روانچی: ۴ تا ۶ ماه زمان برای لغو تحریم‌ ها

نشست پساتحریم با حضور مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با جمعی از فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. مجید تخت روانچی در این نشست با بیان اینکه بحرانی که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم، بحران غیر ضرور بود، گفت: در حالی …

نشست پساتحریم با حضور مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با جمعی از فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

مجید تخت روانچی در این نشست با بیان اینکه بحرانی که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم، بحران غیر ضرور بود، گفت: در حالی به جمع بندی مذاکرات رسیدیم که برنامه های جاری هسته ای ما متوقف نشده است. البته با وجود قطعنامه های مکرر شورای امنیت مبنی بر توقف و تعویق برنامه های هسته ای، از ابتدا تا به امروز توقف و تعلیق را رد کردیم و حتی یک روز هم فعالیت های هسته ای خود را تعطیل نکردیم و نخواهیم کرد.

وی افزود: برای رفع تحریم‌ها یک سری محدویت‌ها را قبول کردیم اما این محدودیت‌ها شکلی است و بعد از پایان زمان محدودیت، پرونده ما عادی می‌شود و بعد از ۸ سال به ساخت سانتریفیوژ اقدام می کنیم، سپس مسیر تجاری سازی را در بحث هسته ای طی خواهیم کرد.

تخت روانچی با بیان اینکه سند هسته ای صنعتی زمان بر است، بیان داشت: تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای ما حتی در زمان محدودیت ادامه خواهد داشت و دو ماشین پیشرفته آی آر ۶ و آی آر ۸ را به مرحله ای خواهیم رساند که پس از پایان محدودیت قابلیت تولید در سطح تجاری را داشته باشیم، البته آی آر ۶ ده برابر و آی آر ۸ بیست برابر آی آر ۱ توانمندی خواهد داشت.

وی افزود: قرار است ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نطنز فعالیت کند و هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو که البته ۳۷۰ سانتریفیوژ فردو بدون گاز خواهد بود. تخت روانچی گفت: فردو به عنوان مرکز فناوری هسته ای در بخش ایزوتوپ پایدار با همکاری روسیه فعالیت می کند و آب سنگین اراک را نیز با طراحی جدید حفظ خواهیم کرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه خواهد بود، تاکید کرد: نقشه راهی تهیه کرده ایم که پس از ۱۰ سال پرونده ایران در شورای امنیت بسته خواهد شد.

تخت روانچی گفت: در روز اجرای قطعنامه تحریم‌های نقل و انتقالات مالی، بیمه ای و بانکی سوئیفت و محدودیت‌ها در نفت، گاز، پتروشیمی، فلزات گرانب‌ها، کشتیرانی و حمل و نقل برداشته می شود، همچنین آمریکایی‌ها متعهد شدند در زمینه فروش و اجاره هواپیما و همچنین صادرات پسته و خاویار و فرش ایران محدودیت‌های صادراتی به آمریکا را لغو کنند.

وی گفت: اگر جمع بندی مذاکرات در موعد مقرر امضا شود، یعنی دو تا سه ماه کشورها فرصت دارند مسیر قانونی را طی کنند و با احتساب زمان لازم برای اجرای برخی اقدامات، می توان گفت از امروز چهار تا شش ماه زمان نیاز است تا تحریم‌ها به صورت عملی رفع شود و پس از آن، کار تجاری با ایران اعم از امور بانکی، بیمه ای و غیره محدودیتی نخواهد داشت؛ به شرط اینکه جمع بندی تصویب شود.

بنابراین گزارش محسن جلال پور رئیس اتاق ایران هم در این نشست با بیان اینکه شرایط انجام کار برای فعالان اقتصادی و تولیدی فراهم است، گفت: باید از فرصت پیش آمده پس از تفاهم بهره برداری بهینه کنیم زیرا این فرصت به سرعت دیر خواهد شد.

وی افزود: برای استفاده از این فرصت به حمایت دولت و دولتمردان نیاز داریم، البته حمایت دولتمردان باید میدان دادن بیشتر به بخش خصوصی برای گرفتن سهم بیشتر از امور تولیدی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا