چه بلایی سر بنز در ایران خواهد آمد؟

پس از اعلام دستیابی به توافق هسته ای و باز شدن کامل مسیرهای تجارت بین المللی ایران با کشورهای اروپایی شرکت های بزرگ که مدتها منتظر این موقعیت برای به دست آوردن بازار چند میلیارد دلاری ایران بودند دست به کار شده و پیشنهادات همکاری با شرکت های ایرانی را روانه ایران کردند. از طرفی …

پس از اعلام دستیابی به توافق هسته ای و باز شدن کامل مسیرهای تجارت بین المللی ایران با کشورهای اروپایی شرکت های بزرگ که مدتها منتظر این موقعیت برای به دست آوردن بازار چند میلیارد دلاری ایران بودند دست به کار شده و پیشنهادات همکاری با شرکت های ایرانی را روانه ایران کردند.

از طرفی دولت معتقد است با برداشته شدن تحریم ها کشور را به سمت واردات سوق نخواهد داد و سعی بر این خواهد بود که به جای واردات محصول، تکنولوژی ساخت آن را برای حمایت از تولید داخل و افزایش اشتغال در برنامه داشته باشند.

یکی از بزرگترین بازارهای داخلی ایران بازار خودرو است که با نارضایتی مشتریان به دلیل افت کیفیت تولیدات داخلی و گرانی مدتهاست با رکود مواجه شده است.

از فولکس واگن و فورد آلمان به عنوان شرکت تابعه جنرال موتورز و شرکت های رنو و سیتروئن فرانسوی و میتسوبیشی و تویوتای زاپنی تا شرکت های خودروسازی چینی که در زمان تحریم ها ده درصد بازار ایران را از آن خود کردند، به بازار ایران با ۷۷ میلیون نفر جمعیت علاقه مند هستند.

بر اساس تحقیقاتی صورت گرفته بازار ایران تا سال ۲۰۱۷ نیازمند یک ۱میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود که ۸۰ درصد آن در کشور تولید خواهد شد.

خودروسازان داخلی که در دوران تحریم با تولید و عرضه مدل های متنوع سعی در راضی نگاه داشتن مشتریان داشتند، پس از اتمام مذاکرات با موجی از انتظار مشتریان داخلی برای واردات خودروهای خارجی مواجه شدند.

شرکت های خودرویی خارجی هم با اطلاع از این انتظارات با مذاکره با خودروسازان داخلی در حال مذاکره برای به دست آوردن بیشترین سهم از بازار ایران هستند. سهمی که در سال های تحریم با ترک بازار ایران از دست داده و به چینی ها سپرده بودند.

این بازار بزرگ و منتظر، موقعیتی برای خودروسازان کشور است تا با حرکت در راستای سیاست های دولت با ارتقاء کیفی و کمّی محصولات سال های تحریم را جبران کرده و دوباره حمایت و اعتماد مشتریان را به تولیدات داخلی بازگردانند.

برای خودروساز خارجی فرش قرمز پهن نمی کنیم

امروز هاشم یکه زارع امروز در نشست خبری خود با تاکید بر این نکته که فرش قرمز برای هیچ خودروساز خارجی پهن نخواهیم کرد افزود: «براساس منافع ملی وسیاست های دولت با خودروسازان خارجی مذاکره خواهیم کرد.»

مدیرعامل ایران خودرو از مذاکرات با شرکت مرسدس بنز آلمان برای تولید خودروهای سواری اتوبوس ون و کامیون خبر داده و گفت «دفتر همکاری ایران وآلمان طی سه ماه آینده درایران بازگشایی می شود.»

وی یادآورشد قرارداد ساخت مشترک خودروسواری با شرکت مرسدس بنز منعقد نخواهدشد و براساس آن شرکت ستاره ایران و تاپ خودرو عرضه محصول سواری این برند آلمانی را به عهده خواهند داشت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهارداشت شرکت بنز تمایل خودرا برای خرید ۵۰ درصد سهام شرکت ستاره ایران را اعلام کرده است.

شیرفرانسوی تنبیه خواهد شد

مهندس هاشم یکه زارع درمورد سرنوشت قرارداد ایران خودرو باشرکای فرانسوی مثل پژو افزود: «درهمکاری جدید با شرکای خارجی ایران خودرو، سوابق گذشته آنها و رویکرد سیاست های دولت و مسولان به نحوه تعامل این شرکت ها با خودروسازان ایرانی درشرایط تحریم را به عنوان یکی از محورهای اصلی ادامه همکاری ها مد نظر قرار خواهیم داد. »

وی افزود: «شرکت پژو درهمکاری جدید باید گذشته خود را در زمینه ترک ایران در شراط تحریم ها جبران کند درقراراد های جدید بند هایی را درنظر گرفته شده است که به سادگی نمیتواند بازار خودرو ایران ترک کند.»

گفتنی است پژو سیتروئن یکی از اولین شرکت های خودروسازی است که در پی تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ ایران را را ترک کرد.

پژو سیتروئن یکی از بازیگران تاریخی در عرصه خودروسازی است. این شرکت نخستین گروه تولید کننده خودرو در بازار ایران بود. پژو سیتروئن امیدوار است بار دیگر بتواند همین جایگاه را کسب کند. البته این شرکت به کمک خودروهای قدیمی خود یعنی ۲۰۶ و ۴۰۵ هنوز هم ۳۰ درصد از بازار ایران را در اختیار دارد که برابر با حدود یک میلیون دستگاه خودروست.

خروج ناگهانی پژو سیتروئن از ایران بیش از همه به دلیل مذاکرات آن زمان این شرکت با جنرال موتورز آمریکا بود. پژو سیتروئن برای نشان دادن تعهد خود به متحد جدید آمریکایی اش، از ایران چشم پوشی کرد.

این شرکت تصمیم گرفت تحویل تمامی قطعات به ایران خودرو را متوقف کند. در مقابل پژو سیتروئن صدها میلیون یورو زیان مالی دید. صدها فرصت شغلی نیز به ویژه در منطقه وسول که مرکز جهانی تولید قطعات این شرکت است حذف شد.

با این حال ایران خودرو تولید ۲۰۶ و ۴۰۵ را متوقف نکرد و قطعات مورد نیاز خود را به ویژه از چین تأمین کرد. به این ترتیب در سال ۲۰۱۴، توانست ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو پژو مونتاژ کند.

کارلوس تاواره مدیر اجرایی پژو سیتروئن در ماه ژوئن اعلام کرد ما باید بار دیگر اعتماد ایران خودرو را جلب کنیم.

روزنامه لوموند چاپ پاریس در مطلبی به قلم فیلیپ ژاکه نوشت رنو و پژو سیتروئن برای حفظ سهم خود از بازار ایران تلاش می کنند.

تولید ۷۰ درصد قطعات پژو در ایران

ژان کریستوف کمار مسئول منطقه خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو از چند ماه پیش در مورد تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با شریک سابق خود در ایران یعنی شرکت ایران خودرو خبر داده و گفته بود: «قرار است هر دو شرکت در این شرکت سرمایه گذاری مشترک سهم مساوی داشته باشند. در شرکت جدید تا ۷۰ درصد قطعات خودرو در ایران تولید شود. همچنین احتمال صادرات خودروهای پژو این شرکت به سایر کشورهای منطقه وجود دارد. »

سایپا و رنو، رفاقتی که قطع نشد

رنو که هرگز روابط خود را با ایران به طور کامل قطع نکرد، رویکرد مشابهی دارد. طبق گزارش وال استریت ژورنال این شرکت فرانسوی در نظر دارد در شرکت پارس خودرو سرمایه گذاری کند و حتی دارایی های صنعتی سایپا را خریداری کند. به علاوه این شرکت قرار است در ایران ساندرو، لوگان پیک آپ و حتی کوئید تولید کند که آخرین خودروی ارزان قیمت رنو است.

رنو هم همچنان به صدور قطعات برای مونتاژ خودروی تندر که نام فارسی لوگان است ادامه می دهد. این شرکت هم به اندازه پژو سیتروئن راه بسیاری برای حفظ سهم خود در بازار ایران در پیش دارد.

پیش بینی می شود طی روزهای آینده شاهد بازار بسیار بهتر و پر رونق تر خودرو در کشور باشیم و به تدریج بازار خودرو با ثبات در عرضه و تقاضا مواجه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا