رسول نجفیان: هنرمندان را آزاد بگذارید

این بازیگر پیشکسوت درباره‌ مطلب بالا توضیح بیشتری داد و گفت: بازیگرانی که برای خودشان در و تخته‌ای جور می‌کنند و مشهور می‌شوند که البته برخی هم به حق این مشهوریت را به دست می‌آورند، باید بدانند چه برخوردی داشته باشند که مناسب باشد و در عین حال بدانند که یکسری افراد از او الگوبرداری …

این بازیگر پیشکسوت درباره‌ مطلب بالا توضیح بیشتری داد و گفت: بازیگرانی که برای خودشان در و تخته‌ای جور می‌کنند و مشهور می‌شوند که البته برخی هم به حق این مشهوریت را به دست می‌آورند، باید بدانند چه برخوردی داشته باشند که مناسب باشد و در عین حال بدانند که یکسری افراد از او الگوبرداری می‌کنند و تحت تاثیر او هستند‌.

در این میان حتی ممکن است یکسری از رفتارهای ناهنجار من هنرمند به برخی دیگر هم ضربه بزند؛ چراکه گاهی رفتارهایی صورت می‌گیرد که نادرست است. ما نباید از هیچ کس بُت بسازیم؛ چراکه همه ما بشر هستیم و بشر هم هر کاری از دستش برمی‌آید.

وی در ادامه همین مطلب بیان کرد: اینکه ما بیاییم عکس‌های شخصی‌مان را در صفحه اجتماعی‌مان بگذاریم‌، به چه منظوری این کار را می‌کنیم؟ آیا می‌خواهیم محبوبیت بیشتری داشته باشیم‌؟ در این زمینه باید به این پرسش پاسخ بدهیم؛ به عنوان مثال شخصا خدا را شکر می‌کنم من تا به حال اصلا وارد چنین بحث‌هایی نشده‌ام اما به لطف الهی ده‌های دور افتاده‌ای که ممکن است حتی تلویزیون هم نداشته باشند به خاطر ترانه «رسم زمانه»، من و امثال من را می‌شناسند و این لطف الهی است.

ما بعضا می‌آییم در همین فضاهای اجتماعی کارهایی را دانسته و ندانسته انجام می‌دهیم که شاید همه آنها درست نباشد اما از آن طرف هم می‌بینیم که این ارتباطات لازم است که به عنوان مثال گاهی یک هنرمند بیاید و سفیر این نظام باشد و بگوید که مثلا افراد در این نظام آزاد هستند و فلان حرف‌ها را می‌زنند.

به یاد دارم که در خارج از کشور ما در جایی بودیم که گفتیم ما یک آقای زیباکلام ‌نامی در کشورمان داریم که فلان حرف‌ها را می‌زند ولی آنها اصلا باورشان نمی‌شد و می‌گفتند ما فکر می‌کردیم اگر کسی در ایران این حرف‌ها را بزند به زندان می‌افتد. متاسفانه بدتر از همه این اتفاقات، این است که ما خودمان اجازه می‌دهیم برای یکدیگر تکلیف معلوم کنیم.

نجفیان سپس به اقدام اخیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما مبنی بر برخورد با هنرمندانی که در فضاهای اجتماعی هنجارشکنی می‌کنند، اشاره کرد و توضیح داد: سازمان صداوسیما باید به قدری بالا باشد که به هنرمندان متعهد راه بدهد.

بنده به عنوان یک هنرمند دلم خون است اما هیچ وقت در کنار غریبه‌ها به نحوی رفتار نکردم که بگویند راضی‌ام یا ناراضی؛ البته این راهش نیست که با افرادی که خواسته و ناخواسته هنجارشکنی می‌کنند برخورد تندی داشته باشیم بلکه ما باید آنها را هدایت کنیم.

یک جوان اگر بفهمد که دین مبین اسلام چیست قطعا دیدگاهش درست می‌شود. اینکه کسی را به جرم توهین به دین اسلام بکشیم و با او بد رفتاری کنیم آیا این رفتار نبی اکرم (ص) بوده است؟ اگر این رفتار نبی اکرم بود، دین اسلام انقدر طرفدار نداشت. برای همین است که رژیم صهیونیستی می‌آید و یک گروه داعشی را علم می‌کند و می‌گوید اسلام این است، می‌کشند و سر می‌برند! در نتیجه من شخصا کار صدا و سیما که اعلام کرده است حضور هنرمندان در فضاهای اجتماعی ممنوعیتی ندارد را تقدیر می‌کنم.

او در ادامه تصریح کرد: مگر هنرمندان ما عکس‌های عریان و ناموس خود را در صفحه‌های اجتماعی‌شان گذاشته‌اند که اینگونه تصمیم گرفته می‌شود. در فضاهای اجتماعی خبر، دیدگاه و بده بستان‌هایی صورت می‌گیرد که هرچند ممکن است چهار تا بد و بیراه هم داشته باشد اما بالاخره در نهایت درستی و درس است.

من این اقدام صدا و سیما را تقدیر می‌کنم اما رفتار شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما را تقبیح می‌کنم. من این آقایان را نمی‌شناسم و ممکن است حالا هم که این حرف‌ها را زده‌ام بنده را از گود به بیرون پرت کنند، هرچند که تا الان هم پرت بوده‌ایم و ممکن است بیشتر پرت شویم. توصیه من این است که آقایان این کارها را نکنند، این راهش نیست.

صدا و سیما وظیفه تربیت دارد تا افراد را تحت تاثیر خود قرار بدهد. اگر همین آقایان که در شورای نظارت هستند جرأت دارند بیایند و در یک پخش زنده تلویزیونی مناظره زنده اجرا کنند تا من به شما ثابت کنم که رفتارشان چقدر غلط است. من نمی‌خواهم بگویم پشت این رفتارها قصد و غرضی است اما ما با این کارها غیرمستقیم آب در آسیاب صهیونیسم می‌ریزیم.

بازیگر سریال‌های «کاکتوس»، «همسران»، «مرد هزار چهره»، «آشپزباشی» و «در حاشیه» در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو تاکید کرد: من اقدام شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما را نادرست می‌دانم؛ چراکه معتقدم این امر باید آزاد باشد. بنده اگر فاسد باشم حتما خودم را نشان می‌دهم، آن وقت است که شما می‌توانید مرا ممنوع‌الکار کنید. شاید من در این فضاها بخواهم پند و اندرزی بدهم. خدا را شکر که من خیلی وارد این مقوله‌ها نمی‌شوم ولی توصیه می‌کنم به آقایان که این کار را نکنند و این فضاها را آزاد بگذارند.

وی در عین حال خطاب به هنرمندانی که در فضاهای اجتماعی مشارکت دارند، گفت: هنرمندان هم باید کمی رعایت کنند. بالاخره گاهی رفتارهایی در همین فضاهای اجتماعی دیده می‌شود و عکس‌هایی گذاشته می‌شود که درست نیست. ما باید بدانیم که یک الگو و قوانینی در جامعه وجود دارد که باید به آنها احترام بگذاریم. اینکه ما ناگهان بیاییم و تابوشکنی کنیم و احساس کنیم خیلی‌ها از رفتار ما خوششان می‌آید و با ناهنجاری‌هایی که از خودمان نشان می‌دهیم دیگران برایمان کف می‌زنند، اصلا کار درستی نیست؛ چراکه یکسری حرمت‌ها باید حفظ شود.

او سپس به یکی از اشعار حافظ اشاره کرد و افزود: دلم می‌خواهد در اینجا به یکی از اشعار حافظ اشاره کنم که می‌گوید: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت/ من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش، هر کسی آن درود عاقبت کار که کِشت.

اگر من به عنوان یک هنرمند در همین سایت‌ها فساد و آتش شیطانی به راه بیندازم قطعا مقابل مرا می‌گیرند؛ چراکه این فضاها انقدر هم بی‌حساب و کتاب نیست ولی ما در عین حال باید آزادی بدهیم. افراد ناسالم خودشان را نشان می‌دهند حتی به جایی می‌رسد که خود مردم افراد ناسالم را کنار می‌گذارند امیدوارم به گفته جناب حافظ عمل شود. مطمئن باشید با بگیر و ببند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نجفیان همچنین تصریح کرد: همانطور که ما سال‌ها صدا می‌زدیم و می‌گفتیم ویدئوهای مردم را جمع نکنید و الان سال‌هاست که می‌بینیم ویدئو آزاد شده است. در مورد ماهوار هم همینطور است. ما ملتی هستیم که به دنبال دانش ماهواره می‌رویم نه فساد ماهواره که بخواهند محدودیت ایجاد کنند.

این بازیگر تلویزیون در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به سریال‌های ماه رمضان امسال اظهار کرد: متاسفانه سریال‌های ماه رمضان را به شکل کامل تماشا نکردم اما آنها را تا حدودی دنبال کردم.

سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» سریال بدی نبود و به نظرم خوب است اما سریال «دردسرهای عظیم۲» به نظرم خیلی تماشاچی را می‌پیچاند و قصه را طول می‌دهد، دردسرها را زیاد می‌کند و تماشاچی را خسته می‌کند.

به نظرم این سریال جاذبه‌هایش را از دست داده است و اما سریال «پایتخت» همچنان خوب است و انصافا خوب می‌تازد. مردم ما شادی و سرگرمی می‌خواهند که سریال «پایتخت» همه آنها را در خود دارد. من در کل ارزیابی خوبی از صدا و سیما دارم ولی همیشه دعا می‌کنم خدا کند دست آدم‌های سیاست‌زده از صدا و سیما دور شود.

برخی از همین افراد فکر می‌کنند که به این کشور خدمت می‌کنند اما خیانت می کنند. ما باید معنای آزادی را از حضرت علی(ع) یاد بگیریم. من از صدا و سیما راضی هستم اما گاهی سیاست زدگی‌هایی می‌بینم که خجالت می‌کشم.

وی همچنین اعلام کرد که فعلا کار جدیدی برای تلویزیون در عرصه بازیگری ندارد اما چندین طرح طنز برای تصویب دارد که قرار است خودش کارگردانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا