کاسبان تحریم چقدر درآمد دارند؟

دکتر حسین راغفر اقتصاددان، در روزنامه آرمان نوشت: سالانه درآمدی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار از طریق کالاهای قاچاق نصیب قاچاقچیان و سوداگران می‌شود. قاچاق وقتی سودآور می‌شود که فرصت‌های حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور وجود نداشته باشد و این تحریم‌ها بهترین فرصت را برای اقداماتی چون قاچاق فراهم ساخت که آثار منفی …

دکتر حسین راغفر اقتصاددان، در روزنامه آرمان نوشت: سالانه درآمدی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار از طریق کالاهای قاچاق نصیب قاچاقچیان و سوداگران می‌شود.

قاچاق وقتی سودآور می‌شود که فرصت‌های حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور وجود نداشته باشد و این تحریم‌ها بهترین فرصت را برای اقداماتی چون قاچاق فراهم ساخت که آثار منفی و مخرب آن نه تنها بر پیکر تولید کشور وارد شد بلکه زمینه‌ساز بیکاری جوانان شد.

اما با تلاش‌های دولت محترم در حل و فصل پرونده هسته‌ای این دیوار فروریخته و دست کاسبان تحریم از سودهای آنچنانی خالی شده است. لغو تحریم‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های زندگی منجر شده و پیرو آن واسطه‌‌گری‌ها از بین خواهند رفت. بسیاری از کالاهای وارد شده به ایران که خدمات پس از فروش نیز نداشتند -زیرا عمدتا قاچاق بوده و برای اینکه مردم کالاها را ارزان تر بخرند خدمات پس از فروش نمی‌خواستند- حالا می‌توانند بدون واسطه و با کیفیت و خدمات بهتر عرضه شوند.

با لغو تحریم‌ها واسطه‌هایی که در آسیب به اقتصاد کشور سهم قابل توجهی داشتند دستشان کوتاه شده و طبیعی است باید انتظار داشت نگران از دست دادن فرصت و سودهای بادآورده خود باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا