اینترنت ۲۰مگابیتی برای ۵۰۰ هزارنفر

محسن باقری چناری در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دلایل تاخیر پیاده سازی شبکه اتصال فیبرنوری به منازل و بنگاه های تجاری در کشور و آخرین وضعیت این پروژه گفت: اجرای این پروژه نیازمند بررسی دو ساله است و متاسفانه در پروانه فعالیت این پروژه، مدت زمان کمی به اجرای آن اختصاص یافته است. …

محسن باقری چناری در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد دلایل تاخیر پیاده سازی شبکه اتصال فیبرنوری به منازل و بنگاه های تجاری در کشور و آخرین وضعیت این پروژه گفت: اجرای این پروژه نیازمند بررسی دو ساله است و متاسفانه در پروانه فعالیت این پروژه، مدت زمان کمی به اجرای آن اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در تمامی شهرها را بررسی کرده و براساس آن مدل تجاری تهیه کرده ایم، اظهار داشت: به طور قطع پروژه ای که در تهران تعریف می شود متفاوت از پروژه ای خواهد بود که برای مثال در شهرکرد انجام می شود؛ براین اساس نباید تمامی شهرها را در یک برنامه ریزی دید.

مدیرعامل اپراتور ایرانیان نت با تاکید براینکه هم اکنون مطالعات پروژه برای ۷ کلان شهر آماده شده و مابقی شهرها نیز دسته بندی شده اند در مورد اخطاری که برای تعلیق پروانه از سوی رگولاتوری به این شرکت داده شده است، گفت: رگولاتوری براساس وظیفه ای که مطابق با ارائه پروانه به اپراتورها دارد نظارت بر پروژه را برعهده خواهد داشت و ما نیز دلایل تاخیر خود از این پروژه را اعلام کردیم که این دلایل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی شد اما پروانه فعالیت ما منجر به اخطار یا تعلیق نشده است.

وی با بیان اینکه قرار است وضعیت پروژه در این راستا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی شود، افزود: قرار است وزارت ارتباطات راه های کمک و حمایت از این پروژه را به ما اعلام کند.

باقری چناری از درخواست این اپراتور برای مهلت یکساله در اجرای پروژه اتصال فیبرنوری خبر داد و گفت: هنوز با این درخواست موافقت نشده است اما کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آن را رد هم نکرده است؛ در همین حال پیشنهاد ما برای تغییر تعداد پورتهای تکلیفی است که پیش از این در پروانه یک میلیون پورت فیبرنوری در سال اول – بهمن ماه ۹۳ – بود اما ما تقاضای ایجاد ۵۰۰ هزار پورت پرسرعت فیبرنوری را برای سال ۹۴ داده ایم.

وی گفت: در هیچ نقطه ای از دنیا این پروژه کمتر از ۳ سال انجام نشده است که به ما می گویند این را در یکسال و شش ماه پیاده سازی کنید؛ در هیچ نقطه ای از دنیا هم هیچ کشوری نتوانسته بیشتر از ۳۰۰ هزار پورت در سال دایر کند و به ما می گوید شما یک میلیون دایر کنید؛ این ناشدنی است.

مجری پروژه اتصال فیبرنوری منازل – FTTX – با بیان اینکه در این پروانه به هیچ عنوان، شبکه سازی درنظر گرفته نشده است گفت: این پروژه نیازمند حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار اجرایی و چیزی در حدود ۲.۸ میلیارد تومان شبکه سازی در یک سال است و به صورت کلی، کل پروژه به ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی از سرمایه گذار داخلی کنسرسیوم کاپ در شیراز متعلق به سندیکای صنعت مخابرات و فاوای شهرداری در مشهد و نیز دو شرکت داخلی در تبریز خبر داد و گفت: در تهران به دلیل اینکه میزان سرمایه گذاری فوق العاده بالا است و ضمن اینکه سرمایه گذار داخلی باید با یک وندور داخلی کار کند، تاکنون موفق به جذب سرمایه گذار نشده ایم.

باقری چناری با اشاره به برنامه های این شرکت برای جذب پیمانکار و وندور خارجی گفت: پیش نویس مناقصه در این زمینه تهیه شده و در شهریورماه مناقصه انتخاب پیمانکار خارجی را برگزار خواهیم کرد.

مدیرعامل ایرانیان نت از اتمام عملیات اجرایی در ۷ شهر کرج، تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و قم تا آخر امسال خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم که ۵۰۰ هزار پورت دسترسی فیبرنوری را با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه در این شهرها فراهم کنیم.

وی اولویت اول دایری این پورتها را بنگاه های تجاری و سپس خانوارها عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی هم اکنون آغاز شده و تا ۷ ماه آینده این خدمات ارائه خواهد شد.

به گزارش مهر، اپراتور ایرانیان نت که ۲۰ درصد سهام آن متعلق به دولت و در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است قرار بود در بهمن ماه ۹۳ و در سال اول فعالیت خود، حدود یک میلیون پورت دسترسی فیبرنوری در کشور دایر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا