فوری: توافق نهایی شده است/ برای جشن هسته ای آماده شوید

پایگاه خبری تحلیلی هدانا (HODANA.IR): با رسیدن به مرحله حساس مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ شایعات مختلفی مبنی بر نهایی شدن توافق هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و عده ای درگروه های مجازی با متن های حساب شده سعی دارند تا کاربران را دچار سردرگمی کنند. در ابتدا خبری به نقل از صفحه …

پایگاه خبری تحلیلی هدانا (HODANA.IR): با رسیدن به مرحله حساس مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ شایعات مختلفی مبنی بر نهایی شدن توافق هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و عده ای درگروه های مجازی با متن های حساب شده سعی دارند تا کاربران را دچار سردرگمی کنند.

در ابتدا خبری به نقل از صفحه فیس بوک علیرضا داوری، رییس تشکیلات مجتمع اطلاع رسانی هما (هواداران احمدی‌نژاد) در فضای مجازی منتشر شد.

بر طبق این شایعه، علیرضا داوری درصفحه فیسبوک خود نوشته است:

“دوستان مطلع باشند!
توافق ایران و ۱+۵ نهایی شده است اما دولتی ها انتشار خبر آن را به دلیل تلاقی با ایام شهادت امام علی(ع) به شب ۲۳ ماه رمضان منتقل کرده اند چون برنامه جشن و سرور دارند.
مذاکرات هم اتمام یافته و شنیده ام که هم اکنون تیم مذاکره کننده که دیگر کار خاصی ندارند با خانواده هایشان سرگرم وین گردی و مشغول خرید هستند و برای بازگشت به تهران آماده می شوند.
امروز شنیدم که حسن روحانی هم نطق اعلان توافق خود را ضبط کرده است.
برای خیابانها هم برنامه ریزی کرده اند.
راهپیمایی روز قدس هم داستانی خواهد شد امسال! ضمن آنکه هنوز هم معلوم نیست کدام جمعه روز قدس می شود!
درود بیکران بر همگی دوستان عزیز
امیدوارم اولین شخصی باشم که این خبر رو که هم اکنون از منبع موثقی به دستم رسید و از من قبول کنید بدون ذره ای تردید توافق هسته ای انجام شد و به زودی با جشنی بزرگ تلویزیون ایران اعلام می کنه دیگه ایران هیچ تحریمی نیست و از ساعت دوازده امشب تحریم ها به صورت یکجا و یکدفعه ای بر داشته میشه.”

سخنان صادق زیباکلام درباره برگزاری جشن هسته ای باعث داغ شدن بیشتر این موضوع در فضای مجازی شد.

صادق زیباکلام (شنبه سیزدهم تیرماه) طی یادداشتی در یکی از روزنامه های روز ایران نوشت: “در مورد مذاکرات هسته‌ای که این روزها در وین در جریان است به نظر می‌رسد تقریبا تمام موضوعات مورد اختلاف، از سر راه برداشته شده و نسبت به آنها توافق صورت گرفته است. البته این نکته را نباید در ذهن دور نگه داشت که به هیچ وجه این تصمیمات و توافقات ساده و آسان به دست نیامده بلکه حاصل صد ها ساعت مذاکره بوده است.

شاید این پرسش مطرح شود اگر در مذاکرات موضوعی باقی نمانده پس چرا طرفین توافق را اعلام نمی کنند که باید گفت یک مشکل باقیمانده و آن مشکل ابهامی است که غربی ها نسبت به پرونده ای در گذشته دارند. گویا گزارشاتی از قبل در مورد فعالیت هسته ای کشورمان وجود دارد که در این گزارش ها ادعا شده ایران به دنبال سلاح هسته ای است. این در حالیست که می شد این ابهامات و سوالات غربی ها را در دولت قبل مرتفع ساخت اما متاسفانه مذاکرات ۶ ساله آقای جلیلی با ۱+۵ تنها اتلاف وقت بود. به عبارت ساده در آن دوران کوچکترین گامی در جهت حل این اختلافات برداشته نشد.

ایران همواره اعلام آمادگی کرده که حاضراست در خصوص این ابهامات و شبهات با آژانس همکاری کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که حل و فصل این مشکلات دربرگیرنده بازدید از برخی از سایت‌های نظامی ایران می باشد. ایران نیز حاضر نیست چنین مسئله‌ای را قبول کند.

مع الوصف می توانیم از حالا آماده توافق شویم.به نظر می رسد توافق هسته ای نزدیک است و در شب های معنوی و با برکت قدر می توانیم به این مهم برسیم.

براین اساس به مردم ایران پیشنهاد می دهم خود را از هم اکنون برای جشن هسته ای در عید فطر آماده کنند. ان شاءالله. ”

سخنان زیباکلام سبب شد تا پیامی درباره زمان اعلام توافق دست به دست بچرخد، در این پیام دلایل تعویق اعلام توافق نیز ذکر شده است.

متن این پیام به شرح زیر است:

” توجه توجه!
یه خبر مهم و مسرت بخش
ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر پرونده هسته ای به توافق رسیدند. بر اساس بخشنامه محرمانه معاونت مطبوعاتی، رسانه ها از پرداختن هرگونه مطلب انتقادی علیه توافق منع شده اند.
مقرر شده؛ صدا و سیما نیز تا اطلاع ثانوی هیچ انتقادی از مذاکرات را پخش نکند.قرار است فردا این خبر اعلام شود.”

بر اساس این شایعات منتشر شده در فضای مجازی و سخنان زیباکلام درباره جشن هسته ای، عصر روز گذشته سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که: «جشن هسته‌ای در کار نیست».

حسینعلی امیری، اعلام کرد: «دولت بنای برگزاری هیچ جشنی (برای توافق جامع احتمالی) را ندارد.»

سخنگوی وزارت کشور درباره احتمال برگزاری جشن هسته‌ای پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: «تا عصر روز یکشنبه هیچ درخواستی برای برپایی جشن هسته‌ای به وزارت کشور یا استانداری نرسیده است. هر تجمع از طرف احزاب یا تشکل‌های سیاسی به مجوز نیاز دارد. دولت هم بنای برگزاری هیچ جشنی را ندارد».
منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا