ترویج زبان فارسی در حوزه فاوا

به گزارش خبرنگار موبنا، در دومین جلسه کارگروه واژه گزینی رایانه که با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد، آزاده داننده به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب شد. این کارگروه متشکل از کارشناسان خبره سازمان و نماینده فرهنگستان در حوزه شناسایی معادل های فارسی …

به گزارش خبرنگار موبنا، در دومین جلسه کارگروه واژه گزینی رایانه که با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد، آزاده داننده به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب شد.
این کارگروه متشکل از کارشناسان خبره سازمان و نماینده فرهنگستان در حوزه شناسایی معادل های فارسی برای اصطلاحات فناوری اطلاعات و ارتباطات است و ماموریت دارد، برای لغات و اصطلاحات فاوا، واژه های مناسب در زبان فارسی انتخاب کند.
آزاده داننده، رئیس این کارگروه با اشاره به اهمیت موضوع انتخاب واژگان فارسی در حوزه ICT گفت: انتخاب واژگان فارسی در هر حوزه ای، یک چالش دائمی است و در هر برهه زمانی، مخالفانی خواهد داشت اما اگر به ترویج زبان فارسی در حوزه تکنولوژی نپردازیم قطعا این فرهنگ و زبان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نابود خواهد شد.
داننده با بیان اینکه کاربرد زبان فارسی در سطوح مدیریتی حوزه ICT بسیار ضروری به نظر می رسد، افزود: یافتن و به کار بردن اصطلاحات فارسی فاوا در سطوح مدیریت کلان این حوزه که قطعا دانش تخصصی این اصطلاحات را ندارند یک نیاز مبرم است. درصورتی که بتوانیم برای اصلاحات پیچیده و لاتین فناوری اطلاعات، واژگان مناسب فارسی ارائه کنیم، درک این مفاهیم برای مدیران ارشد سازمان ها ، شرکت ها و نهادهای مختلف امکان پذیر می شود.
داننده ادامه داد: همچنین در حوزه تدوین استانداردهای فارسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، لزوم یافتن واژه ها و معادل های فارسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
رئیس کارگروه واژه گزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران به صورت جدی پیگیر موضوع ترویج زبان فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و امیدواریم با مشارکت خبرگاناین سازمان و همکاری خوب فرهنگستان، بتوان نتایج ارزنده ای از ترویج زبان فارسی در حوزه فاوا حاصل کرد.
به گفته داننده، مخاطبان اصلی کاربرد واژه های فارسی شده فناوری اطلاعات و ارتباطات، طیف مدیران ارشد سازمان ها هستند و در سطح کاربران نهایی هدف عمده اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.
کارگروه واژه گزینی رایانه متشکل از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران شامل آزاده داننده، رئیس کارگروه، اصغر رضانژاد دبیر سازمان، مهدی مخلصیان، دبیر کارگروه، خلیل بسطامی، عضو کمیسیون آموزش و مشاوران سازمان، دانیال بهزادی، کارشناس حوزه فاوا و مونا فاضلی نماینده فرهنگستان است که هر هفته جلسات مستمر خود را برای واژه گزینی برگزار می کند.
۱۲۹/

دکمه بازگشت به بالا