برنامه ویژه برای یوز ایرانی

معصومه ابتکار در حاشیه جشن تیرگان در آمل از دماوند به عنوان نماد ملی ایران اسلامی یاد کرد و گفت: وقتی صحبت از دماوند می کنیم نشان دهنده نیاز طبیعت است و ضرورت ملی ما است که به طبیعت توجه کنیم. وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا تصرف‌ها و تخریب‌هایی که در گذشته …

معصومه ابتکار در حاشیه جشن تیرگان در آمل از دماوند به عنوان نماد ملی ایران اسلامی یاد کرد و گفت: وقتی صحبت از دماوند می کنیم نشان دهنده نیاز طبیعت است و ضرورت ملی ما است که به طبیعت توجه کنیم.

وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا تصرف‌ها و تخریب‌هایی که در گذشته ایجاد شد را رفع کنیم و فرایند ثبت جهانی آن را فراهم کنیم.

وی درباره انتقال ببر به زیستگاه سمسکنده مازندران چه تمهیداتی اندیشه شده است، عنوان کرد: ببر در حوزه اولویت ما نیست و برنامه ای در این زمینه در گذشته نبوده و اکنون نیز نداریم.

وی با بیان اینکه برای یوزپلنگ، پلنگ ایرانی و خرس قهوه ای و گونه های در معرض تهدید برنامه ای برنامه ویژه ای داریم، گفت: برای جلوگیری از شکار غیرمجاز نیز برنامه های طراحی شده است زیرا شکار غیرمجازصدمات زیادی را در حال وارد کردن است.

نوشته های مشابه

ابتکار ادامه داد: هر نوع شکاری غیرمجاز است مگر اینکه مواردی را که محیط زیست مجوز داده است و در سال گذشته مجوزی که صادر شده در زمینه صیادی بوده است و یا مواردی در زمینه پرندگان بوده است.

وی تصریح کرد: باید اقدامات مهم و آگاهی بخشی لازم برای جلوگیری از شکار غیرمجاز در بین مردم ایجاد شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ساخت و سازهای غیرمجاز، خواستار حمایت مردم برای جلوگیری از این روند شد و گفت: تخریب جنگل ها و تغییر کاربری اراضی به محیط زیست لطمه می زند و ظرفیتها را از بین می برد و ما بطور ویژه ای در این زمینه طرح هایی داریم.

برگزاری جشنواره فیلم سبز

ابتکار در یازدهمین دوره جشن تیرگان و روز ملی دماوند هم با تاکید بر جلوگیری شدید از تخریب دماوند، گفت: امروزه حفاظت از کوهستان هم باید همراه با تشکل‌های مردم‌نهاد تبدیل به جریان جهانی شود و ایران هم باید به این جریان جهانی بپیوندد.

وی با اشاره به اینکه طبیعت و محیط زیست نیازمند حمایت مردم است، گفت: در شرایطی که در کره زمین محیط زیست طبیعت، کوه‌ها تالاب و جنگل تنوع زیست‌محیطی گیاهی و جانوری در معرض تهدید قرار دارد، این تهدیدات زندگی، حیات، کار و تلاش نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد.

ابتکار با بیان اینکه امروز حرکت جهانی برای جلوگیری از روند تخریبی گونه‌های جانوری، گیاهی، شکار غیرمجاز و از بین بردن تالاب‌ها به راه افتاده است، افزود: امروزه حفاظت از کوهستان هم باید همراه با تشکل‌های مردم‌نهاد تبدیل به جریان جهانی شود و ایران هم باید به این جریان جهانی بپیوندد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه حفاظت از طبیعت و نگهداری از مواهب الهی از تاکیدات دین اسلام است و به‌عنوان یک اصل مطرح است، خاطرنشان کرد: در این زمینه ما نیز باید پیشگام باشیم و برای تغییر رفتار گام برداریم.

ابتکار با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی مصرف در زمینه انرژی و آب با وضعیت بارندگی و منابع آب کشور سازگار نیست و در شرایطی به‌سر می‌بریم که وضعیت آب بحرانی است، گفت: باید الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، خانگی، صنعتی و عمومی تغییر کند و تحول بزرگی اتفاق بیفتند زیرا در الگوی مصرف انرژی روند خاصی را نداریم.

معاون رییس جمهور با اعلام اینکه باید در تولید گازهای گلخانه‌ای روند کاهشی را در پیش بگیریم، اضافه کرد: باید به‌سمت روش‌های صنعتی، روی‌آوری به انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر گام برداریم و برای احیای رودخانه، جنگل و انباشت نکردن زباله، الگوی مصرف اصلاح شود، زباله کمتری تولید کنیم و فرهنگ بازیافت را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید روش‌ها در زمینه زباله تغییر یابد، چنانچه بخش مهمی از فعالیت‌ها در دولت دنبال می‌شود، تصریح کرد: برنامه گسترده‌ای با همکاری وزارت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فدراسیون‌های ورزشی، سازمان حفاظت از محیط زیست برای دانش‌آموزان از ابتدایی تا دبیرستان داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فعالیت هنرمندان در قالب جشنواره فیلم سبز با تولیدات فیلم محیط زیست برای تعمیق حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود، بیان کرد: با رسانه ملی کار بزرگی را در پیش داریم که به‌عنوان نمونه هشت مرداد برای حفاظت از جنگل‌های ایران به‌عنوان میراث ملی و خدمات ارزنده آن با تمام نهادهای دولتی برای حفاظت از جنگل، برنامه ای در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه گرد و غبار که منطقه غرب آسیا را آزار می‌دهد، در زمینه آلودگی هوا دولت دستاوردهای خوبی در شهرهای بزرگ داشته است، گفت: با همکاری وزارت نفت، صنعت معدن و تجارت کیفیت هوا نسبت به گذشته بهبود یافته است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار با تاکید بر اینکه بهره‎مندی از محیط زیست، طبیعت و آب حق هر ایرانی است، یادآور شد: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب و رئیس جمهور باید طبیعت و آب و هوای سالم در کشور داشته باشیم و با توجه به قرار داشتن در سال هم‌دلی و هم‌زبانی باید آب، خاک و فضای سبز ایرانیان سالم باشد و غذای سفره مردم سلامت آنها را به خطر نیندازند و همه باید برای پاکی و سربلندی دماوند بکوشیم و از تخریب به‌شدت جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا