راه اندازی نسل چهارم موبایل و وای فای عمومی در تهران

سید مجید صدری مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه با حضور در خبرگزاری مهر، به سوالات خبرنگاران گروه دانش و فناوری این خبرگزاری مبنی بر برنامه های توسعه ای این شرکت و عدم اجرای تعهدات پوششی شبکه رایتل پاسخ گفت. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است. * آخرین وضعیت شبکه رایتل را توضیح دهید …

سید مجید صدری مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه با حضور در خبرگزاری مهر، به سوالات خبرنگاران گروه دانش و فناوری این خبرگزاری مبنی بر برنامه های توسعه ای این شرکت و عدم اجرای تعهدات پوششی شبکه رایتل پاسخ گفت.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است.
* آخرین وضعیت شبکه رایتل را توضیح دهید و با توجه به اینکه طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رایتل نسبت به تعهدات پوشش جاده ای خود عقب است چه برنامه توسعه ای در پیش دارید؟
ما با وجود مسائل تحریم و نیز مسائل دیگری همچون سرمایه گذاری، هیچ تعللی در بحث توسعه نداشته ایم و با همان سرعت قبل در حال اجرای برنامه های توسعه هستیم؛ از طرفی با اجرای پروژه رومینگ ملی در کشور، این توسعه روند سریعتری نیز به خود گرفته است. در شهریورماه سال ۹۲ که اینجانب به عنوان مدیرعامل، رایتل را تحویل گرفتم، حدود ۹۲۰ سایت BTS موبایل توسط این اپراتور در کل کشور راه اندازی شده بود که هم اکنون به ۲۷۰۰ سایت BTS افزایش یافته است. در همین حال در برنامه داریم که تعداد سایت های BTS را تا پایان امسال به ۴ هزار سایت ۳G و LTE برسانیم.
* اما با وجودی که توسعه را متوقف نکردید اما در پوشش دهی شبکه دارای اختلالاتی هستید؟
در کمتر از دو سال گذشته پوشش شهری رایتل از ۱۲۸ شهر به ۳۰۰ شهر رسیده است اما در پوشش جاده ای از برنامه مدنظر عقب هستیم؛ به همین دلیل در جهت اینکه منابع مالی درست مصرف شود در پوشش جاده ای در جاهایی که نتوانسته ایم توسعه انجام دهیم از بحث رومینگ ملی استفاده کرده ایم؛ براین اساس توسعه را متوقف یا کم نکرده ایم و به سرعت و شدت به دنبال آن هستیم که به سقفی از رقابت در بازار موبایل برسیم؛ تاکنون بالای هزار میلیارد تومان در پروژه رایتل سرمایه گذاری شده و این به این معنی است که این پروژه متوقف نشده و در حال کار است.
* برای رقابت در بازار موبایل نیازمند جذب مشترک هستید؛ هم اکنون رایتل چه تعداد مشترک دارد؟
هم اکنون اپراتور رایتل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار سیم کارت فروخته شده دارد و این در حالی است که در شهریورماه سال ۹۲ این رقم حدود یک میلیون سیم کارت بود؛ در همین حال آن زمان تعداد مشترک فعال رایتل حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارنفر بود که هم اکنون این تعداد به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک فعال رسیده است. البته باید گفت که ۸۰ درصد مشترکان رایتل را مشترکان دیتا تشکیل می دهند و با روند روبه رشد فعلی روزانه ۷۵ ترابیت برثانیه مصرف اینترنت مشترکان رایتل برآورد می شود؛ این درحالی است که در شهریورماه سال ۹۲ کل ظرفیت در شبکه رایتل ۵۷۰ مگابیت بود که امروز به بیش از ۱۰ گیگابیت پهنای باند اینترنت رسیده ایم.
* برنامه رایتل برای ارائه خدمات نسل چهارم موبایل با توجه به اینکه اپراتورهای رقیب عرضه این سرویس را در چند ماه گذشته آغاز کرده اند چیست؟
به زودی و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسل چهارم موبایل رایتل در تهران راه اندازی می شود. در این زمینه در مرحله نصب آنتن های LTE هستیم و در این مرحله ۲۷۰ سایت در تهران نصب و راه اندازی کردیم؛ با این حال پیش بینی می کنیم تا دو ماه آینده بتوانیم ۴G را در مناطق پرترافیک شهر تهران راه اندازی کنیم.
* برای سرویس اینترنت وای فای عمومی چه برنامه ای در دست اقدام دارید؟
ما برای اینکه بتوانیم هزینه های مشترکانمان را پایین بیارویم در مراکز پرجمعیت با توجه به مجوزهای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس اینترنت وای فای عمومی راه اندازی می کنیم تا مشترکان رایتل هزینه کمتری بابت استفاده از سرویس اینترنت پرداخت کنند؛ این سرویس قرار است در مراکز و مناطق پرتردد و پرترافیک شهر مانند مترو، برخی دانشگاهها و فروشگاههای بزرگ راه اندازی شود. در این زمینه تاکنون فاز آزمایشی این طرح در دو مکان عمومی متعلق به وزارت رفاه انجام شده است و به زودی در برخی مراکز فروشگاهی در تهران راه اندازی می شود. همچنین قصد داریم این سرویس را در سایر مراکز استانها نیز راه اندازی کنیم. البته راه اندازی سرویس اینترنت وای فای عمومی نیازمند اخذ مجوز از سازمانهای مربوطه نیز است.
* ارائه سرویس تماس تصویری که در آغاز به کار این پروژه، نقطه تمایز رایتل با سایر اپراتورهای موبایل محسوب می شد به کجا رسید؟
در زمینه تماس تصویری و تدوین پیوست فرهنگی برای آن، ما هر آنچه که رگولاتوری و شورایعالی فضای مجازی خواسته بودند را ارائه کرده ایم و در این زمینه همچنان منتظر تصمیم گیری این نهادها هستیم؛ اما با این وجود سعی کرده ایم در حوزه محتوا ورود کنیم و با ارائه خدمات محتوایی جای خالی این سرویس را پرکنیم؛ آنچه مسلم است اینکه بحث مکالمه تصویری نیازمند گوشی های هوشمندی است که این قابلیت را داشته باشد و از این بابت این سرویس برای همه اقشار مردم قابل استفاده نیست، از طرفی هزینه مکالمه تصویری دقیقه ای ۱۵۰ تومان است که هزینه گرانی محسوب می شود و در سبد خانوار جایی نخواهد داشت؛ به همین دلیل پیش بینی می کنیم حتی اگر مجوز ارائه این سرویس هم صادر شود با توجه به وجود شبکه های اجتماعی پیام رسان – OTT ها – بسیاری از مردم از این سرویس استفاده نکنند.
* چشم انداز رایتل را در بازار رقابتی موبایل چگونه می بینید؟
اگر رقابت سالم باشد رایتل بازار خود را پیدا خواهد کرد؛ ما کوتاه نمی آییم و امیدواریم بتوانیم به اهدافی که می خواهیم برسیم. قرار نیست رایتل به اندازه دو اپراتور دیگر موبایل مشترک داشته باشد چرا که مدل تجاری رایتل متفاوت از مدل تجاری اپراتورهای دیگر است و بیشترین هدف گذاری آن جذب مشترک دیتا است اما بیشترین درآمد اپراتورهای دیگر مربوط به مکالمه است؛ از طرفی با اجرای پروژه رومینگ ملی، انقلابی در حوزه موبایل به وجود آمد که می تواند شرایط را به پایداری برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا