ترفند جدید جمهوریخواهان برای لغو توافق هسته ای

پایگاه خبری هیل آمریکا گزارش داد رهبران جمهوری‌خواهان کنگره نیازمند ۶۷ رای برای جلوگیری از وتوی باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا علیه طرح‌شان برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و باقی نگه داشتن تحریم‌ها علیه ایران هستند. بر طبق این گزارش اگر چه دولت آمریکا هنوز توافق هسته‌ای نهایی با ایران را اعلام نکرده اما قانونگذاران …

پایگاه خبری هیل آمریکا گزارش داد رهبران جمهوری‌خواهان کنگره نیازمند ۶۷ رای برای جلوگیری از وتوی باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا علیه طرح‌شان برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و باقی نگه داشتن تحریم‌ها علیه ایران هستند.

بر طبق این گزارش اگر چه دولت آمریکا هنوز توافق هسته‌ای نهایی با ایران را اعلام نکرده اما قانونگذاران آمریکایی انتظار دارند که به‌زودی این خبر اعلام شود.

یک دستیار بلندپایه جمهوری‌خواهان در این خصوص گفت: این یک راهبرد سیاسی خوب است. بهترین راه شکست دادن وتوی باراک اوباما پیدا کردن فاکتوری برای شرمنده کردن دولت از داخل است و باید کاری کنیم که هیلاری کلینتون (وزیر خارجه پیشین آمریکا) و یا چاک شومر(سناتور دموکرات بلندپایه ایالت نیویورک) را وادار کنیم به دفتر رییس‌جمهور بروند و به او بگویند که ما نمی‌توانیم این حق وتو را حفظ کنیم.

به عقیده جمهوریخواهان، اگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با آن چه که آن‌ها “توافق ضعیف” خوانده‌اند به کنگره بیاید، هیلاری کلینتون که پیش از او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه بوده در این کار مقصر است.

جان باراسو، سناتور جمهوری‌خواه عضو شورای رهبران جمهوری‌خواه سنا و هم‌چنین کمیته روابط خارجی سنا گفت: هیلاری کلینتون پیش از این وزیر امور خارجه بوده است. آن‌ها در آن زمان گفتند که می‌خواهند جلوی توسعه هسته‌ای ایران را بگیرند. از نظر من هر چیزی کم‌تر از این هدف شکست کامل است و مسبب آن هیلاری کلینتون و باراک اوباما هستند.

سناتور تام کاتون، یک جمهوری‌خواه دیگر مخالف مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز خاطرنشان کرد: اگر چه اوباما مسوول اصلی این اتفاق است اما مسوولیت عمده به گردن هیلاری کلینتون است زیرا او بود که مذاکرات محرمانه در عمان را که ما را به این‌جا رساند آغاز کرد.

ویپ جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه دیگر آمریکا نیز معتقد است، کلینتون در اکثر زمانی که مذاکرات اتفاق افتاد وزیر امور خارجه بوده است.

کلینتون، جیک سالیوان، یکی از دستیاران ارشدش را برای آغاز مذاکرات محرمانه با مقامات بلندپایه ایران نزد باراک اوباما فرستاد. سالیوان کسی بود که در سال ۲۰۱۳ چند بار با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران ملاقات کرد و در ماه سپتامبر همان سال عامل برقراری تماس تلفنی میان روحانی و اوباما شد. این مکالمه تلفنی عامل تسریع هر چه بیش‌تر مذاکرات در ۲۰ ماه پس از آن شد.

یک نماینده جمهوری‌خواه دیگر نیز خاطرنشان کرد: کلینتون چطور می‌تواند از توافق با ایران که خودش آن را آغاز کرده، فاصله بگیرد؟

با این حال جمهوریخواهان اذعان می‌کنند بدون وادار کردن یک بازیگر مهم هم چون کلینتون در میان دموکرات‌ها برای مخالفت با توافق هسته‌ای بعید است که بتوانند ۶۷ رای لازم برای مقابله با وتوی اوباما را به دست بیاورند.

سناتور جمهوری‌خواه دن کوتس به فاکس نیوز گفت: من نگران هستم که ما آرای لازم برای جلوگیری از وتوی ریاست جمهوری را به دست نیاوریم و به وضعیتی هم‌چون وضعیتی که با کره شمالی پیدا کردیم خواهیم رسید.

کلینتون چند روز پیش گفت امیدوار است یک توافق هسته‌ای قدرتمند برقرار شود که به طور موثر برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند اما در عین حال به حامیانش هشدار داد که این توافق عالی نخواهد بود.

در صورت مخالفت کلینتون با توافق هسته‌ای با ایران، ممکن است جمهوریخواهان تعداد آرای کافی را در میان دموکرات‌ها برای لغو وتوی باراک اوباما علیه قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران جلب کنند.

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: این یکی از مسائلی است که کلینتون باید در مورد آن موضع‌گیری کند. من نمی‌دانم چطور شما می‌توانید کاندیدای ریاست جمهوری شوید و در مورد یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی کشور موضع‌گیری نکنید.

با این حال دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که این اشتباه است که مسوولیت نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ایران را به کلینتون نسبت بدهیم.

سناتور تیم کینه، یکی از اعضای دموکرات کمیته روابط خارجی گفت: کلینتون بیش‌ از دو سال و نیم است که وزیر امور خارجه نبوده است. استدلال جمهوریخواهان در این باره عجیب است.

با این حال باب کورکر گفت، این که کلینتون مسبب این توافق باشد بستگی به نحوه پاسخ او به آن در زمانی که جزییات توافق علنی شوند دارد.

وی تاکید کرد: اگر کلینتون از توافق حمایت کند مسبب آن است اما اگر او از آن حمایت نکند مسبب آن نخواهد بود.

مذاکرات ایران و ۱+۵ روز جمعه به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای را برای سومین‌بار به مدت سه روز تا روز دوشنبه (۱۳ ژوییه) تمدید کرد.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ هم‌اکنون در وین اتریش تلاش می‌کنند تا به توافقی جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا