تب كنگو در كشور سه قرباني گرفت

«تب كريمه كنگو اولين قرباني‌اش را در مازندران گرفت.» اين خبر روز اول تير منتشر شد. تب مالت، تب كريمه كنگو و مالاريا، سه بيماري واگيردار بسيار خطرناك در كشور ما هستند كه هرسه با شروع فصل گرما، فعاليت‌شان را زياد مي‌كنند. فصل گرما، فصل فعاليت بيشتر كنه‌ها زاد و ولدشان است. ۶روز از شروع …

«تب كريمه كنگو اولين قرباني‌اش را در مازندران گرفت.» اين خبر روز اول تير منتشر شد. تب مالت، تب كريمه كنگو و مالاريا، سه بيماري واگيردار بسيار خطرناك در كشور ما هستند كه هرسه با شروع فصل گرما، فعاليت‌شان را زياد مي‌كنند. فصل گرما، فصل فعاليت بيشتر كنه‌ها زاد و ولدشان است. ۶روز از شروع تير ماه گذشته و تا امروز سه قرباني در مازندران، كرمانشاه و خراسان رضوي براي تب كنگو گزارش شده‌اند. جالب اينكه مازندران پيشرو در بيماري‌هاي خطرناك است! چند وقت پيش نيز خبر شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در اين استان و معدوم شدن پرندگان آلوده در رسانه‌ها پيچيد و نگراني زيادي را در كل كشور به وجود آورد. تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده با تب حاد است که به وسیله کنه منتقل می‌شود. چون براي اولين بار در كريمه اوكراين و قبل از آن در كنگو ديده شده به تب كريمه كنگو معروف است. این بیماری در میان حیوانات اهلی علامت ندارد ولي كنه‌اي كه ناقل اين بيماري است به پوست می‌چسبد و بدن حيوان را آلوده می‌کند. بعد از آلوده شدن، از جای جای بدن خون می‌آید و باعث اختلال در پلاکت خون و پایین آمدن گلبول سفید خون مي‌شود. همچنين اختلال خونریزی در بدن، خونریزی مغزی، خونریزی بینی، دستگاه گوارش و تب به دنبال دارد.
۹ نفر مبتلا در كشور از ابتداي سال
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفته است: «نگرانی از تب کریمه کنگو وجود ندارد، تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو از سال گذشته کمتر است و نگران‌کننده نیست.» دکتر محمود نبوی درباره اين بيماري گفته: «این بیماری هر ساله در کشور دیده می‌شود که روند آن رو به کاهش است. در حالی که خيلي سال‌های پیش تعداد ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند، در سال‌های اخیر و به عنوان نمونه سال گذشته ۳۹ مورد ابتلا به این بیماری در کشور دیده شده كه از این تعداد، ۶ مورد تلفات داشتیم.» به گفته نبوي از ابتدای امسال نیز ۹ مورد تب کریمه کنگو گزارش شده که یک مورد در استان کرمان، یک مورد یزد، یک مورد خراسان رضوی، یک مورد کرمانشاه، دو مورد در مازندران و سه مورد در استان سیستان‌وبلوچستان بوده.
داریوش جهان‌پیما نماینده سازمان دامپزشکی نیز گفته است: «به علت واقع شدن ایران در منطقه بروز تب کریمه کنگو این بیماری از گذشته در کشور وجود داشته. واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و دام‌ها هیچ علامت مشخصه‌ای در این زمینه ندارند و تنها راه پیشگیری از این بیماری آموزش است. ۶ماه یکبار محل نگهداری دام‌ها در کشور سمپاشی می‌شود و دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های صنعتی به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند. نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در سردخانه و ۴۸ ساعته جگر، دل و قلوه در دمای صفر درجه از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.» به گفته جهان‌پيما، دام‌های کشتار شده‌ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند.
دام‌هاي استان مازندران آلوده هستند
بر اسال اعلام اداره بهداشت شهرستان چالوس، مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان تایید شد. محمدناصر زندی، فرماندار چالوس با اشاره به فوت یکی از اهالی شهر هچیرود در اثر بیماری مشکوک به تب کنگو گفته است: «در چنین مواردی مسئله سلامتی و جان افراد در میان است و لازم است همه دستگاه‌ها اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند. با هرگونه ذبح غیرقانونی دام باید برخورد قانونی صورت گیرد. شرایط پیش‌رو با وضعیت عادی متفاوت است و باید با هر مورد مشکوکی قاطعیت به خرج داد. باتوجه به اینکه بیماری در حال حاضر تحت کنترل است، نباید مردم را نگران کرد بلکه کافی‌است فقط مراقبت‌های اولیه انجام شود، مردم از مراکز مناسب خرید کنند و شرایط نگهداری گوشت و فرآورده‌های دامی نیز به درستی انجام شود.»
از طرفي محسن اعرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران علت شایع شدن تب کریمه‌کنگو در استان را وجود ویروس در بدن کنه‌ای که به گوسفند و گاو می‌چسبد اعلام کرده و گفته بود: «ویروس از بدن کنه به گوسفند و گاو منتقل می‌شود. ویروس کنه باید با سمپاشی دام‌ها از بین برود اما دامپزشکی به دلیل کمبود اعتبار موفق به از بین بردن کنه‌ها نشد که همین موضوع مشکلاتی را در استان ایجاد کرده. این بیماری در استان روند رو به رشدی ندارد ولی دام‌های استان آلوده هستند. دامپزشکی در هر نقطه از استان که علائم بیماری مشخص شود اقدام به سم‌پاشی می‌کند.»
راه‌هايي براي مبتلا نشدن
به تاکید کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی، دوره كمون (نهفته) تب كنگو به‌طور متوسط از ۴ تا حداكثر ۱۲ روز است. این متخصصان می‌گویند: «معمولا تا روز چهارم علائم غیرخونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه چشم، استفراغ و دردهای بالای معده است.» علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود كه بیشتر در مخاط دهان و پوست، لثه‌ها، بینی، معده، روده، رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها ظاهر می‌شود. مرگ بیمار، در صورت دسترسی نداشتن به مراكز پزشكی مجهز و نیز شوك، كم خونی، خونریزی شدید ریوی، عفونت و اختلال انعقادی داخل عروقی اتفاق می‌افتد. نبوی گفته است تب و خونریزی زیرپوستی، خونریزی از بینی و دهان از علائم  این بیماری است: «افرادی که با دام و ذبح آن تماس دارند اگر به تب دچار شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند.» در حالت كلي، دامداران و کشاورزان بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری تب کنگو هستند و به تاکید دامپزشکی، شهروندان گوشت را از مراکزی که تاییدیه دامپزشکی و کشتار بهداشتی دارند تهیه کنند و در دمای ۷۰درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند. همچنین روستاییان از تماس مستقیم با حیوانات و گوشت ذبح شده و امحا و احشاي دام خودداری کنند، حتما از دستکش و ماسک استفاده و گوشت تازه را حتما در یخچال نگهداری کنند تا مورد ابتلا کاهش یابد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نيز گفته: «کشتن کنه با ناخن نیز مشکلاتی برای فردی که نسبت به از بین بردن این حشره اقدام می‌کند، ایجاد می‌كند.» اعرابي توصيه كرده: «برای اینکه مردم با خیال راحت‌تر گوشت‌هاي خريداري شده را مصرف کنند، ۲۴ تا ۴۸ ساعت آنها را در یخچال نگهداری کنند.»

دکمه بازگشت به بالا