قول و قرار خودرویی ایران با آلمانی ها

محمدرضا نجفي‌منش، محمدباقر رجال از قطعه‌سازان همچنين فرهاد احتشام‌زاده و كوروش مرشدسلوك از انجمن واردكنندگان و هومن حاجي‌پور معاونت امور تشكل‌هاي اتاق بازرگاني در اين نشست سفر هيات آلماني را مقدمه همكاري‌هاي آينده دانستند. اما شايد يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين سفر همكاري دو انجمن خودرويي رقيب يعني واردكنندگان و قطعه‌سازان ايران است كه مي‌خواهند …

محمدرضا نجفي‌منش، محمدباقر رجال از قطعه‌سازان همچنين فرهاد احتشام‌زاده و كوروش مرشدسلوك از انجمن واردكنندگان و هومن حاجي‌پور معاونت امور تشكل‌هاي اتاق بازرگاني در اين نشست سفر هيات آلماني را مقدمه همكاري‌هاي آينده دانستند. اما شايد يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين سفر همكاري دو انجمن خودرويي رقيب يعني واردكنندگان و قطعه‌سازان ايران است كه مي‌خواهند با وجود منافع و رويكردهاي متضاد زمينه همكاري را فراهم كنند. خبرها حاكي از آن بود كه اين سفر مقدمه حضور كارشناسان فني دو شركت فولكس واگن و دايملركرايسلر (بنز) در شهريور ماه است.

همچنين نمايشگاهي در شهريور ماه در آلمان برگزار خواهد شد كه در آن يك گروه خودرويي از ايران شركت خواهند كرد. البته قطعه‌سازان ايراني نيز به‌زودي سفري به وين خواهند داشت تا به همراه وزير صنعت و معاون آن درخصوص صنعت قطعه‌سازي و ديگر صنايع مذاكراتي را انجام دهند. با اين حال گفته مي‌شود هدف حضور آلماني‌ها در ايران براي سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي تنها بازار ۷۰ميليوني ايران نيست و آنها بازار ۳۰۰ميليوني منطقه را براي اين سرمايه‌گذاري درنظر دارند. به هر حال خودروسازان آلماني خود را در رقابت با فرانسوي‌ها نيز مي‌دانند و به همين دليل در اقدامي سريع پس از توافق هسته‌يي به ايران سفر كردند.

سهم ۵درصدي آلمان از بازار

رييس انجمن واردكنندگان خودرو در پاسخ به سوالی درخصوص اينكه هدف آلماني‌ها از سفر به ايران چه بوده است، گفت: اين مراسم را به‌نوعي آشتي‌كنان ايراني‌ها و آلماني‌ها بدانيم و همان‌طور كه گفتيم پس از ۱۳سال باب مراودات اقتصادي آغاز شده است. فرهاد احتشام‌زاده در ادامه گفت: بحث‌هايي كه در اين جلسات مطرح شد درخصوص سرمايه‌گذاري و انتقال دانش بود. وي همچنين افزود: هر دو اتاق زمينه‌هاي همكاري را امكان‌سنجي كردند تا به مرحله نهايي همكاري‌ها برسيم تا به اجرا برسند درواقع مراسم آشتي‌كنان انتقال دانش و سرمايه‌گذاري مشترك بود.

احتشام‌زاده بااشاره به سهم ۵درصدي خودروسازان آلماني از بازار خودروهاي وارداتي ايران گفت: دو شركت فولكس واگن و بنز خواهان داشتن نماينده رسمي در ايران هستند كه انتظار مي‌رود در سال‌هاي آينده رشد داشته باشد. انجمن واردكنندگان خودرو، زمينه‌‌ساز حضور هياتي از توليدكنندگان و واردكنندگان ايراني براي بازديد و مذاكره با همتايان خارجي شده است تا بتوان از تجربه و دانش آنها استفاده كرد. البته اين‌بار ما به‌دنبال شريك تجاري هستيم و براي نخستين‌بار خواستار حضور در اين نمايشگاه به‌صورت هيات تجاري هستيم.

دو خودرويي در ميان پنج شركت بزرگ آلماني

در ادامه اين نشست، معاونت تشكل‌هاي اتاق بازرگاني ايران از حضور شركت‌هاي مرتبط با صنعت خودرو در نمايشگاه آتي خودرو آلمان خبر داد. هومن حاجي‌پور بااشاره به اينكه در پي اين مذاكرات دو اتفاق مهم رخ داده است، گفت: دو تشكل مهم و رقيب انجمن واردكنندگان و انجمن قطعه‌سازان با منافع كاملا مقابل هم براي به‌دست آوردن منافع ملي در كنار هم قرار گرفتند. وي افزود: نهادهاي مدني در بخش خصوصي به درجه‌يي از بلوغ رسيده‌اند كه منافع را فراتر از منافع خود مي‌بينند.

حاجي‌پور ادامه داد: نمايشگاهي كه قبل از شروع مذاكرات پيش‌بيني شده بود و اين دو انجمن در آن شركت مي‌كنند. وي بااشاره به سرمايه‌گذاري مشترك گفت: ما به‌دنبال اين نيستيم كه تنها كالا وارد ايران كنيم. به‌دنبال سرمايه‌گذاري منطقي و اتصال تجاري منطقي با طرف‌هاي مقابل هستيم. وي دررابطه با جزييات مذاكرات با هيات اقتصادي آلمان در تهران، اظهار كرد: هيات آلماني مذاكراتي در زمينه سرمايه‌گذاري در ايران و مشاركت با شركت‌هاي داخلي داشت.

وي با بيان اينكه يكي از محورهاي مذاكرات با هيات آلماني، همكاري مشترك در حوزه صنعت خودرو بوده است، چون از ۵شركتي كه به نمايندگي از ۲۰شركت بزرگ آلماني با سوددهي ۳۰۰ميليون يورويي در سال به اين سفر آمده‌اند، دو شركت يعني فولكس‌واگن و بنز به نمايندگي از خودروسازان آلمان حضور داشتند و تمايل خود را براي همكاري‌هاي مشترك اعلام كردند. معاونت تشكل‌هاي اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: در آينده نيز انجمن قطعه‌سازان ايران و انجمن واردكنندگان خودرو حضور مشتركي در نمايشگاه خودرو آلمان خواهند داشت.

برنامه‌ريزي آلماني‌ها‌؛ دو هفته قبل از توافق

عضو هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان ايران اظهار كرد: هرگاه منافع ملي وسط باشد ما منافع صنفي را ترجيح نمي‌دهيم. نفس آمدن آلماني‌ها به ايران خوب است. برنامه‌ريزي ورود هيات آلماني به ايران از دو هفته قبل از به نتيجه رسيدن مذاكرات صورت گرفته بود به‌طوري كه هفته قبل رايزن بازرگاني سفارت آلمان به انجمن قطعه‌سازان مراجعه كرد و براي اين سفر برنامه‌ريزي انجام شد. محمدرضا نجفي‌منش با بيان اينكه روزگذشته با نمايندگان فولكس‌واگن و مرسدس بنز مذاكرات مفصلي براي آغاز همكاري‌ها صورت گرفت، تصريح كرد: ‌در اين مذاكره فولكس‌واگن براي نخستين‌بار تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري در بخش توليد و انتقال تكنول‍وژي به ايران اظهار كردند.

عضو هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان ايران ادامه داد: البته ايران مانند گذشته تنها مقصد ورود خودروهاي خارجي نخواهد بود بلكه شركت‌هاي خارجي بايد در ايران سرمايه‌گذاري كرده و توليد محصولات خود را با حداقل ۴۰درصد ساخت داخل آغاز كنند و ۳۰درصد بازار صادراتي مشترك داشته باشند. وي با بيان اينكه دو روز آينده هيات بزرگ اقتصادي ايران به سرپرستي وزير صنعت، معدن و تجارت و با حضور نمايندگان ۷۰شركت ايراني به وين خواهد رفت، خاطرنشان كرد: هدف از اين سفر زمينه‌سازي براي گسترش مبادلات اقتصادي با كشورهاي اروپايي است.

نجفي‌منش همچنين افزود: راه منطقي توسعه صنعت خودرو پيوستن به خودروسازان جهاني به‌صورت جوينت وينچر است. واردات بايد به‌صورت منطقي و حساب شده باشد و ما به‌عنوان قطعه‌ساز مانع نمي‌شويم. نجفي‌منش در درخواستي از دولت گفت: ما خواستار آن هستيم كه با برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي تحريم‌هاي داخلي نيز برداشته شود.

واردات به‌شرط سرمايه‌گذاري در توليد

محمدباقر رجال، رييس انجمن قطعه‌سازان نيز در اين نشست گفت: انجمن واردكنندگان به‌راحتي درها براي ورود خودروهاي خارجي باز نكنند و با هماهنگي خودروسازان داخلي، خارجي‌ها را به سرمايه‌گذاري و توليد مشترك با شرط ۴۰درصد توليد داخل و ۳۰درصد توليد براي صادرات سوق دهند تا در آينده شاهد تبديل انجمن واردكنندگان خودرو به انجمن واردكنندگان و صادركنندگان خودرو باشيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا