رشد سرطان در ایران ۱۰ برابر شده است

محمد رضایی رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی با تشکر از توجه ویژه تولیت آستان قدس رضوی به پژوهشهای درمانی گفت: سرطان یکی از معضلات بزرگ پزشکی کشور محسوب می‌شود که مبارزه با آن به عزم ملی نیاز دارد و با حمایت
 آیت ا… واعظ طبسی بیمارستان رضوی قطب درمان سرطان کشور می‌شود. پیشگامی بیمارستان رضوی …

محمد رضایی

رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی با تشکر از توجه ویژه تولیت آستان قدس رضوی به پژوهشهای درمانی گفت: سرطان یکی از معضلات بزرگ پزشکی کشور محسوب می‌شود که مبارزه با آن به عزم ملی نیاز دارد و با حمایت
 آیت ا… واعظ طبسی بیمارستان رضوی قطب درمان سرطان کشور می‌شود.

پیشگامی بیمارستان رضوی در تشخیص سرطان

دکتر سعید هاشم زاده به خبرنگار ما گفت: امروزه توجه بیشتر پزشکان، بر روی تجویز دارو و شیمی درمانی بوده و از جنبه های دیگر درمان غافل بوده‌اند، درحالی که تمرکز بیمارستان رضوی بر روی تشخیص سرطان است و در این خصوص امکانات زیادی نیز در اختیار دارد و پیشگام است.   وی با تشکر از حضور پررنگ و تاثیرگذار متخصصان کشور در کنگره تخصصی سرطان گفت: این‌گونه کنگره ها بستر مناسبی است برای به اشتراک گذاشتن تجربه های پزشکان و متخصصان، در همین راستا  طرح ساخت مدرن‌ترین مرکز پژوهشی درمانی سرطان ایران توسط پروفسور علی گرجی، به بیمارستان رضوی ارایه شده که بزودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد. به گفته هاشم زاده، در کنگره تخصصی سرطان، ۲۸ مقاله، ۱۵۴ پوستر و ۵ پانل تخصصی با موضوعات تازه‌های سرطان پستان، ژنیکولوژی، تومورهای مغز و کولورکتال، طی دو روز ارایه شده و جراحی زنده کنسر رکتوم (سرطان روده بزرگ) از طریق پوشش تصویری همزمان برای شرکت کنندگان در کنگره به نمایش در آمد.

برگزاری موفق ۹۰ کنگره علمی

رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: این بیمارستان تا کنون بیش از ۹۰ کنگره علمی در سطح ملی و بین المللی برگزار کرده است و کنگره سرطان در حالی برگزار  شده که در زمینه ارایه خدمات پزشکی و درمانی به بیماران سرطانی با توجه به برخورداری از مرکز پزشکی هسته ای، بخش رادیوتراپی و انکولوژی، تیم پزشکی ماهر و نیز دسترسی به بیش از ۱۰۰ نمونه بافت سرطانی در زیست بانک، این بیمارستان در خاورمیانه پیشرو است.

سرطان معده، کشنده‌ترین سرطان

دکتر محمد اسماعیل اکبری، معاون وزیر بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران با بیان اینکه کشنده‌ترین سرطان در کشور سرطان معده است و سیگار، قلیان و فست فود عامل رشد ۱۰ برابری سرطان در ایران است، گفت: شایع ترین و کشنده‌ترین سرطان در مردان، سرطان معده است و شهرهای صنعتی دارای آمار بالایی در سرطان هستند، اما خراسان همواره به عنوان محور سرطانهای گوارشی مطرح بوده است.

به گفته وی، سرطان پستان نخستین سرطان شایع بین بانوان بوده و به‌طور میانگین هر ساله ۱۰ هزار بیمار جدید به شمار مبتلایان اضافه می‌شود. به گفته وی استانهای سه گانه خراسان همچنین از جمله مناطق شایع در سرطان معده و مری به شمار می‌آیند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران خاطرنشان کرد: سرطان معده یکی از کشنده‌ترین سرطانهاست، اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است؛ حذف نمک، مصرف نکردن چربی حیوانی و مانده که شامل فست‌فودها می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک و عدم استعمال دخانیات از جمله مواردی است که رعایت آنها ۶۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

توسل به معنویت برای سرطانی‌ها در آمریکا

وی با اشاره به اینکه ژنتیک کمتر از ۱۰ درصد در بروز سرطان تاثیر دارد، گفت: بزرگترین مرکز “معنویت درمانی سرطان” با همکاری پزشکان و محققان سرطان شناسی آمریکایی ایجاد شده که در پیشگیری و درمان سرطان موثر بوده و نشان داده رفتارهای معنوی توان تغییر بیان ژنی را دارد و بر اساس این طرح پژوهشی ما برای سرطانی های آمریکا دعا می‌کنیم و پزشکان آمریکایی  برای بیماران سرطانی ما.

دکتر اکبری در خصوص میزان اثربخشی این طرح گفت: همان‌گونه که در طرح “شهادت آب”محققان ژاپنی ثابت شده دعا و معنویت در تغییر و بهبودی ساختار مولکولی نقش مهمی دارد، در این طرح با روی آوری به معنویت و دعا و با بهره گیری از محققان حوزه علمیه سعی در کاهش آلام بیماران سرطانی در ایران و آمریکا داریم.

این مسؤول نظام سلامت همچنین گفت: متأسفانه سالانه میلیاردها تومان برای درمان و کنترل سرطانها در کشور هزینه می‌کنیم و با توجه به اینکه سرطان چهارمین بار بیماری را در کشور دارد ، گرانترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری است، به گونه ای که  هزینه درمان هر بیمار مبتلا به سرطان ۲۰ میلیون تومان است.

قلیان و سیگار عامل خطر سرطان زنان

وی با اشاره به آمار سرطان پستان در کشور، سیگار و قلیان را از عوامل خطر سرطان پستان برشمرد و گفت: عدم ازدواج و بارداری، نبود شیردهی، چاقی، مصرف غذاهای چرب، سابقه فامیلی و مصرف هورمونها از جمله عوامل خطر برای بروز این بیماری است، اما با توجه با بالا رفتن آمار قلیان توسط جوانان، جامعه هدف بیشتری در معرض خطر قرارگرفته اند.

معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران با بیان اینکه تریاک و مخدر های وابسته به آن نیز ریسک فاکتور سرطان هستند، ادامه داد: این ماده بیش از دیگر دخانیات در بروز سرطان تأثیر دارد و در این زمینه طرحهای پژوهشی خوبی برای ارایه به مجامع بین المللی آماده شده است. البته استعمال دخانیات و آب و هوای آلوده از دیگر موارد مؤثر در رشد سرطان است و از نظر روند رشد این بیماری دارای جایگاه نخست جهان هستیم.

اکبری نقش پارازیت ها را در بروز سرطان ناچیز دانست و اضافه کرد: پارازیت هیچ تاثیری در ایجاد سرطان ندارد، چون بیش از ۲۰ سال است روی این موضوع کار می‌کنیم و قاطعانه می‌توان گفت الکترومگنتیک اختلالات روانی و سلولی ایجاد می‌کند، اما به طور کلی در ایجاد سرطان نقشی ندارد.

آمریکا عامل افزایش سرطانهای خونی منطقه

وی با اشاره به بمبارانهای -آلوده به اورانیوم- عراق توسط آمریکایی‌ها اظهار داشت: ما متوجه افزایش سرطانهای خونی در جنوب کشور شده‌ایم که این موضوع پس از حمله آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس بسیار بیشتر شده و تقریبا در حال اثبات این موضوع هستیم که استفاده آمریکا از رادیواکتیو در بمبهایش بر این موضوع تاثیر داشته که در عراق و کویت وضعیت در این زمینه بدتر است و بزودی در سازمان ملل و سازمان  بهداشت جهانی مدارکمان را ارایه خواهیم داد.

در ادامه دکتر امیر قائمی، ویروس‌شناس، ضمن قدردانی از آستان قدس رضوی برای برگزاری این نوع همایشها با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن جامع‌نگری و راه‌هایی برای کوتاه کردن فرآیند درمان سرطان گفت: سرطان افزایش یک‌باره‌ای در کشور داشته و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

عضو هیأت علمی بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) و دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: استفاده از واکسن برای مقابله با تومورهای مغز ایمنی را افزایش می‌دهد و باید با استفاده از روش نوین تزریق واکسن بازدهی درمان را در این حوزه بالا برد.

بالا رفتن هرم سنی ایرانیان در سرطان

وی بالا رفتن هرم سنی ایرانیان در سرطان را یک معضل قابل پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به آمار روزافزون سرطانها و افزایش آن بخصوص در کشورهایی مانند ایران، بررسی و تحقیق درباره‌ سرطان از حوزه‌های ضروری به شمار می‌رود و این همایش آغاز خوبی برای این مهم است.

به گفته دکتر قائمی ، درمان‌های معمولی که در دنیا برای این بیماری شناخته شده، با ایراداتی مواجهند که سبب شده کارایی درمان و امید به زندگی در بیماران سرطانی کاهش پیدا کند. طی سالیان گذشته، درمانهای نوظهوری برای برخی سرطانها مانند سرطان دهانه‌ رحم ارایه شده و در سال ۲۰۱۱ واکسنی برای آن معرفی شد و تحولی چشمگیر در کاهش میزان بروز این نوع از سرطان را ایجاد کرد و باید دانشمندان کشور ما نیز در این زمینه فعال باشند.

این دکترای ویروس‌شناسی  معتقد است، جامعه‌ محققان کشور در سالهای اخیر، به سمت پیگیری درمانهای جدید سوق پیدا کرده‌اند که یکی از این درمانهای نوظهور ایمنی‌تراپی را در بر می‌گیرد.

عزم ملی برای درمان سرطان

همچنین پروفسور علی گرجی، رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان نیز با ابراز خرسندی از برگزاری نشستهای علمی مفید در کشور به خبرنگار ما گفت: بیمارستان رضوی دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است و در این چند ماه ایده‌های مختلف را جمع آوری کرده‌ایم و هم اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک مرکز درمان بیماران سرطانی با همکاری آستان قدس رضوی در مشهد هستیم.

دبیر نخستین کنگره سرطان بیمارستان رضوی افزود: همواره به دنبال ایجاد روشهای نوین برای درمان مؤثر و سریع هموطنان هستیم تا بتوانیم با ایجاد شرایطی تمامی درمانهای پیشرفته جهان را در این بیمارستان ارایه دهیم و اگر همه با هم در این طرح ملی متحد و هم نظر شویم خواهیم توانست از شدت این معضل در کشور بکاهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا