روغنی که غیرمجاز اعلام شد

روغن خوراکی مدیرکل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، روغن خوراکی پومیس را غیرمجاز معرفی کرد و از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند. به گزارش سازمان غذا و دارو، هدایت حسینی افزود: یکی از بدترین نوع روغن ها در فرآیند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله …

روغن خوراکی مدیرکل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، روغن خوراکی پومیس را غیرمجاز معرفی کرد و از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند.

به گزارش سازمان غذا و دارو، هدایت حسینی افزود: یکی از بدترین نوع روغن ها در فرآیند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است.

حسینی گفت: طرز تهیه این روغن بدین صورت است که باقی مانده حاصل از تفاله زیتون را که هنوز دارای مقداری روغن است با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می کنند و آن را تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) بفروش می رسانند.

وی با اشاره به اسامی سانسا (Sansa ) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj ) به زبان اسپانیایی به عنوان دیگر نام های این روغن ها اظهارداشت: خرید و فروش این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسین سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی به جمع آوری این فرآورده غیر مجاز از سطح عرضه موظف هستند.

این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو اظهارداشت: این روغن از نظر ضوابط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، غیرقابل مصرف خوراکی است و عموما از مبادی غیرمجاز وارد کشور می شود.

حسینی تصریح کرد: مصرف کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده، آگاه باشند و هر بسته بندی با یکی از نام های یاد شده را که مشاهده کردند از خرید آن اجتناب کنند.

وی ادامه داد: هموطنان با مشاهده این نوع روغن ها در بازار موضوع را به نزدیکترین معاونت غذا و دارو دانشگاه های سراسر کشور یا سامانه ۱۴۹۰ اطلاع دهند.

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو توصیه کرد: مردم، هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده روی بسته بندی از جمله تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید کننده دقت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا