یوزپلنگ ایرانی بیمه شد !

براساس این تفاهم نامه ، شرکت بیمه گر موظف شده است به ازای مرگ هر قلاده یوزپلنگ ایرانی در حوادثی که یک طرف آن انسان باشد ۵۰ میلیون تومان خسارت بپردازد . بیژن صادق مدیرعامل شرکت بیمه دانا پوشش بیمه ای سالانه ۵ قلاده یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان را از وظایف این …

براساس این تفاهم نامه ، شرکت بیمه گر موظف شده است به ازای مرگ هر قلاده یوزپلنگ ایرانی در حوادثی که یک طرف آن انسان باشد ۵۰ میلیون تومان خسارت بپردازد .

بیژن صادق مدیرعامل شرکت بیمه دانا پوشش بیمه ای سالانه ۵ قلاده یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان را از وظایف این شرکت بیمه ای برشمرد و ابراز امیدواری کرد: از این طریق امنیت یوزپلنگ ایرانی افزایش یابد.

وی گفت: این شرکت درنظر دارد سایرگونه های جانوری درمعرض خطر را نیز با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست تحت پوشش بیمه ای قرار دهد .

نگاه بین المللی به یوز ایرانی

گری لوئیس نماینده دفتر توسعه ملل متحد نیز با اشاره به پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی که از ۱۵ سال پیش با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران اجرایی شده است امضای این تفاهم نامه همکاری را گامی دیگر برای استمرار برنامه های سازمان ملل در این پروژه دانست.

وی گفت: براساس این یادداشت تفاهم نامه همکاری خسارتی که شرکت بیمه گر دراختیار دفتر توسعه ملل متحد در تهران قرار می دهد باید صرف برطرف کردن تهدیدات یوزپلنگ ایرانی شود.

لوئیس به آخرین حادثه مرگباری که برای یوزپلنگ ایرانی در جاده تهران مشهد در شمال شرقی منطقه حفاظت شده توران پیش امده است اشاره کرد و افزود : باتوجه به خسارتی که بیمه دانا پرداخت کرده  این مبلغ قرار است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برای مطالعات بوم شناختی جاده ها در این منطقه هزینه شود .

در این مراسم که جمعی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند مدیرعامل شرکت بیمه دانا دو فقره چک هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای مرگ دو یوزپلنگ ایرانی در چند ماه اخیر در اختیار سازمان ملل قرار داد.

ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

ایران اخرین زیستگاه یوزپلنگ اسیایی است این گونه در معرض انقراض  تا حدود یک قرن پیش در سراسر شبه قاره هند جنوب و غرب اسیا پراکنده بود اما در خلال سال های گذشته با توجه به فشارهای زندگی مدرن ساخت جاده ها ، تعارضات انسانی و محیط زیست و شکارهای غیرقانونی تعداد یوزپلنگ های ایرانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است .

سازمان حفاظت محیط زیست ، دفتر توسعه ملل متحد و تعدادی از ارگان های متعدد ملی و بین المللی از سال ۸۰ با همکاری یکدیگر به حفاظت از این گونه شاخص در قالب پروژه حفاظت از یوزپلنگ اسیایی می پردازد.

بررسی ها نشان می دهد در این مدت این پروژه به تنهایی توانسته است روند انقراض این گونه را در ایران با کمک روش های علمی حفاظت کند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا