سرو قلیان‌ های ۱۵۰ هزار تومانی در تهران

غلامرضا حیدرعربی با اشاره به خبرسازی‌های اخیر مبنی بر تعطیلی قهوه‌خانه‌ها در برخی استان‌ها و نگرانی دائمی قهوه‌خانه‌داران، افزود: قهو‌ه‌خانه در ایران سابقه ۵۰۰ ساله دارد و قلیان اساس قهوه‌خانه‌ است، لذا نمی‌توان انتظار داشت همه قهوه‌خانه‌ها قلیان‌های خود را کنار بگذارند. رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در سال ۸۶ مبنی …

غلامرضا حیدرعربی با اشاره به خبرسازی‌های اخیر مبنی بر تعطیلی قهوه‌خانه‌ها در برخی استان‌ها و نگرانی دائمی قهوه‌خانه‌داران، افزود: قهو‌ه‌خانه در ایران سابقه ۵۰۰ ساله دارد و قلیان اساس قهوه‌خانه‌ است، لذا نمی‌توان انتظار داشت همه قهوه‌خانه‌ها قلیان‌های خود را کنار بگذارند.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در سال ۸۶ مبنی بر برخورد قهری با قهوه‌خانه‌ها، گفت: همه شاهد بودیم که این برخورد جواب نداد و چه اتفاق‌های ناگواری به همراه داشت، قلیان‌ها به خانه‌ها و پارک‌ها رفت و نظارت به کلی نادیده گرفته شد.

وی افزود: در حال حاضر قهوه‌خانه‌های ما مجهز به دوربین مداربسته و نظارت قوی اداره اماکن، اصناف، بازرگانی و نظارت صنفی است، اما اگر قلیان‌ها به خانه‌ها برود، هیچ نظارتی بر آن وجود نخواهد داشت.

باید نظارت‌ها بیشتر شود

حیدرعربی تاکید کرد: اگر بخواهند قلیان‌ها را جمع کنند، قلیان زیر پوست شهر می‌رود و زیرزمینی می‌شود. این آسیب بزرگ اجتماعی است، پس چه بهتر که به جای این نوع تهدید و اقدامات، نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران با بیان اینکه معضل اصلی اتحادیه، واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و تداخل صنفی است، گفت: اقدام این قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها بزرگترین ضربه را به این اتحادیه می‌زند. وزارت بهداشت و اماکن باید با این‌ موارد برخورد جدی‌تری داشته باشند.

ضرورت احیای سنت‌های انسان‌دوستانه در قهوه‌خانه‌ها

حیدرعربی با تاکید بر اینکه قهوه‌خانه‌ها یادآور گلریزان و دست‌گیری از نیازمندان است، گفت: بسیاری از سنت‌های خوب در جامعه در حال فراموشی است، ما باید تلاش کنیم این فرهنگ‌ها احیا شود.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران با اشاره به اینکه قهوه‌خانه‌ها جزو فرهنگ این مرز و بوم بوده‌اند، ادامه داد: بسیاری از این سنت‌ها و حتی نقاشی قهوه‌خانه‌‌ای فراموش شده‌اند که امیدوارم احیای آنها در دستور کار قرار گیرد.

اولین اقدام ما افزایش بازرسی‌ها و کلاس‌های آموزشی است

حیدرعربی افزود: اتحادیه در حال حاضر با ایجاد کمیسیون بازرسی قدرتمند و سالم در جای‌جای سطح شهر و نظارت جدی بر عملکرد واحدهای صنفی تحت‌پوشش خود، همچنین شناسایی واحدهای صنفی بدون مجوز و تداخل صنفی اقدامات خود را آغاز کرده است.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران تاکید کرد: همچنین در اوایل سال‌جاری برای هر چه بیشتر و بهتر شدن نظارت‌ها بر عملکرد قهوه‌خانه، نشست‌های جدی و تعامل‌های محکم با اداره اماکن، اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن برقرار کرده‌ایم.

غیرمجازها ۴ برابر قهوه‌خانه‌های مجاز

وی در ادامه گفتگو با اشاره به تعداد بسیار زیاد قهوه‌خانه‌های غیرمجاز که هم در کیفیت و هم در قیمت باعث بدنامی قهوه‌خانه‌ها می‌شوند، گفت: متاسفانه قهوه‌خانه‌های غیرمجاز مثل قارچ در سطح تهران رشد می کنند.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران ادامه داد: به دلیل وسعت تهران، شناسایی آنها نیز با دشواری روبروست، اما ضروری است که با آنها برخورد شود.

حیدرعربی تعداد این قهوه‌خانه‌ها را ۴ برابر قهوه‌خانه‌های مجاز دانست و گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون صنفی، ما می‌توانیم علیه آنها اعمال قانون کنیم.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران تاکید کرد: حتی قهوه‌خانه‌های مجوزداری که به ورود افراد زیر ۱۸ سال اجازه دهند یا ساعت خاموشی را بعد از زمان اعلام شده اعمال کنند، بر اساس ماده ۲۸ برخورد خواهد شد.

گران‌فروشان مجوز ندارند

حیدرعربی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا با این تفاوت قیمت در ارائه قلیان در محله‌های مختلف روبرو هستیم، گفت: ما نرخ مصوب داریم، اما متاسفانه مدت‌هاست ساماندهی نشده است. این نرخ بر اساس منطقه و خدماتی که ارائه می‌شود تقریبا از ۴ هزار تومان تا ۳۰ هزارتومان است.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران افزود: یکی از تاکیدات ما در دوره جدید، سر و سامان‌دهی به نرخ ارائه قلیان و خدمات است که قرار شد این کار بر اساس درجه‌بندی قهوه‌خانه‌ها از الف تا ج صورت بگیرد.

حیدرعربی اضافه کرد: متاسفانه نمی‌توانم این موضوع را رد کنم که برخی قهوه‌خانه‌ها تا ۱۰۰ و ۱۵۰ هزارتومان هم برای قلیان می‌گیرند، اما مطمئن باشید آنها مجوز ندارند و باید با آنها برخورد شود.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران گفت: قلیان‌های اورجینال، ارائه قلیان درون آناناس و … از جمله مواردی است که شاهد آن هستیم و بسیاری از قهوه‌خانه‌ها به این دلایل قیمت بالاتری دریافت می‌کنند و مشتری خود را هم دارند.

سفره‌خانه‌های مناطق ییلاقی تهران زیر نظر ما نیستند

حیدرعربی گفت: بارها و بارها شنیده‌ایم که درباره عملکرد سفره‌خانه‌های منطقه کن، بخشی از فرحزاد و … از ما سئوال می‌شود، اما واقعیت این است که آنها تحت‌پوشش این اتحادیه نیستند و ما نسبت به عملکرد آنها جوابگو نیستیم.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران ادامه داد: در بسیاری از این مناطق با تداخل صنفی روبرو هستیم، به این معنا که چون اجازه تغییر کاربری به باغ‌های آنها داده نمی‌شود، آنها بهترین کار را برای کسب درآمد، سفره‌خانه و ارائه قلیان یافته‌اند.

باید برای جوانان زمینه تفریح بیشتر را فراهم کرد

حیدرعربی با بیان اینکه جوانان نیاز به تفریح دارند، گفت: قطعا خیلی از جوان‌ها برای گذران وقت و گپ و گفت به قهوه‌خانه‌ها می‌آیند. یک انتقاد من به مسئولان این است که چرا برای این جوان‌ها برنامه‌ریزی دیگری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همیشه گفته می‌شود ما با قهوه‌خانه‌ها برخورد می‌کنیم. اگر قهوه‌خانه‌ها بسته شود، جوان‌ها درون پارک و خانه قلیان می‌کشند، چون تفریح دیگری ندارند.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران در پایان گفت: متولیان امر به ویژه وزارت ورزش و جوانان باید در این زمینه پیشگام باشند و اجازه ندهند زمان و توان جوانان به هدر برود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا