پافشاری دولت بر حقوق هنرمندان و رسانه ها

ارشاد درصدور مجوز کنسرت ها هیچ شریکی نمی‌پذیرد درلایحه جدید وزارت ارشادبرای روزنامه نگاری،توقیف یک نشریه، آخرین مرحله برخوردباتخلفات آن نشریه تعیین شده است امیدواریم ارکستر سمفونیک تهران بتواند در کشورهای اروپایی و امریکایی برنامه اجرا کند ندا سیجانی احتمال حضور ارکستر سمفونیک تهران در کشورهای اروپایی و امریکایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: …

ارشاد درصدور مجوز کنسرت ها هیچ شریکی نمی‌پذیرد درلایحه جدید وزارت ارشادبرای روزنامه نگاری،توقیف یک نشریه، آخرین مرحله برخوردباتخلفات آن نشریه تعیین شده است امیدواریم ارکستر سمفونیک تهران بتواند در کشورهای اروپایی و امریکایی برنامه اجرا کند

ندا سیجانی

احتمال حضور ارکستر سمفونیک تهران در کشورهای اروپایی و امریکایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما امیدوار هستیم شرایط به گونه‌ای باشد که ارکستر سمفونیک تهران نیز بتواند در کشورهای اروپایی و امریکایی برنامه‌های خود را اجرا کند. علی جنتی ۲۳ مردادماه پس از پایان کنسرت مشترک ارکستر فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز خوشبختانه شاهد یک اجرای عالی از هنرمندان ایرانی و ارکستر فیلارمونیک چین بودم و می‌توانم بگویم که امشب آقای علی رهبری و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران واقعاً هنر خود را بدرستی نشان دادند.

خبرنگاران و اهالی رسانه عادت دارند که سؤال‌هایشان را در مورد حوزه فعالیت‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست‌های هفتگی سخنگوی این وزارتخانه مطرح کنند؛ این بار اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح داد خودش مقابل خبرنگاران بنشیند و پاسخگوی سؤال‌هایشان باشد. دهه کرامت و برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بهانه‌ای بود که علی جنتی در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال ۹۴ میزبان اهالی رسانه باشد. وی درنشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که روز گذشته شنبه ۲۴ مرداد در وزارت ارشاد برگزار شد علاوه بر توضیحاتی پیرامون عملکرد این جشنواره، در پاسخ به «ایران» در مورد تفاهمنامه برگزاری کنسرت‌ها که باید بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی به امضا برسد گفت: تفاهمنامه‌ای که تدوین شده از نظر من اشکالات فراوانی دارد اما آنچه مربوط به صدور مجوز است قانوناً در انحصار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دراین باره هیچ شریکی نمی‌پذیرد؛ اماکن، مربوط به نیروی انتظامی می‌شود که باید در مورد محل برگزاری کنسرت‌ها هماهنگی لازم صورت گیرد. اما در مورد لغو کنسرت‌ها نیز باید بگویم که تمامی این لغوها بر عهده نیروی انتظامی نبوده بلکه در بعضی جا‌ها نیز آقایان محترم ائمه جمعه مخالفت‌هایی داشته‌اند و این باعث شده است عناصر مذهبی که دارای احساسات مذهبی نیز بوده‌اند احیاناً مانع برگزاری این کنسرت‌ها شوند. البته در جاهای دیگر هم قوه قضائیه دخالت‌هایی داشته است؛ مانند برنامه اخیری که قرار بود در وزارت کشور برگزار شود که بحمدالله موانع آن برطرف شد.
سعی‌مان این است که بر اساس معیارهای درست مجوز کنسرت صادر کنیم
وی ضمن تأکید بر اینکه همواره تلاش داشته‌ایم که همکاری و هماهنگی نزدیکی با نیروی انتظامی و قوه قضائیه صورت گیرد تصریح کرد: هر کسی در حد قانون خودش حرکت کند؛ به این دلیل که ما اصول شرعی و حساسیت عرفی را رعایت می‌کنیم و سعی‌مان بر این است مجوزهایی که صادر می‌شود بر اساس معیارهای درست انجام گیرد. وی در ادامه در خصوص برگزار نشدن کنسرت در شهرهای مذهبی از جمله مشهد گفت: به هر حال مشهد، شهر مقدسی است و بعضی از آقایان با کنسرت مخالفند. ولی ما هم خیلی موافق این وضعیت نیستیم و این مسأله را باید به نوعی حل و فصل کنیم.
وزیر ارشاد در این نشست درباره تفکیک جشنواره‌های مختلف سینمایی گفت: این تفکیک به تشخیص سازمان سینمایی انجام شده است. در مورد جشنواره فیلم فجر این نظریه‌ وجود دارد که سال‌های گذشته بخش بین‌الملل این جشنواره تحت‌الشعاع فیلم‌های داخلی قرار می‌گرفت و به همین دلیل از دوره پیش جدا شد. هرچند نظرات متفاوتی در میان سینماگران درباره این جداسازی وجود دارد، اما بعد از یکی دو دوره میزان موفقیت این تصمیم‌گیری معلوم می‌شود.
وی تصریح کرد: حوزه سینمای کودک اتاق فکری دارد و آنها تقریباً برای این تفکیک به اجماع رسیدند. من هم ابتدا مخالف بودم و از آنان خواستم تا نظراتشان را اعلام کنند. آنها معتقدند برگزاری این جشنواره برای سه رده سنی، جاذبه‌ای ندارد چرا که هر یک از این رده‌های سنی فقط علاقه‌مندند مسائل مربوط به خود را در جشنواره دنبال کنند.
علی جنتی با اشاره به خاستگاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان یادآور شد: هر دو استان همدان و اصفهان در سال‌های متفاوت میزبان این جشنواره بوده‌اند و پیشنهاد من هم بود که این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شود چون تعداد آثار در هر یک از بخش‌ها اندک است.
تنظیم لایحه ای برای جرایم روزنامه نگاری
جنتی در بخش دیگری از این نشست درباره زندانی شدن خبرنگاران و لایحه‌ای که در این زمینه نوشته شده است‌، توضیح داد: از نظر ما این لایحه تکمیل شده است اما قرار ما بر این است که از خود اصحاب رسانه در مورد آن نظرخواهی شود. ما در گذشته قانون مطبوعات را داشتیم که در مواردی از جمله بحث نحوه رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی، اشکالاتی داشت که یکی از آنها موضوع مجازات حبس برای روزنامه‌نگاران متخلف بود. در قانون جدید این مسأله به جزاهای نقدی تبدیل شده و متناسب با جرم صورت گرفته، این مجازات‌ها به صورت پلکانی تغییر می‌کند. همچنین در لایحه جدید، توقیف یک نشریه، آخرین مرحله برخورد با تخلفات آن نشریه تعیین شده است و بنا بر این گذاشته شده است که هیچ نشریه‌ای قبل از آنکه مجازات‌های قبلی به‌جز توقیف در مورد آن اعمال نشده، توقیف نشود.
لزوم مردمی بودن جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)
علی جنتی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: یکی از افتخارات ما وجود مرقد حضرت امام رضا(ع) در مشهد است که مایه ثبات، امنیت‌ و برکت برای کشور بوده و هست. وی ادامه داد: امسال سیزدهمین دوره این جشنواره همزمان با دهه کرامت از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور در ۳۱ استان کشور و ۷۷ کشور جهان برگزار می‌شود. وزیر فرهنگ با تأکید بر لزوم مردمی بودن این جشنواره خاطرنشان کرد: تلاش شده این جشنواره از حالت دولتی بیرون بیاید و به صورت یک جشنواره مردمی برگزار شود.
توسعه نیروی انسانی وزارتخانه امسال میسر نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه این وزارتخانه توضیح داد: امسال نمی‌توانیم نیروی انسانی وزارتخانه را توسعه بدهیم. چرا که از ابتدا با یک دولت متورم، لخت و بی‌حال روبه‌رو بودیم به همین دلیل جلوی هرگونه استخدام را گرفتیم. اما در مجموعه مدیران کوشیده‌ایم براساس شایسته‌سالاری عمل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا