طوفان ۱۱۵ کیلومتری در سیستان و بلوچستان

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: حداکثر سرعت توفان همراه با گرد و خاک شدید که از روز گذشته منطقه سیستان را فرا گرفته است به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید. علی ملاشاهی افزود: شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، نیمروز و زهک واقع …

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: حداکثر سرعت توفان همراه با گرد و خاک شدید که از روز گذشته منطقه سیستان را فرا گرفته است به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

علی ملاشاهی افزود: شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، نیمروز و زهک واقع در شمال سیستان و بلوچستان را به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رساند.

وی گفت: حداقل شعاع دید افقی در منطقه سیستان با توجه به شدت غلظت گرد و غبار ۵۰ متر گزارش شده است.

وی استاندارد جهانی ریزگردها در هر متر مکعب از هوا را ۱۵۵ میکروگرم عنوان کرد و افزود: بر اساس آخرین اطلاعات غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان از روز گذشته تا کنون به سه هزار و ۹۲۴ میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از امروز بعد از ظهر شدت توفان در منطقه سیستان کاهش می یابد.

وی افزود: توفان گرمسیری در موقعیت عرض جغرافیایی ۲۰ درجه شمالی و ۶۵ درجه شرقی تشکیل و در فاصله ۹۶۰ کیلومتری از سواحل استان جریان دارد.

ملاشاهی ادامه داد: با توجه به این شرایط از بعد از ظهر تا شب ابتدا نواحی شرقی سواحل سیستان و بلوچستان مواج و توفانی می شود و به تدریج تا پایان هفته بیشتر نقاط دریای عمان مواج و توفانی است.

استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی ۱۶ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که در چند سال اخیر به ۱۸۰ روز افزایش یافته در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا