ممنوع التصويری‌ام در تلويزيون سوءتفاهم بود

مليحه آگاهي مربيگري را خيلي جدي پيگيري مي‌كنيد. بله. پارسال در تيم خونه به خونه بودم و امسال هم اگر خدا بخواهد كارم را ادامه مي‌دهم. چون هم زمينه كارم خيلي خوب بود هم در مازندران و بابل استعداد هاي خوبي هستند. فكر مي كنم توافقي شده كه يك تيم ليگ يكي بخرند و تا …

مليحه آگاهي
مربيگري را خيلي جدي پيگيري مي‌كنيد.
بله. پارسال در تيم خونه به خونه بودم و امسال هم اگر خدا بخواهد كارم را ادامه مي‌دهم. چون هم زمينه كارم خيلي خوب بود هم در مازندران و بابل استعداد هاي خوبي هستند. فكر مي كنم توافقي شده كه يك تيم ليگ يكي بخرند و تا چند روز آينده اين مسئله مشخص خواهد شد، براي من هم فرصت خوبي است كه به تجربه مربيگري‌ام اضافه شود.
مدارك كافي را در اين زمينه داريد ؟
بله. مدرك B را گرفته‌ام و دوره‌هاي بالاتر هم شركت كرده ام و اميدوارم در آينده نزديك مدرك A را هم بگيرم.
شما در پست دفاع چپ در پرسپوليس بازي كرده ايد، جايي كه اين تيم هنوز نتوانسته بازيكني را جذب كند.
بله. ببينيد چپ پاها و دفاع چپ‌هاي پرسپوليس هميشه بهترين هاي ايران بوده اند و در گذشته دفاع چپ تيم حتما در تيم ملي هم همين پست را در اختيار داشته است. افرادي مثل مجتبي محرمي، جواد منافي، رضا شاهرودي يا همين اواخر مهرداد پولادي از اين تيم به تيم ملي راه يافته‌اند، اما اين اواخر نمي دانم چه اتفاقي افتاده كه ديگر از آن بازيكن ها خبري نيست. مردم خاطرات خوبي از چپ هاي پرسپوليس دارند، اميدوارم آقاي برانكو امسال با صحبت‌هايي كه شده اين نقص را بر طرف كند چون در هر تيمي وجود ۳ بازيكن چپ پا د ر زمين، ايده آل به حساب مي آيد. متاسفانه الان اين ضعف وجود دارد.
به عنوان پيشكسوت پرسپوليس عملكرد اين تيم را در فصل گذشته چطور ديديد؟
عملكرد تيم كه اصلا جاي دفاع ندارد و واقعا آزار‌دهنده بوده است. همه هم مسائل عديده اطراف تيم را مي دانند. دوست ندارم به گذشته برگردم. تنها در چند بازي آسيايي موفق بوديم و حداقل در آزادي به تيمي نباختيم. اينجا بايد بگويم حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر در تيم براي ما و براي من به عنوان يك پرسپوليسي و يك طرفدار باعث افتخار است. اميدوارم بتوانيم امسال نتايج خوبي بگيريم و مردم را شاد كنيم.
پرسپوليس ۹۴، شما را اميدوار كرده است؟
ببينيد اگر من هميشه انتقادي از تيم كرده ام به اين دليل بوده كه اول طرفدار تيم بوده‌ام بعد بازيكن و پيشكسوت. بيشتر خودم را طرفدار مي دانم تا پيشكسوت. تيم هنوز زمان دارد كه يارگيري‌هاي لازم را انجام بدهد. اميدوارم كه اين اتفاق بيفتد و تا چند روز پيش انتقادات زيادي كردم اما چند روزي است كه تصميم گرفته ام ديگر انتقاد نكنم و حمايت كامل از تيم داشته باشم تا اتفاقات خوبي بيفتد. مي‌خواهم به تيم اعتماد كنم ولي اگر ضعفي هم ببينم قطعا خواهم گفت، چون اين وظيفه من است و مردم هم همين را مي خواهند. به هر حال اين تيم دلخوشي طرفداران است و هركسي كه مسئول است، بايد دغدغه مردم را داشته باشد.
وقتي بحث هدايتي مطرح شد، بسياري از پيشكسوتان منجمله شما، از ايشان حمايت كردند. برخي از آن‌ها هم هيات مديره جديد را لايق‌تر مي‌دانند.
من از آقاي هدايتي حمايت كردم چون ايشان را مي شناختم و مي ديدم كه از مالش به خاطر عشقي كه به پرسپوليس داشت، مي‌گذرد. فكر مي‌كردم بين افرادي كه هستند گزينه خوبي مي‌تواند باشد. اما ديديد كه چه اتفاقي افتاد، مردم را در چند مرحله سركار گذاشتند. خيلي خوب بود كه تيم خصوصي وپول به تيم تزريق مي‌شد، تيم نظم مي‌گرفت ولي به هر دليلي اين اتفاق نيفتاد. انتقاداتي كه لازم بود ازهيئت مديره كردم و الان هم اميدوارم افراد فوتبالي بتوانند به تيم كمك كنند. افرادي مثل آقاي كاشاني كه از بنيانگذاران تيم بوده اند بسيار قابل احترام هستند. ولي عملا در چند سال گذشته افراد فوتبالي كه به تيم آمده اند نتوانسته اند كار خاصي صورت بدهند و خروجي خوبي نداشته اند و بايد بگوييم تصميم گيرنده خوبي نبوده‌اند.
شايعاتي مطرح شده بود مبني بر اينكه سياسي پشت پرسپوليس است.
يك چيز را صريح به شما بگويم من كلا با آقاي سياسي موافق نيستم و الان هم مي دانم پشت پرده آقاي سياسي دارد براي تيم خرج مي كند. ايشان پارسال تيم ما را به هم ريخت و اصلا فوتبالي نيست. برايش پرسپوليس و تيم ديگر فرقي ندارد، ايشان فقط دنبال تجارت است. در حالي كه كار در چنين تيمي عشق مي خواهد . ايشان اگر مي خواهد برگردد بايد خودش را ثابت كند و نشان بدهد كه ما در مورد ايشان اشتباه كرديم. ولي اگر از من بپرسيد  حتي دوست ندارم اين شخص از كنار باشگاه رد شود.
به هرحال افراد ثروتمند به طرف فوتبال و ورزش هم جذب مي شوند.
بله البته، مثلا آبراموويچ كه باشگاه چلسي را مي خرد هم پول دارد و هم عشق به فوتبال و چلسي. قرار نيست هركس كه پول دارد وارد هر باشگاهي شود .بعضي افراد از هرجا رانده مي‌شوند سر از باشگاه پرسپوليس و استقلال در مي‌آورند كه مطرح بشوند. حالا به هر دليلي، یکی می خواهد نماینده مجلس شود، یکی می خواهد یک جای دیگر برود. متاسفانه این موضوع بوده به همین دلیل می گویم آدم‌هاي فوتبالي  قدرت ندارند و متاسفانه تا الان اتفاقی نیفتاده ولی امیدوارم از این به بعد اتفاق بیفتد.
نگران نيستيد كه مصاحبه‌هاي شما، سهم خواهي تلقي شود؟
خير، در این دو، سه روزه آنقدر حرف و حدیث زیاد شده، مردم به ما می گویند چرا انقدر مصاحبه می کنی؟ ولی نمی دانند که ما فقط با جاهایی مثل روزنامه  قانون که معتبر است مصاحبه می کنیم.
از زمین های خاکی میدان فتح شروع کردید. در روزگاری که امکانات هم نبود.
بله و خدا را شکر که این امکانات نبود. واقعا آن زمین خاکی به هزارتا از این چمن ها می ارزد. فوتبال مثل سینماست؛ می گویند فلانی خاک صحنه خورده است. ما آنقدر همه چیز را سوسول بار می آوریم، آنقدر زمین خاکی را برداشتیم و جایگزین نکردیم که فوتبال از عشق به سمت پول رفته است. بازیکن نونهال که به تمرین می آید، خانواده اش می پرسند چقدر قراردادش است؟ آن عشق دیگر رفته است.
شما حرفی از قرارداد نمی زدید؟
اصلا چنین چیزی نبود. ما بعد از سه سال از این کفش های مولر که زردرنگ هستند و قیمتش ۱۳۰۰-۱۲۰۰ تومان بود داشتیم و با آن هم به مدرسه می رفتیم. هم عروسی، هم زمین فوتبال!، ما این ها را با عشق می پوشیدیم. به خدا وقتی باشگاه یک جفت کفش و یک پیراهن و شورت و ساق به ما می داد انگار دنیا را به ما داده بودند.
به هرحال پيشرفت علم، امكانات را هم با خود همراه كرده است.
نمی گویم امکانات نباشد، اصلا منظور من این نیست. من می گویم آن عشق را از بین نبریم. حداقل مربیان پایه به بازیکنان بگویند اول عشق است. همین‌جوری پیش رفتیم که الان فوتبال مان تهی شده و ستاره نداریم. ستاره هایمان را در چند سال اخیر ببینید. چند تا امثال صادقیان، طارمی یا قوچان نژاد داشته ایم؟ امیدوارم وقتی اسم فرهنگی روی باشگاه است به این چیزها هم توجه شود. به نفرات پایه خیلی باید دقت شود، امیدوارم امسال در پرسپولیس یکی از خروجی ها این باشد که امسال برای تیم های پایه یک برنامه ریزی ۵-۴‌ساله کنیم. آدم هایی را بگذاریم کار کنند که بلد هستند و می توانند از لحاظ فنی، چیزی یاد این بچه ها بدهند. این ها را بدهیم که این یک کار را انجام بدهند.
بحث پايه‌ها كه يكي از مسائل بغرنج فوتبال ايران است.
پرسپولیس که مدت هاست روی پایه ها کار نکرده، یکی دو تا تیم در ایران مثل فولاد و سپاهان از پایه ها تغذیه می شوند. اگر این گونه شود دیگر نیازی نیست پرسپولیس برود و بازیکن ۵/۱-۱ میلیاردی بخرد. ما پول یکی از این قراردادها را می توانیم برای پایه ها خرج کنیم، بعد از آن ۳-۲ بازیکن تحویل می گیریم.
در کنار این ها بازیکنی که در همان باشگاه رشد می کند، تعصب خاصی روی پیراهن خواهد داشت.
دقیقا. ماشاءا… شما کارشناس خوبی هم هستید (با خنده).
فوتبال‌تان را از زمين‌هاي خاكي كجا شروع کردید؟
دقیقا از زمین های خاکی مهرآباد. از ۵ صبح تا ۱۲:۳۰ واقعا آنجا بودیم. بعد ۵-۴ بعدازظهر دوباره می آمدیم و تا شب آن جا بودیم. من بچه ۳۰ متری جی هستم و الان دیگر آن جا ساختمان شده و جایگزین نشده است. ما در کنار استعداد، مربیان پایه خوب و قدرتمندی داشتیم. الان یک بازیکن در سطح بزرگسالان استپ کردن یاد می گیرد ولی ما درکنار همه مشکلات و کمبود امکانات مربیان خوبی داشتیم. من به شخصه مدیون عباس پناهی هستم یا همین آقای دوستی مهر.
چه شد كه از زمين‌هاي خاكي مهرآباد به پرسپوليس رفتيد؟
ما شانس آوردیم که مسیر زندگی مان عوض شد. من به پاس رفتم که مربی اش ابراهیم قاسمپور بود. از آنجا به پرسپولیس رفتم که مدیر عاملش عابدینی و مربی اش استانکو بود. اطرافیان من عابدزاده، کریم باقری یا علی دایی بودند. شما وقتی این ها را می دیدید خود به خود انگیزه می‌گرفتید. من یادم است روزی که می خواستم به پرسپولیس بیایم شب تا صبح خوابم نبرد. واقعا دو روز نخوابیدم. شاید باور نکنید ولی می خواستم جلسه اول از همه شان امضا بگیرم. در تیم آن موقع سید علی افتخاری، فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، نعیم سعداوی، مهدی مهدوی کیا و رضا شاهرودی بودند. یک تیم عجیب و غریب بودیم. ۵۰۰۰ تماشاگر به ورزشگاه می آمدند تا تمرین ما را تماشا کنند. مگر آن موقع پول نبود؟ قراردادهای خوبی می شد بست. ما با تمام توان بازی می کردیم که به اروپا برسیم. می گویند هرکس به هرچیزی بخواهد می رسد. آدم ها به اندازه فکرشان به اهداف‌شان می رسند.
چرا بايد بازیکنی در سطح شما در تلویزیون ممنوع التصویر باشد؟
در این مورد خیلی ها احسان علیخانی را مقصر می دانند درحالی‌که او دوست خوب من است. واقعا او را دوست دارم، در حال پیگیری هستم ببینم چه اتفاقی رخ داده که من ممنوع التصویر شده‌ام. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده، من ارتباط خوبی با تلویزیون دارم و ۴-۳ روز قبل در برنامه زنده دیگری بودم. برنامه های شبکه های دیگر هم رفته ام. یک سوء‌تفاهمی از طرف یک نفر بود که حل شده و چیز خاصی نبود. من آن آدم را بخشیدم و اعلام می کنم که ممنوع التصویر نیستم.
البته اگر مي‌رفتيد هم فرصت زيادي نداشتيد؛ كلي ستاره و فقط چند دقيقه وقت!
به نظر من به تیم ۹۸ که کارهای خیر زیادی انجام داده، باید وقت بیشتری داده می شد. وقتی برنامه را دیدم و متوجه شدم فقط ۱۰ دقیقه به بچه ها فرصت دادند، خدا را شکر کردم که به این برنامه نرفتم. شأن تیم ۹۸ بیش از این است و باید وقت بیشتری به آن ها داده می شد. کاش موقع دیگری دعوت می کردند و این همه ایستادند تا فقط ۱۰ دقیقه به برنامه بروند. بچه ها از ۶:۳۰ آن جا بودند، البته می دانم که چون برای بچه های سرطانی بود اگر یک ثانیه هم می رفتیم باعث افتخار بود.
چند سال پیش برای یک املاک در امارات تبلیغ می کردید ولی بعدها گفتید که با آن‌ها به مشکل برخورديد.
البته من تنها نبودم و آقای ناصر حجازی و حسین رضازاده هم بودند. مشکلی به وجود نیامد، یک اتفاقاتی افتاد و من صلاح دانستم دیگر تبلیغ نکنم. دیدم که یکسری رفته اند به سمت اینکه کلاهبرداری کنند بنابراین سریع در تلویزیون ایران اعلام کردم که من دیگر تبلیغ نمی کنم. حتی من گفتم که می ترسم به امارات بروم و پول تان را در مملکت خودتان نگه دارید. ارزتان را از ایران خارج نکنید. البته مقداری از پول مرا ندادند و من هم نخواستم دنبال این قضیه بروم. آدم هایی که آن جا زندگی می کردند هم اماراتی بودند و سر خیلی ها کلاه گذاشتند.
از اين تبليغات چقدر پول گرفتيد؟
پول زیاد و دهان پرکنی بود. ولي ندادند ديگر، یعنی همه سال هایی که آن جا تبلیغ کردم کار مفت بود. من هم پیگیری نکردم چون زمین خوردند و نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند.
نكته‌اي مانده كه بخواهيد بگوييد؟
امیدوارم آدم‌هایی که فوتبالی هستند پررنگ‌تر شوند. چون سال‌ها خاک فوتبال را خورده اند و درد این تیم را می‌دانند. حسین عبدی سال‌ها کاپیتان من بوده و من اگر انتقادی کردم برای این بوده که مشکلات را می بینم و همه شان را دوست دارم. آقای زادمهر و کاشانی هم از جمله بزرگان پرسپولیس هستند ولی اسم پرسپولیس آنقدر بزرگ است که ما باید مشکلات این تیم را بگوییم. امیدوارم نگویند آرامش به هم خورده است و مردم از این دلخوشی لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا