رویش دندان با کمک سلولهای بنیادی

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشگران مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق به رویش و پیوند دندان به موش با استفاده از سلولهای بنیادی شدند. مسئول کمیته سلولی مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پژوهشگران این مرکز …

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایرنا، پژوهشگران مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق به رویش و پیوند دندان به موش با استفاده از سلولهای بنیادی شدند.

مسئول کمیته سلولی مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پژوهشگران این مرکز با استفاده از سلول های بنیادی حاصل از جوانه دندان موفق به تولید دندان بیولوژیک (زیستی) تا مرحله پیشرفت تکاملی آن درمراحل پاتولوژی (بافت شناسی) شدند.

دکتر نصرت نوربخش با بیان اینکه این موفقیت در قالب پژوهشی با عنوان « پیوند سلول های بنیادی موجود در جوانه دندانی مدل حیوانی موش به ناحیه عضله جونده» بدست آمد افزود: تا کنون فقط یک گروه پژوهشی در امریکا موفق به انجام چنین کاری شده است.

وی با بیان اینکه هنوز ساخت دندان از سلولهای بنیادی برای انسان کار نشده است اظهار کرد: تکامل جنینی موش و انسان شبیه یکدیگر است و می توان با انجام این تحقیقات نسبت به عملی کردن آن برای انسان در سالهای آینده نیز امیدوار بود.

نوشته های مشابه

این دندانپزشک، ساخت دندان از سلولهای بنیادی را مقدمه ای برای کمک به سایر تحقیقات درباره تولید اندام هایی مانند کبد (اندام زایی) خواند و گفت: هر پژوهشگری در زمینه تحقیقاتی خود می تواند از این الگو استفاده کرده و با استفاده از سلولهای بنیادی، بافت مربوطه را در آزمایشگاه ایجاد کند.

نوربخش همچنین این تحقیقات را برای شناخت روند تکاملی سیگنالهای ژنتیکی و هنجارهای ایجاد شده در جنین بسیار مفید دانست.
وی درباره چگونگی انجام این تحقیق توضیح داد: در این پروژه، جنین موش را در روز چهاردهم باروری از شکم مادر خارج و جوانه دندان آسیاب موش را جدا کردیم.

پژوهشگر مرکز تحقیقات ترابی نژاد با اشاره به خارج کردن سلولهای بنیادی «اکتودرم» و «مزانشیم» از جوانه دندان آسیاب موش ادامه داد: این سلول ها ۲۴ ساعت در داربست ساخته شده ای قرار داده شده و پس از آن در زیر عضله جونده موش نر کاشته شد.

وی با بیان اینکه بافت دندانی بعد از ۲۰ روز از کاشت، تشکیل شد ادامه داد: دندان جدید تولید شده بجای دندانی که افتاده بود قرار داده شد.

نوربخش در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این تحقیق را بر روی انسان انجام داد گفت: برای این کار باید از جوانه دندان جنین های سقط شده استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه رویان در صدد تکمیل و توسعه این پروژه تحقیقاتی هستیم.
مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد فعالیت خود را در زمینه دندانپزشکی و علوم دهان و دندان از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا