تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر بازار نفت

به گزارش پارس به نقل از “فرانس ۲۴″؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت لغو تحریم‌ها از ایران تبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تقویت شود؛ ولی ممکن است بازار نفت تنش‌هایی را در سازمان “اوپک” بوجود آورد؛ چراکه ایران سعی دارد میزان تولید نفت خود را به سطح ما قبل تحریم ها افزایش …

به گزارش پارس به نقل از “فرانس ۲۴″؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت لغو تحریم‌ها از ایران تبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تقویت شود؛ ولی ممکن است بازار نفت تنش‌هایی را در سازمان “اوپک” بوجود آورد؛ چراکه ایران سعی دارد میزان تولید نفت خود را به سطح ما قبل تحریم ها افزایش دهد؛ این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایلی ندارند به منظور ایجاد موازنه در بازار نفت میزان تولیدات خود را کاهش دهند.

این در حالیست که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند تهران میزان تولیدات نفت خود را تا سطح ما قبل تحریم ها افزایش خواهد داد، ولی کارشناسان اعتقاد دارند این امر، فرایندی طولانی مدت خواهد بود.

موسسه “امکان سنجی سرمایه‌گذاری” در گزارش اخیر خود تاکید کرد؛ ایران تا پایان سال جاری تولیدات نفت خود را به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

این موسسه سعودی در گزارش خود اعلام کرد: ” ولی تصور نمی‌شود لغو تحریم‌ها از ایران در کوتاه مدت موجب اشباع بازار نفت شود.”

در هر صورت ایران در نهایت تولیدات خود را تا آن میزانی که پیش از تحریم ها داشته افزایش خواهد داد و این موضوع در سازمان اوپک تنش زا خواهد بود.

برخی کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف کاهش قیمت نفت و خارج کردن رقبای خود از بازار، تولیدات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

گرچه ممکن است لغو تحریم‌ها اندکی در موازنه سازمان اوپک تغییر ایجاد کند، ولی تبادلات تجاری میان ایران و همسایگان خلیجی آن در صورت لغو تحریم‌ها گسترش خواهد یافت. به گونه‌ای که ۸۰ درصد حجم تبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را کشور امارات در اختیار خواهد داشت.

“سلطان منصور” وزیر اقتصاد امارات چندی پیش اعلام کرده بود حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران به میزان ۱۷ میلیارد دلار افزایش یافته است، ولی این رقم هنوز با میزان تبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۱ یعنی پیش از اعمال تحریم ها علیه ایران فاصله دارد.

علاوه بر این پیش بینی می‌شود حجم مبادلات تجاری ایران با سلطنت نشین عمان که روابط خوبی با این کشور دارد تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

این در حالی است که چنانچه شرایط سیاسی منطقه با وضع کنونی خود ادامه یابد تصور نمی رود روابط تجاری ایران با عربستان سعودی و کویت بهبود یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا