سرطان جان چند هزار ایرانی را می گیرد؟

رضا ملک زاده در پنجمین نشست حامیان موسسه خیریه ریحانه اردبیل گفت: آمارها نشان می دهد که در ۲۰ سال آینده سرطان در جهان با افزایش ۸۰ درصدی جان افراد بی شماری را به مخاطره می اندازد. ملک زاده افزود: هم اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان ۱۸۲ نفر در ۱۰۰ هزار و در …

رضا ملک زاده در پنجمین نشست حامیان موسسه خیریه ریحانه اردبیل گفت: آمارها نشان می دهد که در ۲۰ سال آینده سرطان در جهان با افزایش ۸۰ درصدی جان افراد بی شماری را به مخاطره می اندازد.

ملک زاده افزود: هم اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان ۱۸۲ نفر در ۱۰۰ هزار و در ایران ۱۳۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که در مقام مقایسه شرایط ما آنچنان که تبلیغ می شود وخیم نیست اما همچنان آمار ابتلا بسیار بالاست و باید چاره اندیشی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: با تشکیل کمیته ملی کنترل سرطان در وزارت بهداشت اقدامات خوبی در سطح ملی در حال اجراست به طوری که در ۴ برنامه شامل؛ پیشگیری از سرطان، ثبت سرطان، غربالگری برای برخی از سرطانها و درمان سرطان، راهکارهایی پیش بینی شده است و به صورت تحقیقاتی و عملیاتی در حال اجراست .

وی افزود: خوشبختانه ۵۰ درصد سرطانها در کشور قابل درمان است و ۳۰ درصد قابل پیشگیری است.

ملک زاده تصریح کرد: شایعترین سرطان در مردان در ایران سرطان معده و در زنان سرطان سینه است.

وی ادامه داد: طول عمر بیشتر، تریاک، سیگار، قلیان، مصرف فست فودها، غذاهای چرب و برشته، نوشابه، مواد غذایی و آب های حاوی نیترات و مصرف بیش از حد نمک از دیگر عوامل موثر بر شیوع سرطان هستند و در مقابل مصرف کلسیم، لبنیات، سبزیجات و گوشت سفید ماهی و سایر غذاهای دریایی می تواند در پیشگری از سرطان موثر باشد.

ملک زاده درباره راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان در شهرستان اردبیل نیز گفت: با توجه به بالا بودن سرطان معده در شمال کشور و اردبیل ف راه اندازی انستیتو کانسر در این استان ضروری است و وزارت بهداشت حمایت های لازم را در این زمینه انجام می دهد و ساختمان مرکز تحقیقات سرطان (انستیتو کانسر) در اردبیل احداث می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز گفت: با توجه به بالا بودن آمار ابتلا به سرطان معده در اردبیل، محققان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارند در برنامه پیشگیری و درمان سرطان در برنامه کشوری کوهورت، همکاری های لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند.

فرهاد پورفرضی افزود: در صورت صدور مجوز برای احداث انستیتو سرطان از سوی معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت محل مورد نظر جهت احداث با همکاری دستگاههای ذیربط استانی مشخص و این مرکز با کمک یک خیّر اردبیلی احداث می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا