دیابتی‌ها برای روزه داری آموزش‌های لازم را فرا گیرند

امیرکامران نیکوسخن این مطلب را روز شنبه در نشست خبری با عنوان دیابت و ماه رمضان عنوان کرد. وی به شیوع و فراگیری بیماری دیابت در جهان اشاره و تصریح کرد: ۴۰۰ میلون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و سالانه ۵۰ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می …

امیرکامران نیکوسخن این مطلب را روز شنبه در نشست خبری با عنوان دیابت و ماه رمضان عنوان کرد.
وی به شیوع و فراگیری بیماری دیابت در جهان اشاره و تصریح کرد: ۴۰۰ میلون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و سالانه ۵۰ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۵۵۰ میلیارد دلار صرف درمان دیابت شده است.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه روزه داری بر دیابت تاثیر می گذارد، گفت: ۵۰ میلیون مسلمان در ماه رمضان روزه می گیرند که بیشتر آنها مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
نیکوسخن افرود: روزه داری برای بیماران مبتلا به دیابت به عواملی همچون جدی گرفتن کنترل قند خون، تنوع درمان، داشتن اطاعات کافی، وجود یا عدم وجود عوارض دیابت و داشتن بیماری همراه بستگی دارد.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران با ابراز تاسف از اینکه گایدلاین های کمی در مورد اینکه روزه داری افراد باید به چه شکلی باشد وجود دارد، تصریح کرد: معروف ترین گایدلاین تحت کارگروهی از پزشکان در آمریکا که همگی مسلمان هستد تهیه شده و بر اساس آن بیماران دیابتی به چهار گروه شامل کم خطر، خطر متوسط، خطر بالا و خطر بسیار بالا تقسم شده اند.
وی همچنین به معرفی دو مطالعه صورت گرفته در ارتباط با روزه داری پرداخت و افزود: در مطالعه نخست افراد روزه دار کشورهای مالزی، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی و الجزایر بصورت راندومی بررسی شدند و نتایج نشان داد که ۴۰ درصد آنان بدون مشاوره روزه گرفته و ۳۶ درصد دارو خود را تغییر داده اند.
نیکو سخن در تشریح مطالعه دوم گفت: در این مطالعه نیز که در کشورهای مسلمان از جمله ایران، قطر و اردن صورت پذیرفته، نتایج نشان داد که افراد روزه دار نیز برنامه های آموزشی که سبب کنترل و مطلوب قند می شود را فرا نگرفته اند.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: اکثر بیماران مبتلا به دیابت در مورد روزه داری آموزش های لازم را نمی بینند و باید با مراجعه به پزشک آموزش و مشورت های لازم را اخذ کنند.
نیکوسخن همچنین به بیمارانی که قصد دارند فقط به بصورت موردی به عنوان مثال شب های قدر روز بگیرند، گفت: این افراد نیز هیچ فرقی با سایر بیمارانی که روزه می گیرند ندارند و باید همچون آنها با مشورت پزشک اقدام به این کار کنند. تجربه نشان داده در چنین مواردی بیماری شدت خاصی پیدا کرده و سبب بستری شدن فرد بیمار شده است.

IMG_8515-
** آموزش، اساس درمان دیابت است
فوق تخصص غدد و متابولیسم نیز در این نشست خبری با تقسیم بیماران دیابتی به نوع ۱ و ۲ افزود: بیماری دیابت با تمام عروق درگیر است و مبتلایان به دیابت باید از دو تا سه ماه قبل از ماه رمضان آموزش های لازم را بیاموزند.
دکتر سعید کلباسی، آموزش، را اساس درمان دیابت دانست و ادامه داد: افراد دبابتی باید پیش و حین روزه داری با پزشک خود در تماس باشند و با استفاده از داروهای جدید قند خون خود را کنترل کنند.
وی گفت: اکنون با تنوع داروی درمان دیابت، دست ما باز شده و موازی با کشورهای دیگر در این مسیر قرار داریم.
کلباسی اتخاذ رویکرد خود مراقبتی را برای مهار دیابت مهم برشمرد.

** دیابتی ها در هنگام افطار غذای چرب و شیرین نخورند
کارشناس تغذیه و مشاور انجمن بیماران دیابت ایران نیز در این نشست خبری گفت، غذای یک فرد دیابتی با فرد غیر دیابتی چندان فرقی ندارد.
مریم رجب به افراد دیابتی توصیه کرد، در هنگام افطار از غذای چرب و شیرین پرهیز کرده و غذاهای سالم و پر فیبر را برای رفع تشنگی ترجیح دهند.
وی افزود: افراد دیابتی نباید غذاهای پر ادویه میل کنند و صرف انواع سوپ ها بدون چربی برای آنها مفید است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا