ورزش و کم خوردن به رفع نفخ کمک می‌کند

نفخ یکی از شایعترین علائم گوارشی است و به علت عارض شدن سوءمزاج سرد بر دستگاه گوارش به خصوص معده است که این سردی حرارت غریزی را تضعیف کرده و هضم غذا را دچار را اختلال می‌کند. -به این ترتیب که بخارات ناشی از هضم ناقص غذاها تولید می‌شود و در مواجه با سردی غلیظ …

نفخ یکی از شایعترین علائم گوارشی است و به علت عارض شدن سوءمزاج سرد بر دستگاه گوارش به خصوص معده است که این سردی حرارت غریزی را تضعیف کرده و هضم غذا را دچار را اختلال می‌کند.

-به این ترتیب که بخارات ناشی از هضم ناقص غذاها تولید می‌شود و در مواجه با سردی غلیظ شده و به باد تبدیل می‌شود و باعث تولید نفخ می‌شود.

نفخ به دلیل پرخوری

-نفخ به نوع غذای خورده شده نیز مربوط است اگر غذا بیش از حد خورده شود حجم معده گنجایش آن را نداشته و خود به خود دچار ضعف می‌شود بنابراین هضم ناقص شده و نفخ بروز پیدا می‌کند.

نکاتی درباره نفخ

-نفخ در زنان شایع تر از مردان است.

در این باره فاطمه نجات بخش متخصص طب سنتی عنوان می‌کند: همیشه ایجاد نفخ با مواد غذایی گرم نشانه وجود گرمی در دستگاه گوارش نیست.

-برای درمان و پیشگیری از نفخ می‌توان تدابیر خاصی را رعایت کرد.

-پرهیز از مصرف غذاهای آب سرد از نفخ پیشگیری می‌کند مانند باقالا.

-پرهیز از مصرف غلیظ, نفاخ و ترشی جات مانند انواع غذاهای خمیری, عدس و لوبیا و …

توصیه‌ها برای درمان نفخ

-تشنگی و ورزش زیاد به رفع نفخ کمک می‌کند.

– کم خوردن غذا و گرسنگی به رفع نفخ کمک می‌کند.

-تکمید شکم (پوشاندن شکم با کیسه حاوی ارزن, نمک و سبوس)

نکته: یک کیسه پارچه که بهتر است از نوع کتان باشد را می‌توان با نمک یا ارزن یا سبوس یا گندم با پوست پُر کرد و آن را به وسیله مایکروفر یا فر گرم کرد و به مدت ۲۰ دقیقه کیسه را روی شکم قرار داده شود.

گرم کردن شکم موجب گرم شدن دستگاه گوارش شده که خود می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات معده کمک کننده باشد البته باید در انجام این کار مداوت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا