تصویب کلیات لایحه الحاق ایران به پروتکل الحاقی به کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی کالا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ تیر) مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق جاده راجع به سند حمل الکترونیکی با ۱۳۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ تیر) مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق جاده راجع به سند حمل الکترونیکی با ۱۳۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن را تصویب کردند.

همچنین اصل ماده واحده این لایحه با ۱۴۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

براساس ماده واحده لایحه مذکور؛ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به پروتکل الحاقی مورخ یکم اسفند ۱۳۸۶ به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا راجع به سند حمل الکترونیکی به شرح پیوست ملحق گردد و اسناد الحاق را نزد امین اسناد کنوانسیون مذکور تودیع نماید.

برهمین اساس، تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است.

در تبصره یک این ماده واحده آمده است؛ در اجرای ماده ۱۲ پروتکل جمهوری اسلامی ایران خود را ملتزم به رعایت ترتیبات موضوع ماده ۱۱ آن در مورد ارجاع اختلاف به دیوان بین‌المللی دادگستری نمی‌داند. ارجاع اختلاف به مرجع اخیر صرفاً در صورت رضایت کلیه طرف‌های اختلاف و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممکن می‌باشد. مراتب فوق باید هنگام تودیع اسناد الحاق رسماً به امین اسناد اعلام گردد.

همچنین در تبصره ۲ آمده است؛ کلیه اصلاحیه‌های آتی موضوع ماده ۱۳ پروتکل باید طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردد.

دکمه بازگشت به بالا