توافق هسته‌ای برگی زرین در تاریخ ایران

محسن سعادت بعد از ظهر امروز در نشست با  مدیران و فعالان زیست محیطی خراسان شمالی بیان داشت: کسب این موفقیت هسته‌ای ایران با دولت‌های عضو گروه پنج یک را دستاورد بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه گفت: کسب این موفقیت برای ایران اسلامی مایه غرور و مباهات برای مردم کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی در جهان تصریح کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین علت این تغییرات و عامل گرم شده هوا بوده است که باعث نگرانی‌های کشورها شده است.

سعادت تصریح کرد: مهم‌ترین علت بروز گازهای گلخانه‌ای رها شدن دی اکسید کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی است که کشورهای مختلفی از جمله ایران در زمینه مصرف و تولید این سوخت‌ها دخیل هستند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه گفت: بر اساس آمار، ۷۰ تا ۸۰درصد از منشا گازهای گلخانه‌ای دی اکسید کربن بوده که نقش آن را در تولید این گازها نشان می‌دهد.

وی همچنین از فعالیت‌ بخش‌های صنعتی و حمل و نقل از بیشترین دارندگان سهم در انتشار گازهای گلخانه‌ای یاد کرد و افزود: بیشترین انتشار دهندگان گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید و مصرف دی اکسید کربن بر اساس مطالعات و بررسی‌ها در سال ۲۰۱۴ کشورهای در حال توسعه بوده‌اند.

سعادت بیان داشت: طبق این بررسی ۵۷/۱ درصد از این دی اکسید کربن را ایران تولید می‌کند که باید در این عرصه تجدید نظر شود و ما در این زمینه صرفا هشدارها را به مسئولان و مردم می‌دهیم.

وی استفاده از سوخت‌های فسیلی از سوی کشورهای جهان را باعث آلودگی و افزایش دمای هوای کره زمین عنوان کرد و گفت: در صورت ادامه این روند باید آینده‌ای نامناسب از حیث هوا و افزایش گرما شاهد باشیم.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه تاکید کرد: بر همین مبنا همه کشورهای دنیا در قبال تغییرات آب و هوا و اقلیم مسئول بوده و برخی از کشورها در این زمینه مسئولیتشان بیشتر است.

وی اظهار کرد: باید کشورهای تولید کننده دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای بیشتر به موضوع کاهش آثار تولید این گازها بپردازند.

سعادت گفت: در مجامع بین المللی محیط زیست موضوع حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مولفه‌های حقوق بشر مطرح بوده که اهمیت این مسئله را می‌رساند.

خروج از نسخه موبایل