درآمد مالیاتی دولت در سال جاری تنها ۱۴درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، با اعلام این خبر به خبرگزاری تسنیم، گفت: برنامه جامعی برای اصلاح نظام مالیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخش زیادی از این برنامه جامع تا به امروز عملیاتی شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، با اعلام این خبر به خبرگزاری تسنیم، گفت: برنامه جامعی برای اصلاح نظام مالیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخش زیادی از این برنامه جامع تا به امروز عملیاتی شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم تا انتهای سال ۹۴ این برنامه را به‌صورت کامل عملیاتی کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در برنامه جامع اصلاح نظام مالیاتی ما این‌گونه پیش‌بینی کرده‌ایم که اصول مالیات براساس اطلاعات معتبر از درآمد و هزینه مؤدیان مالیاتی صورت گیرد و به‌حکم قانون و مصوبه مجلس سابقه‌ای ایجاد شده تا تمامی اطلاعات اقتصادی مؤدیان در آن منعکس شود.

طیب‌نیا ادامه داد: اظهارنامه‌هایی که مؤدیان مالیاتی تسلیم می‌کنند مبنای برآورد مالیات آنها خواهد شد و هیچ شناسایی و تشخیصی بدون ارائه اظهارنامه‌ها توسط مؤدیان صورت نخواهد گرفت.

نوشته های مشابه

وی با بیان اینکه رابطه ممیز و مؤدی به‌صورت کامل در این سیستم پیش‌بینی شده است، گفت: مطمئن هستیم که با اجرای این طرح بخش عمده‌ای از انتقادات که به‌دلیل شیوه‌ها و روش‌های تشخیص صورت می‌گیرد، مرتفع شود.

وزیر اقتصاد افزود: در هیچ شرایطی حتی در بهترین نظام‌های مالیاتی برخی از پرداخت مالیات راضی نیستند و تمایل دارند که مالیات کمتری پرداخت کنند.

طیب‌نیا با ابراز “همه ما می‌دانیم که فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی از گذشته در اقتصاد کشور وجود داشته است” گفت: تصمیم جدی داریم که جلوی فرار و اجتناب مالیاتی را بگیریم، طبیعی است که حتی اگر سیستم مالیاتی عادلانه بر مبنای اطلاعات صحیح این کار انجام شود باز هم عده‌ای ناراضی خواهند ماند.

وزیر اقتصاد افزود: کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی ایجاب می‌کند که درآمدهای سالم خود را افزایش دهد که سالم و کم‌هزینه‌ترین درآمد وی مالیاتی است.

طیب‌نیا گفت: این درآمد باید مبتنی بر واقعیات بوده و به‌صورت عادلانه تعیین شود.

وی گفت: در سال جاری قانونگذار ما را مکلف کرده که درآمدهای مالیاتی خود را بیشتر از ۳۰ درصد افزایش دهیم اما آن چیزی که تا به اکنون اتفاق افتاده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی دولت تنها ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وزیر اقتصاد افزود: بخش از این اتفاق برمی‌گردد به آن که یک‌سری از شرکت‌های ما که باید مالیات را تأمین می‌کردند سودآوری لازم را براساس پیش‌بینی‌های انجام شده نداشته‌اند و طبیعی است که دولت درآمد کمتری از این بخش داشته باشد.

طیب‌نیا ادامه داد: ۱۴ درصد رشد درآمدهای مالیاتی در حالی اتفاق می‌افتد که ما در یک سال گذشته حدود ۱۵ درصد تورم و حدود ۳ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، یعنی درآمد مشمول مالیات حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است. این امر نشان می‌دهد که ما فشاری برای افزایش درآمدهای مالیاتی نداشته‌ایم.

وی در پایان گفت: ما انتظار داریم که با تکمیل طرح جامع مالیاتی برای گسترش وصول مالیات عادلانه حرکت کنیم.

دکمه بازگشت به بالا