پرسپولیس یک تیم متوسط بسته است

محمد آقايي فرد ظاهرا خیلی گرفتار تاسیس این آکادمي‌هستید. بله، در شمال هستیم و امروز هم یک جلسه به اتفاق هیات مدیره و سایر مربیان برگزار مي‌کنیم تا ببینیم برای انجام بهتر امور چه کاری مي‌توان انجام داد. ظاهرا خیلی هم خوب و اساسی این کارها را انجام داده اید. بله، البته این کار در …

محمد آقايي فرد
ظاهرا خیلی گرفتار تاسیس این آکادمي‌هستید.
بله، در شمال هستیم و امروز هم یک جلسه به اتفاق هیات مدیره و سایر مربیان برگزار مي‌کنیم تا ببینیم برای انجام بهتر امور چه کاری مي‌توان انجام داد.
ظاهرا خیلی هم خوب و اساسی این کارها را انجام داده اید.
بله، البته این کار در تهران خیلی جواب نداد، گفتیم شاید این کار در شهرستان بیشتر جواب بدهد، خصوصا مازندران که استعدادها بیشتر است.
یک آکادمي‌هم در تهران داشتید، درست است؟
بله، آن آکادمي‌کماکان به فعالیت خود ادامه مي‌دهد. در مازندران کار برای پایه مهیا تر است. استانداری مازندران هم قرار است کمک‌مان کند.
یعنی منتظر یک آکادمي‌مدون و با برنامه باشیم؟
به هرحال از با تجربه‌ها استفاده کردیم. امیدواریم که یک اتفاق مثبت را رقم بزنیم.
قدم در راهی گذاشتید که بسیار پر پیچ‌و‌خم است، مشکلات زیادی در زمینه پایه‌ها وجود دارد.
به هرحال در مقایسه با قدیم که اين‌قدر وسایل الکترونیکی نبود، بچه‌ها از توپ و تور دور شده اند. این باعث شده که استعدادها کم شود، این مشکل کلا جامعه ما را در بر گرفته است. به هرحال مهیا کردن این امکان که تعدادی از بزرگان دور هم جمع شده باشند، این فرصت را در اختیار بازیکنان بومي‌قرار خواهد داد.
چرا در تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس این اتفاقات مثبت رخ نمي‌دهد؟
شرایط این دو تیم یک مقدار متفاوت است. در این دو تیم مسئولان معتقدند که «مرغ همسایه غاز است». من به یاد ندارم که بیش از یکی دونفر به تیم بزرگسالان منتقل شوند. معمولا بازیکنان به رده امید که مي‌رسند یا منتقل مي‌شوند به تیم‌های دیگر و یا فوتبال شان تمام مي‌شود.
اگر یادتان باشد سال ۷۹،‌هادی عقیلی جزو امیدهای پرسپولیس بود ولی از این تیم جدا شد و در جای دیگری به آن‌ها بها داده شد. متاسفانه استقلال و پرسپولیس آماده خور هستند و خیلی حوصله سرمایه گذاری ندارند.
یکی از دلایل این امر هم نتیجه گرایی این باشگاه‌هاست.
دقیقا، این دلیل هم به شدت در روند کار تاثیر دارد. البته شما ببینید سپاهان مي‌آید بازیکنانی را از پایه‌هایش به خدمت مي‌گیرد و بسیار هم نتایج خوبی کسب مي‌کند، فولاد هم به همین شکل است.
خودتان فوتبال را از کجا شروع کردید؟
اگر بخواهم از ابتدا بگویم، دقیقا در مسابقات آموزشگاه‌های کشور توسط آقای سعید جلالیان دیده شدم، همان زمان امیدهای استقلال هم بودند و چون آقای گل شده بودم، جذب امید استقلال شدم ولی چون سرباز شدم به تیم نیروی زمینی به سرمربیگری آقای چراغپور پیوستم. سه فصل در خدمت ایشان بودم و آقای گل کشور در لیگ دو شدم. اواخر سال ۷۹ هم آقای جلال طالبی مرا به تیم بزرگسالان دعوت کردند و سپس جذب پرسپولیس شدم. یک قرارداد ۵ ساله با این تیم بستم و قهرمانی لیگ و سومي‌آسیا را هم تجربه کردم.
و آن آسیب دیدگی باعث شد تا از فوتبال دور شوید.
بله، متاسفانه مصدوم شدم و یک سال و نیم از فوتبال دور بودم. پس از رفع مصدومیت پیش آقای دارابینیان بودم در پیکان و در ادامه شرایط مهیا شد تا به داماش بپیوندم. سال ۸۸ هم به کوجیره امارات پیوستم. البته بعد از این سال، بازهم شرایط بازی داشتم ولی چون تیم‌های شهرستانی پیشنهاد مي‌دادند و من مجبور بودم در تهران بمانم، ترجیح دادم فوتبال را کنار بگذارم.
چند ساله بودید که فوتبال را کنار گذاشتید؟
فکر مي‌کنم ۳۱ سالگی!
در پرسپولیس هم خیلی گلزن بودید و از شما به عنوان ذخیره طلایی یاد مي‌شد.
شما باید ببینید من چه زمانی را با آقای کماسی صرف گرم کردن مي‌کردم. گرم کردن جوری بود که انگار من یک ۹۰ دقیقه فوتبال بازی کرده ام، تاکتیک تیم ما این گونه بود که آقای پروین مي‌گفت از دقیقه ۶۵-۶۰ مدافعان خسته مي‌شوند بنابراین ما مطمئن بودیم که در نیمه دوم قطعا بازی خواهیم کرد. هر گلی هم که زدم همه ۳ امتیازی بود و خدا کمک کرد که موفق بشوم.
به همین دلیل از شما به عنوان بازیکن ۲۰دقیقه ای یاد مي‌شد؟
به هرحال این تاکتیک ما بود. خیلی از بازیکنان فعلی ما هستند که وقتی به زمین مي‌آیند تازه مي‌خواهند گرم شوند و ۱۵-۱۰ دقیقه نیاز دارند که گرم شوند، من این موضوع را به آقای کفاشیان هم گفته ام، بازیکن باید بداند چگونه ذهن خود را آماده کند تا وارد زمین شود. بازیکن باید به قدری آماده باشد که اصطلاحا بگویند نفس دوم او هم در آمده! من خودم در اکثر بازی‌ها  دو تا لباس مي‌آوردم و قبل از اینکه وارد زمین بشوم یک لباسم را که خیس خیس شده بود، عوض مي‌کردم.
شاید فوتبالدوستان ایرانی شما را با آن پشتک‌های معروف تان به یاد بیاورند.
به هرحال یک موقع شما یکسری کارها را در محیط خانه یا استخر انجام مي‌دهید و یک وقتی هم مقابل ۱۰۰ هزارنفر انجام مي‌دهید. شرایط بدنی و ذهنی آنقدر باید آماده باشد که بتوانی این کار را درست انجام بدهی وگرنه با آینده ورزشی خودت بازی کردی! آن پشتک‌ها هم به خاطر این بود که من سالم زندگی کردم. اکثر دوستان از دست‌شان هم کمک مي‌گیرند ولی من از دستم هم استفاده نمي‌کردم.
پس از اینکه فوتبال را کنار گذاشتید هم به عنوان کارشناس فعالیت کردید.
بله، من تحلیل‌های خودم را در شبکه‌های اجتماعی قرار مي‌دادم، خودم دوست دارم که شبکه‌های ورزش از تحلیل‌های ما و سایر پیشکسوتان استفاده کنند ولی دوستان بازی‌هایی را پیشنهاد مي‌دهند که ما اصلا بعضی از بازیکن‌ها را نمي‌شناسیم. نمي‌دانم چرا برای تیم‌های خودمان از ما استفاده نمي‌کنند. اکثر برنامه‌های جام جم و تلویزیون هم که دعوت مي‌شویم به فوتبال ارتباطی ندارد.
البته از شما به عنوان یکی از کسانی که شناخت خوبی در خرید و فروش ماشین دارد هم یاد مي‌شود.
ماشین بیشتر عشق است. یک کاری را شروع کردیم باید ببینیم چه اتفاقی رخ مي‌دهد، به هرحال هرکسی در کنار کار اصلی، یک کار دیگر هم دارد.
الان هم در این کار هستید؟
بله!
فقط به فوتبالیست‌ها ماشین مي‌فروشید؟
خیر. هرکسی که علاقه مند باشد. این موضوع سن نمي‌شناسد، ما در این بیزینس افرادی را سراغ داریم که ۶۰ سال به بالا هستند و عاشق این ماکت‌های کلکسیونی هستند. مهم نوع علاقه ای است که دوستان دارند، البته من خودم هم بسیاری را به این امر علاقه مند کرده ام.
بین فوتبالیست‌ها چه کسی از همه بیشتر ماشین باز است؟
والا، اکثر فوتبالیست‌ها ماشین باز هستند و در این ماجرا غرق شده اند و مي‌بینید که بهترین ماشین‌ها زیر پای فوتبالیست‌هاست. البته کاری که ما مي‌کنیم مربوط به ماکت ماشین‌های قدیمي‌است و مربوط به این ماشین‌ها نیست.
از پرسپولیس هم بگویید. اوضاع این تیم را چگونه مي‌بینید؟
خیلی جالب نیست. چون از نظر اسپانسر خیلی کمک نشد و یک تیم متوسط معمولی بسته اند. چون موفق نشدند چند بازیکن ملی پوش و لژیونر بخرند. من امیدوارم بهتر از سال‌های گذشته عمل کنیم چون هوادار خسته شده است.
به جز طارمی، هنوز مهاجم دیگری هم جذب نشده است.
بله، من شرایط را خیلی جالب ندیدم. این مسائل را مي‌گویم چون هوادارها هم در شبکه‌های اجتماعی به ما اعتراض و از وزارت طلب کمک مي‌کنند. خیلی‌ها پیام خصوصی مي‌دهند ولی خب دست ما هم باز نیست و نمي‌توانیم کار زیادی کنیم.
طارمي‌را چگونه دیدید؟
ایشان تنها جوانی است که در این چندساله خودش را نشان داده است، موضوعی که باعث شده من طارمي‌را دوست داشته باشم متانت اوست. من شخصیت او را خیلی دوست دارم، فوتبالش هم خیلی خوب است و امیدوارم بهتر از این باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا