لاریجانی خطاب به غرب: دچار اشتباه نشوید

علی لاریجانی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران تصریح کرد: از حدود سه سال پیش از طریق یکی از روسای کشورهای منطقه، آمریکایی‌ها پیگیر بودند تا مذاکره برای حل و فصل موضوع انجام شود، رهبری با این‌که در نیت آنها تردید داشتند اما برای اتمام حجت موافقت کردند، درباره این مذاکرات …

علی لاریجانی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران تصریح کرد: از حدود سه سال پیش از طریق یکی از روسای کشورهای منطقه، آمریکایی‌ها پیگیر بودند تا مذاکره برای حل و فصل موضوع انجام شود، رهبری با این‌که در نیت آنها تردید داشتند اما برای اتمام حجت موافقت کردند، درباره این مذاکرات در جلساتی بحث شد و علی‌رغم بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا چاره‌جویی برای آنها در نظر گرفته شد که این مذاکرات انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبری همان‌گونه که کشور را برای دستیابی به این دستاورد ملی بسیج کردند و حمایت‌های ایشان در دولت‌های مختلف کارساز بود و همان‌گونه که برای ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی کشور را بسیج و با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسیر استقلال اقتصادی کشور را مشخص کردند، برای شکستن تحریم‌ها و حرکت هجومی علیه تحریم‌ها نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: کسانی بودند و هستند که فکر می‌کردند دشمنان علیه ایران قطعنامه صادر کنند ما هم می‌ایستیم و این هم کفایت می‌کند، ایستادگی در مقابل اقدامات دشمن لازم است اما کافی نیست. مهم‌تر طراحی حرکت هجومی نسبت به شکستن تحریم‌ها است که رهبری در این عرصه فرصت را فراهم کردند.

لاریجانی تأکید کرد: سیاست نظام و رهبری همیشه برای کم هزینه کردن مقابله با دشمنان بوده است و راه گفت‌وگو را هرگز نبستند. در موضوع عراق هم در زمان خودش اجازه دادند مذاکرات انجام شد. آنچه موجب شد رهبری با دقت موضوع مذاکرات را مراقبت کنند مخالفت با اصل موضوع نبود بلکه نیرنگ بازی آمریکایی‌ها بود که البته برخی در گذشته این امر را درست فهم نمی‌کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: در آن مقطع دکتر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه با همه کارشکنی‌هایی که مواجه بودند تلاش کردند و زحمت کشیدند و مراحلی از کار را پیش بردند اما در دولت جدید این کار با جدیت و پشتکار قوی دنبال شد. رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده زحمت زیادی کشیدند تا این کار به سامان برسد، البته کار بسیار سختی است چرا که گاهی حریف نیاز خود را به عنوان امتیاز به میدان مذاکره می‌آورد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید از خلال مطالب گوناگون هم دستاوردهای فنی حفظ شود و هم تحریم‌ها شکسته شود لذا چارچوب‌هایی برای مذاکرات مشخص شد و با دقت دنبال می‌شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به سخنان شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا،‌ گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود اعلام کرد مذاکرات به پیش رفته ولی نمی‌توان تا ابد مذاکرات را ادامه داد. شاید چنین تلقی دارند که علی‌رغم پیشرفت مذاکرات در مراحل پایانی آن با این‌گونه ژست‌ها چانه‌زنی بیشتری کنند.

لاریجانی افزود: آنها باید بدانند این مسأله کاملاً روشن است، ایرانی‌ها و تیم مذاکره کننده قلب سلیمی دارند اما ساده‌لوح نیستند و می‌توانند این مسائل را از هم مجزا کنند.

لاریجانی خطاب به غربی‌ها گفت: مگر خودتان تقاضای مذاکره نداشتید، ‌اینجا میدان آزمون شماست. اگر مذاکرات را به بن‌بست بکشانید این شما هستید که در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده‌اید و نتیجه آن هم به نفع شما نخواهد بود زیرا همه نیروهای فعال در بخش هسته‌ای آمادگی کامل دارند که فناوری هسته‌ای را شتاب دهند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: پس از سه سال مذاکره و وقت‌گیری این گونه حرف زدن غیرمسئولانه و چانه‌زنی بلاوجه است. مجلس شورای اسلامی چارچوب مذاکرات را در راستای قانون مشخص کرده و با دقت مسیر مذاکرات را زیر نظر دارد. خوشبختانه مقام معظم رهبری با رهبری هوشمندانه و با طراحی و سازوکار مناسب هدایت امور را به دست دارند و همه قوا پشتیبان تیم مذاکره کننده برای به نتیجه رساندن مذاکرات هستند.

وی افزود: امیدواریم به توافقی برسیم که مطلوب ملت عزیز باشد و از خداوند می‌خواهیم عزت و سربلندی ملت عزیز را در این روزها و شب‌های پربرکت رقم بزند.

صهیونیست ها بدنبال انتقام‌گیری از اسلام هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه صهیونیست ها دنبال انتقام از اسلام هستند، گفت که فریاد و غرش رژیم صهیونیستی از سر قدرت نیست و نشانه ترس و ناامیدی آن‌ها نسبت به آینده مبهم‌شان است.

لاریجانی از مردم روزه دار برای حضور در راهپیمایی روز قدس قدردانی کرد و گفت: که مردم با احساس وظیفه نسبت به سرنوشت مسلمانان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی قیام کردند و روز قدس را گرامی داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا