محبوب‌ترین معروف کیست؟

به گزارش “ورزش سه”، تا چندی پیش تب ورزش تقریبا می‌ توان گفت همان تب فوتبال بود تا جایی که شاید تیمی از کشتی یا وزنه برداری به مسابقات جهانی راه پیدا می‌ کرد و مدال آوران ورزش های انفرادی ایران تب فوتبال را کمی کم می‌ کردند و به رشته های دیگر می‌ آوردند. …

01032756 01032757 01032758 01032759

به گزارش “ورزش سه”، تا چندی پیش تب ورزش تقریبا می‌ توان گفت همان تب فوتبال بود تا جایی که شاید تیمی از کشتی یا وزنه برداری به مسابقات جهانی راه پیدا می‌ کرد و مدال آوران ورزش های انفرادی ایران تب فوتبال را کمی کم می‌ کردند و به رشته های دیگر می‌ آوردند. این روند ادامه دار بود و در جام‌جهانی ۹۸ به اوج خود رسید که فوتبال ورزش اول و آخر مخاطبان شده بود، بعد از آن کمی نتایج فوتبال بروفق مراد مخاطبان نبود و از آن طرف ورزشکاران رشته های انفرادی با درخشش در جام های جهانی و المپیک کمی سلیقه ورزش دوستان را تغییر دادند اما باز هم در بین ورزش های تیمی فوتبال حرف اول را می‌ زد.

در چند سال اخیر از سروشکل ورزشگاه های فوتبال هم می‌ توان متوجه شد که علاقه ها نسبت به این رشته کمتر شده است و دیگر ستاره های این ورزش محبوبیت گذشته را ندارند. در این بین بسکتبال المپیکی شد و هندبال هم توانست نتایج خوبی را کسب کند و در کنار تمام این ها هنوز ورزشکاران رشته های انفرادی می‌ درخشیدند. با رو آمدن والیبال و راهیابی این تیم به لیگ جهانی به کلی شرایط علاقمندی و پیگیری ورزش در ایران تغییر و تحولاتی را در خود دید. به طوری که ستاره های والیبالی به صورت مقطعی از ستاره های فوتبالی هم در محبوبیت پیشی می‌ گرفتند؛ اما فقط به صورت مقطعی.

با درخشش ملی‌پوشان والیبال در لیگ جهانی و جام‌جهانی سال گذشته بازیکنان این تیم به شدت در بین ورزش دوستان محبوب شدند و محبوبیت را در تمام نقاط اجتماعی می‌ شد دید؛ چه در معابر عمومی، چه در جوامع مجازی. حالا ستاره های والیبال، بسکتبال و چند رشته انفرادی به محبوبیت بالایی رسیده اند و شاید بالاتر از ستاره های فوتبال که این روزها درخشش چندانی ندارند.

درصد محبوبیت ورزشکاران را از راه های مختلفی می‌ توان مورد ارزیابی قرار داد که شاید پیگیری علاقمندان آنها از طریق شبکه های اجتماعی، در دسترس ترین شاخص ارزیابی باشد. البته در زمان اوج محبوبیت فوتبال این شبکه ها مثل امروز پربیننده نبود و پیگیران زیادی نداشت. اما امروز درصد محبوبیت ورزشکاران را می‌ توان از ابراز علاقه طرفدارانشان در شبکه های اجتماعی تشخیص داد. این روزها والیبالیست ها و شخص سعید معروف در صدر این ستاره ها قرار دارد که اخبار و عکس های او به شدت و با علاقه زیاد از سمت طرفدارانش پیگیری می‌ شود. شاید بتوان گفت صفحه شخصی سعید معروف کاپیتان تیم‌ملی والیبال ایران یکی از پررفت و آمدترین مکان های مجازی باشد که روزانه علاقمندان زیادی را به پیگیری وامی دارد. او با ۴۴۶ فالوور در اینستاگرام از محبوب ترین ورزشکاران کارابران اجتماعی محسوب می‌ شود. علی کریمی با ۳۴۶، علیرضا حقیقی با ۳۰۱ و فرهاد مجیدی با ۲۴۶ هزار فالوور در رده های بعدی محبوب ترین ورزشکاران شبکه های اجتماعی و اینستاگرام قرار دارند. البته سید محمد موسوی، یکی از بهترین شاخص ترین ملی‌پوشان والیبال با ۵۱۲ هزار فالوور در رده نخست پر طرفدار ترین ورزشکار اینستاگرام قرار دارد اما او فعالیت های اینستاگرامی اش به مراتب بسیار بیشتر از سایر ورزشکاران است و رابطه او با طرفدرانش نقش موثری در بالا بردن تعداد پیگیرانش دارد اما هیچ گاه محبوبیت معروف را نداشته است. شهرام محمودی هم ۲۴۹ هزار نفر بالاتر از فرهاد مجیدی سومین والیبالیست محبوب اینستاگرام است اما او چندان علاقه مند به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیست و اگر کمی حرارت سایر ستاره ها را داشت شاید عددی بالاتر نسبت به عدد فعلی به دست می‌ آورد. حامد حدادی به عنوان محبوب ترین بسکتبالیست ایران هم با ۸۰ هزار فالوور نفر اول را در بین ورزشکاران این رشته دارد.

در چند سال گذشته شاید می‌ توان گفت این مسابقات جهانی و رویدادهای بین المللی بود که با درخشش در آنها درصد محبوبیت ورزشکاران بالا و پایین می‌ رفت. اما حالا به دلیل درخشش چندین ساله والیبالیست ها در تورنمنت های بین المللی آنها را به ستاره های ورزش ایران تبدیل کرده است. شاید عدم نتیجه گیری سایر رشته های تیمی در مسابقات بین المللی و مخصوصا جهانی میزان محبوبیت آن ورزشکاران را در بین علاقمندان به ورزش پایین آورده است. با تمام این مسائل حالا والیبال در مسابقات جهانی درخشش چشمگیری دارد و بازیکنانی مثل سعید معروف به معتبرترین باشگاه های جهانی نقل مکان می‌ کند. اما حالا در بین ورزشکاران همه رشته ها محبوب ترین ها کدام هستند؟ آیا شبکه های اجتماعی معیار مناسبی برای سنجش میزان محبوبیت ورزشکاران است یا خیر؟ درخشش ورزشکاران در زمین مسابقه دلیل محبوبیت است یا این موضوع مسائل دیگری را هم در بر می‌ گیرد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا