روسیه بر روند مذاکرات تاثیر نسبی دارد

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار بین الملل «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به سخنان اخیر لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی براینکه پس از نزدیک شدن توافق به وین خواهم رفت اظهار داشت: تاثیر روسیه در روند مذاکرات تاثیری نسبی است و به اندازه ای که این کشور حق وتو در شورای امنیت دارد و …

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار بین الملل «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به سخنان اخیر لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی براینکه پس از نزدیک شدن توافق به وین خواهم رفت اظهار داشت: تاثیر روسیه در روند مذاکرات تاثیری نسبی است و به اندازه ای که این کشور حق وتو در شورای امنیت دارد و از آنجا که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام )که قرار است در ذیل قطعنامه های شورای امنیت باشد به همین جهت بحث روسیه و تاثیر آن مهم است.
این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: اما تعبیر اینکه صرف برگشت لاوروف به وین به معنی قطعی دست یابی به توافق بین طرفین خواهد بود تعبیر درستی نیست.
بهشتی‌پور در پایان خاطر‌نشان کرد:: تصور بر این است که لاوروف وقتی وارد وین می شود که حداقل زمینه برای توافق مهیا باشد اما این به معنی دستیابی به توافق نیست و اگر تا به امروز کارشکنی اسرائیل مانع ایجاد نمی کرد خبرهای نهایی از توافقات را دریافت کرده بودیم اما به هر حال باید منتظر بود تا آخر امشب یا فردا نتیجه نهایی اعلام شود.
گفتنی است:شبکه خبری «الجزیره» در گزارش خود از مذاکرات، به این موضوع اشاره کرده که در صورت بازگشت وزیر خارجه روسیه به وین، می توان گفت، دستیابی به توافق نهایی نزدیک است. در این گزارش اشاره شده که وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس بار دیگر به وین، محل گفت و گوهای هسته ای ایران بازگشته اند. فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در کنار جان کری وزیر امورخارجه آمریکا قرار گرفته اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با کری اظهار داشته، احتمال دارد به وین بیاید. با این حال، فعلاً سفر او به تأخیر افتاده است. بنابراین، زیر نظر داشتن تحرکات وزیر امورخارجه روسیه مهم است، زیرا لاوروف همواره گفته وقتی توافق نهایی ممکن باشد، به وین خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا