معمای واردات پورشه در «کمیته امداد»

او البته در آن مورد خاص از مواضع پیشین عقب‌نشینی کرد، اما در جایی از سخنانش واردات خودروهای لوکس از جمله بی‌ام‌و و پورشه را به‌میان‌کشید «در کمیته امداد بیش از ۱۰۰ نفر، ۲۷ هزار خودرو لوکس وارد کشور کرده‌اند و متأسفانه از حقوق مستضعفان سوءاستفاده شد». سخنانی که بعدها با سکوت و البته تکذیب‌هایی …

او البته در آن مورد خاص از مواضع پیشین عقب‌نشینی کرد، اما در جایی از سخنانش واردات خودروهای لوکس از جمله بی‌ام‌و و پورشه را به‌میان‌کشید «در کمیته امداد بیش از ۱۰۰ نفر، ۲۷ هزار خودرو لوکس وارد کشور کرده‌اند و متأسفانه از حقوق مستضعفان سوءاستفاده شد». سخنانی که بعدها با سکوت و البته تکذیب‌هایی همراه شد.

پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت احمدی‌نژاد، که چندی است رئیس کمیته امداد شده، در رد آنچه وزیر کشور به این نهاد نسبت داده، گفته بود:«کمیته امداد به هیچ‌عنوان در هیچ‌موردی حتی یک موضوع اقدام به واردات خودرو از هیچ‌نوع و هیچ گمرکی نکرده است». حالا احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم، به طعنه به وزیر کشور می‌گوید:«آقای وزیر می‌خواست ابرو را درست کند، اما چشم را هم کور کرد. او در مجلس مطلبی را مطرح کرد که کمیته امداد تعدادی ماشین لوکس مانند پورشه و بی‌ام‌و وارد کرده که این سخنان وزیر باعث بی‌اعتمادی مردم به این نهاد انقلابی و یادگار امام (ره) شد».

البته وزیر آن‌روز سخنان دیگری نیز بر زبان آورد که تا امروز مخالفت و تکذیبی به همراه نداشته است. از جمله اینکه «ما در یکی از جزایر ٩هزار و ٥٧٠ شرکت که دو هزار و ٨١٤ شرکت فقط با یک آدرس به ثبت رسیده است، داریم. همچنین کد پستی ٩٩درصد شرکت‌های ثبت‌شده در این جزیره یک رقم بوده و این باعث شده معادل ٢٠ میلیارد دلار مالیاتی که باید کشور بگیرد، نگیرد که آن هم به خاطر همین فرارها و پول‌شویی‌ها است».

سکوت در برابر مصوبه لوکس دولت دهم

فتاح درهمین‌حال به مصوبه دولت دهم اشاره کرده «ساکنان مناطق جنوب کشور با کارت اقامت خود، می‌توانستند خودرو وارد کنند، البته باید تأکید کرد مددجویان کمیته امداد در نقاط مرزی هم زندگی می‌کنند و تعدادی از افراد که از پول و سرمایه کافی برخوردار بودند، کارت این افراد را گرفته و مبلغی ناچیز در حدود یکصد هزار تومان به این افراد داده و با کارت آنها اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و کمیته امداد امام (ره) حتی یک مورد هم اقدام به واردات خودرو نکرده است».

عابد فتاحی در همین زمینه می‌گوید: «اتفاقا از آقای فتاح و دیگر مسئولان باید پرسید که چرا در برابر آن مصوبه سکوت شد، چرا مجلس کاری برای لغو آن مصوبه نکرد، حالا بالاخره باید یکی تأیید کند که آیا این ٢٧ هزار پورشه و بی‌ام‌و وارد شده یا نه؟ اینکه با کارت یکی بوده یا کمیته امداد مستقیما دخالت داشته، نکته دیگری است».

وزیر جزئیات تخلف را بگوید

البته محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات، در‌همین‌زمینه به ایلنا گفته: «راهکار این است که موضوع از سوی گمرک ایران استعلام شده و جزئیات آن تحلیل شود». غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در همین زمینه به«شرق» می‌گوید: «واردات خودروهای لوکس، آن هم توسط کمیته امداد، اتفاق عجیبی است که باید وزیر در این موضوع جزئیات بیشتری بگوید، چراکه تخلف در کمیته امداد شایسته نیست و مجلس نیز باید به جزئیات این موضوع ورود کند».

نمی شود از کنار این خبر آسان عبور کرد

حامد قادرمرزی نیز تأکید دارد: «سخنان وزیر درباره  واردات ٢٧ هزار خودرو توسط کمیته امداد، موضوعی نیست که بتوان به این سادگی از کنارش عبور کرد؛ البته مجلس در جریان این مسئله نبوده، اما باید دید به‌طورخاص این تخلف در چه دوره‌ای و توسط چه کسانی مدیریت شده است». کمیته امداد ۱۴ اسفند ۱۳۵۷، تأسیس شد. هدف از تأسیس این نهاد، پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا‌کردن آنهاست.

براساس اعلام دفتر آمار کمیته ‌امداد در آذر ۱۳۹۲، درآمد کمیته‌ امداد امام (ره) از محل صندوق‌های صدقات سال۹۱ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین آبان ۱۳۹۳، کمیته امداد امام خمینی اعلام کرد ماهانه بیش از ۲۱ میلیارد تومان صدقه در ایران جمع‌آوری می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا