طلسم مسکن شکسته می‌شود؟

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مهم اقتصادی همواره در سیاست‌های کلان مورد توجه قرار داشته و در اتفاقات مهم سیاسی و اقتصادی بیشترین تاثیر را پذیرفته است، بنابراین فعالان اقتصادی و متقاضیان این بازار همیشه در وضعیت‌های مختلف به دنبال پیش بینی از آینده آن بوده‌اند و اغلب مردم هم پیگیر آخرین قیمت‌ها …

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مهم اقتصادی همواره در سیاست‌های کلان مورد توجه قرار داشته و در اتفاقات مهم سیاسی و اقتصادی بیشترین تاثیر را پذیرفته است، بنابراین فعالان اقتصادی و متقاضیان این بازار همیشه در وضعیت‌های مختلف به دنبال پیش بینی از آینده آن بوده‌اند و اغلب مردم هم پیگیر آخرین قیمت‌ها در این بازار هستند. ضمن آنکه همیشه رکود در این بازار موجب رکود بخش زیادی از اقتصاد شده و کارگران زیادی را بیکار کرده است.

از سوی دیگر، قیمت‌های بالا در این بخش موجب شده که متقاضیان توانایی مالی کمتری برای خرید داشته باشند که همین موضوع هم موجب کاهش نقدینگی در این بخش و تلنبار شدن واحدهای نوساز در دست تولید کنندگان شده است، بنابراین هرگونه تحولی در این بخش می‌تواند تاثیر زیادی را در وضعیت اقتصادی خانوارها و رونق تولید داشته باشد.

درواقع از حدود سه سال پیش که رکود دامن گیر بخش مسکن شده است، تولیدکنندگان زیادی ورشکست شده و صدور پروانه های ساختمانی با کاهش روبرو شده است، بطوریکه در دوسال گذشته صدور پروانه‌های ساختمانی بیش از ۷۰ درصد کاهش را نشان داد که آمار بسیار بالایی در این بخش محسوب می‌شود.

بنابراین تحولات اخیر در عرصه سیاست بین المللی برای رفع تحریم‌های غرب  علیه ایران، از موضوعاتی است که مورد توجه متقاضیان بازار مسکن قرار گرفته و آنها نسبت به آینده این بازار ابراز نگرانی می‌کنند، چراکه یک نظریه می‌گوید پس از رفع تحریم‌ها قیمت‌ها کاهش می‌یابد اما عده‌ای دیگر معتقدند که قیمت‌ها به دلیل تقاضای موجود در بازار کاهشی نخواهد داشت.

نیمه دوم سال تغییر قیمتی در بازار مسکن نداریم

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه تاثیر رفع تحریم‌ها بر بازار مسکن یک مدل پیچیده ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: نمی‌توان بطور کامل آینده بازار مسکن را با توجه به لغو تحریم‌ها بررسی کرد زیرا نیاز به یک کار مطالعاتی دارد.

وی با بیان اینکه تاثیر این موضوع بر بازار مسکن کوتاه مدت نخواهد بود، افزود: به دلیل اینکه تاثیر این رفع تحریم‌ها در بازار مسکن کوتاه مدت نیست بنابراین انتظار نمی‌رود که در نیمه دوم امسال تغییری در قیمت‌ها داشته باشیم.

همچنین فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر، با بیان اینکه تاثیر جریانات اقتصادی در بازار مسکن زمان بر است، گفت: ۹۵ درصد از مصالح ساختمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، تولید داخل است بنابراین تحریم ها تاثیر زیادی را بر این بازار نداشته است اما رفع تحریم ها کمک به رونق در بازار خواهد کرد.

وی با اشاره به آثار رفع تحریم بر صدور خدمات فنی مهندسی، افزود: همکاران زیادی در این بخش فعال هستند که بطور حتم رفع تحریم ها به آنها کمک می کند زیرا در ماه های گذشته حتی در انتقال پول از کشور عراق هم این صادرکنندگان با مشکل مواجه شده بودند و مطالبات را به سختی دریافت می کردند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه رفع تحریم ها موجب می شود که نقدینگی در اختیار مردم آزاد شود، گفت: در حال حاضر بازار مسکن وضعیت بهتری دارد زیرا طلا و سکه از رونق افتاده و بورس هم بازار خوبی نیست بنابراین بازار مسکن آینده بهتری دارد اما بطور حتم افزایش قیمتی را در این بخش شاهد نخواهیم بود و هرگونه افزایشی بیش از تورم نیست.

تاثیر رفع تحریم‌ها بر بازار مسکن بلندمدت است

در همین حال، ایرج رهبر کارشناس بازار مسکن در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم که تغییر سریعی در بازار مسکن انجام شود، افزود: اما ممکن است مقداری جو روانی در این بازار تاثیر گذار باشد که آن هم خیلی سریع و زودگذر است؛ چرا که هرگونه تاثیری در این بازار بلند مدت است.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن متاثر از کل اقتصاد کشور است، ادامه داد: اگر رونق در اقتصاد اتفاق بیافتد، بازار مسکن هم تاثیر می‌گیرد و افزایش نقدینگی در بازار؛ تولید را رونق می‌دهد زیرا در مدت رکود صنعت ساختمان، بیش از ۸۰ درصد از تولیدات روی دست تولیدکنندگان باقی ماند.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران هم در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه امیدواریم طلسم بازار مسکن شکسته شود، گفت: مناقشات بین المللی بر شاخص‌های اقتصادی تاثیر گذار است و حتی می‌تواند بر قیمت نفت، طلا و ارز هم اثر بگذارد که بازار مسکن هم از این تاثیر بی‌نصیب نیست.

وی با اعلام اینکه خیلی از اتفاقات در اقتصاد کشور نشات گرفته از فضای روانی بازار ها است، اظهار داشت: اما اثر گذاری سیاست های بین المللی در بخش مسکن کوتاه مدت نیست و نمی توان اثرات آن را مانند طلا و ارز بصورت کوتاه مدت دید.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: معتقدم تعاملات بین المللی و رفع تحریم‌ها در اقتصاد رونق ایجاد می‌کند که همین رونق در سایر بازارها هم تاثیر گذار است و موجب افزایش معاملات در بخش مسکن می‌شود اما در مورد قیمت ها با توجه به اینکه  حجمی از نقدینگی وارد بازار مسکن نشده است فعلا قیمت‌ها تغییر محسوسی نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا