نفت باید به ارزش افزوده تبدیل شود

دکتر محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به اهمیت بنیادی این کنگره و ثمرات آن در صیانت از بزرگترین سرمایه و دارایی کشور و منابع طبیعی نفت و گاز گفت: در بحث اکتشافات گاز در …

دکتر محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در چهارمین کنگره ملی مهندسی نفت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به اهمیت بنیادی این کنگره و ثمرات آن در صیانت از بزرگترین سرمایه و دارایی کشور و منابع طبیعی نفت و گاز گفت: در بحث اکتشافات گاز در ابتدای راه هستیم و ذخایر ما بالاتر از این مقدار است.

وی افزود: بزرگترین دارایی کشور ما، منابع نفت و گاز است؛ به طوری که ایران دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز است و تاکنون ٨ هزار میلیارد دلار با احتساب نفت ١٠٠ دلاری، از ذخایر نفت وگاز بهره‌برداری شده است.

وی تصریح کرد‌: زمانی امنیت انرژی به وجود می‌آید که مسائل زیست محیطی در کنار آن به کار گرفته شود؛ البته باید در این زمینه تعاملاتی صورت گیرد و زمانی که این تعاملات محقق شد، انتقال فناوری همسو با آن صورت می‌گیرد.

مقدم اضافه کرد: آینده صنعت نفت، توأم با رشد انرژی و رشد و گسترش نفت و گاز در بخش‌های مختلف است و ما به عنوان کشوری که دارای منابع نفت و گاز فراوانی است، باید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشیم که آیا واقعا مصرف آن مثل گذشته بر مبنای روشی درست و مناسب بوده است و یا این‌که باید تغییراتی در تفکر و روش‌های خود ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری، با اشاره به این‌که نفت و گاز یک دارایی به حساب می‌آید و نه تولید، تأکید کرد: نفت را باید به ارزش افزوده تبدیل کرد و نه تنها باید درست برداشت کنیم، بلکه باید در مصرف هم صرفه‌جو باشیم.

مقدم با بیان این‌که ایران در عرصه صنعت نفت و گاز پیشتاز است و در این زمینه باید جهشی قابل قبول در دانش و فناوری داشته باشیم، گفت: این دانش و فناوری باید از جنسی باشد که در راستای توسعه اقتصاد کشور حرکت کند، ولی متأسفانه در این زمینه غافل مانده‌ایم و باید در توسعه دانش و فناوری به سمت تجاری‌سازی حرکت کنیم تا بتوانیم با تکیه بر سیاست‌ها، به خلق و نوآوری برسیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: متأسفانه در کشور ما، نظام نوآوری ملی به صورت کامل شکل نگرفته است و باید عوامل و زیرساخت‌هایی با تکیه بر شبکه‌ای از بازیگران صورت گیرد تا بتواند با یکپارچگی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.

مقدم در ادامه افزود: ما هرگز نمی‌توانیم اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، مگر این‌که از نفت و گاز به صورت بهینه استفاده کنیم و نباید تنها به عنوان یک درآمد به آن نگاه کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این که سامانه حوزه بالادستی برای سهولت انتقال اطلاعات به عنوان سرمایه اصلی دانش نیز در این معاونت دنبال می‌شود، اظهار کرد: همگی باید برای پیوند ایجاد شده میان دانشگاه و صنعت جهت ایجاد فضای نوآوری فناورانه و توسعه فناوری تلاش کنیم تا به حقوق نسل‌ها و حفظ این منابع عظیم نفت و گاز دست یابیم.

چهارمین کنگره ملی «مهندسی نفت ایران»، از روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده و تا امروز ۲۰ خرداد ماه ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا