد؛ جایی که ذوب‌آهنی‌ها از یک اوت دستی و با انجام بازی ترکیبی بازیکنان خود در مدت ١٧ ثانیه و با هفت ضربه به دروازه استقلال رسیدند و اگر بی‌دقتی مهرداد قنبری در زدن ضربه آخر و درخشش سید مهدی رحمتی نبود یکی از زیباترین گل‌ها این دوره لیگ برتر به ثمر می‌رسید. آنچه مشخص است اینکه ذوبی‌ها با داشتن حداقل دو استراتژی که برای هر دو زمان دفاع و حمله تیم استقلال درنظر گرفته شده بود، توانستند آبی‌پوشان تهران را در خانه زمین گیر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا